Hva er lønnskostnad?

Lønnskostnader er virksomhetens utgifter til de ansatte, og kan være både direkte og indirekte.

Lønnskostnader er altså det en virksomhet betaler sine ansatte for deres arbeidsinnsats. Man kan også bruke begrepet personalkostnad istedenfor lønnskostnad.

Tripletex sitt lønnssystem håndterer alle tidkrevende og manuelle oppgaver for deg – og hjelper deg med å sette lønnskjøringen på autopilot.

Direkte og indirekte lønnskostnader

Lønnskostnader innebærer ikke bare vanlig lønnsutbetaling, som gjerne kalles direkte lønn. Virksomheten må også forberede seg på å betale for de indirekte lønnskostnadene.

Eksempler på sistnevnte kan være sykepenger og feriepenger til sitt personale, samt arbeidsgiveravgift på opptil 14,1 % til staten. Velferdsgoder som lunsjkostnader og lignende inkluderes også i virksomhetens indirekte lønnskostnader.

I guiden Alt om lønn får du tips til hvordan du håndterer lønn, lønnsoppgjør og hvordan du får utbetalingen til å gå så smidig som mulig.

 

Prøv oss gratis i 14 dager!

Prøv Tripletex gratis i 14 dager - helt uten forpliktelser eller liten skrift.

Siste nytt fra Tripletex

Hva er økonomistyring og hvorfor er det viktig?

Økonomistyring er et verktøy for å få kontroll. Det gjør det til en viktig aktivitet for alle slags selskaper. Enkelt sagt handler det om å planlegge, organisere og kontrollere det…

Les mer

Lagerstyring tilpasset dine behov

God lagerstyring og et godt logistikksystem er viktig for å ha kontroll på lønnsomheten til din bedrift. Med lager og logistikk i Tripletex får du en brukervennlig løsning, uavhengig av…

Les mer

Lønnsjustering og etterbetaling – dette bør du som bedrift tenke på

Våren er sesong for blomsterspiring, fuglesang – og lønnsjustering. Grunnlønnen skal blant annet tilpasses endringer i markedet. Ikke minst skal justeringen speile de ansattes bidrag til bedriften, deres prestasjoner og…

Les mer