Autopay Q&ASpørsmål og svar vedrørende Autopay i TripletexRegnskapsgodkjente betalinger er en løsning som vil gjøre det mulig å godkjenne betalinger direkte i Tripletex og andre ERP-systemer i henhold til kravene i hvitvaskingsloven.For å få tilgang på regnskapsgodkjente betalinger fordrer det at en har aktivert tjenesten “Bankintegrasjon via AutoPay” i Tripletex. Under finnes en oversikt over de bankene som har kommunisert en dato for endring av betalingsrutiner, som for de fleste AutoPay-brukere innebærer at en vil slippe å logge inn i nettbanken for å godkjenne betalinger. Bankene kommer selv til å informere om alle praktiske forhold rundt regnskapsgodkjente betalinger, så ta kontakt med banken din dersom du skulle ha noen spørsmål.Lenger ned på siden finner dere ofte stilte spørsmål om Autopay og lenker til relevante hjelpeartikler.LES: Hvordan aktivere “Bankintegrasjon via Autopay” i TripletexInformasjon om banker og merkedatoerNB: Datoene kan endre segDanske Bank – 04.10.2021Innfører regnskapsgodkjente betalinger i Tripletex med mulighet for å slippe ettergodkjenning i nettbank.Sparebanken Vest – 01.04.2021Sparebanken Vest innfører regnskapsgodkjente betalinger i Tripletex med mulighet for å slippe ettergodkjenning i nettbank.NB! Direkte remittering vil ikke lenger fungere i Sparebanken Vest fra 01.04.2021, så alle kunder må bytte til Autopay før denne datoen.Sparebanken Sør – 01.05.2021Innfører regnskapsgodkjente betalinger i Tripletex med mulighet for å slippe ettergodkjenning i nettbank. NB! Direkte remittering vil ikke lenger fungere fra 01.05.2021, så alle kunder må bytte til Autopay før denne datoen.BN Bank – 01.05.2021Innfører regnskapsgodkjente betalinger i Tripletex med mulighet for å slippe ettergodkjenning i nettbank. NB! Direkte remittering vil ikke lenger fungere fra 01.05.2021, så alle kunder må bytte til Autopay før denne datoen.Sparebanken Sogn og Fjordane – 01.05.2021Innfører regnskapsgodkjente betalinger i Tripletex med mulighet for å slippe ettergodkjenning i nettbank. NB! Direkte remittering vil ikke lenger fungere fra 01.05.2021, så alle kunder må bytte til Autopay før denne datoen.Eika-bankene – 05.05.2021-27.05.2021Eika-bankene innfører regnskapsgodkjente betalinger i Tripletex med mulighet for å slippe ettergodkjenning i nettbank. Direkte remittering fra NETS vil fortsatt fungere som normalt uten behov for ettergodkjenning i nettbanken.Handelsbanken – 01.06.2021Innfører regnskapsgodkjente betalinger i Tripletex med mulighet for å slippe ettergodkjenning i nettbank.Direkte remittering fra NETS vil fortsatt fungere som normalt ut året uten behov for ettergodkjenning i nettbanken.DSS-Gruppen (Etne Sparebank, Lillesands Sparebank, Spareskillingsbanken, Flekkefjord Sparebank, Luster Sparebank, Søgne og Greipstad Sparebank, Haugesund Sparebank, Skudnes & Aakra Sparebank, Voss Sparebank)- 01.09.2021Innfører regnskapsgodkjente betalinger i Tripletex med mulighet for å slippe ettergodkjenning i nettbank.NB! Direkte remittering vil ikke lenger fungere fra 01.09.2021, så alle kunder må bytte til Autopay før denne datoen.DNB og Sparebank 1Vi har i dag støtte for regnskapsgodkjente betalinger gjennom vår bankintegrasjon via Autopay. Direkte remittering støttes ikke lenger av disse bankene.Hva må du som DNB-kunde gjøre hos banken før du aktiverer tjenesten “Bankintegrasjon via Autopay”Hva må du som Sparebank 1-kunde gjøre hos banken før du aktiverer tjenesten “Bankintegrasjon via Autopay”Banker som ikke er nevnt over har ikke gitt noen indikasjon på forandringer i Autopay bruk og muligheter. Denne siden vil bli oppdatert om det blir endring i informasjon fra bankene.OnboardingHvordan lager jeg en bruker i Visma.net?Det gjøres i løpet av onboardingprosessen. Du vil få tilsendt en e-post for å registrere deg. Da blir du sendt til autopay.visma.net hvor du må opprette et passord. Når du har laget deg passord, så blir du bedt om å legge til et ekstra lag med sikkerhet. Da må du laste ned en app som du finner her (Android og iPhone), og følge stegene som kommer opp på skjermen din. Les alle punktene nøye før du går til neste punkt, slik at du ikke går glipp av nødvendig informasjon.Jeg har ikke fått tilsendt e-post for å opprette bruker i Visma.net, hva gjør jeg?Sjekk først søppelkassen i mailboksen din. Har du ikke fått noe der heller, gå til autopay.visma.net og skriv inn e-postadressen din, trykk “Neste” og deretter “Glemt ditt passord?”Det blir ikke opprettet bruker i autopay.visma.net, hvordan får jeg opprettet det?Har du trykket på ‘opprett bruker’ i onboarding guiden, og du ikke har mottatt noen mail, kontakt Tripletex support på support@tripletex.noJeg får “venter på bankforbindelse” i siste steg i Onboarding guiden (DNB)Dobbeltsjekk at dere faktisk har bestilt avtale hos DNB. Prosessen kan ta opptil 48 timer. Kontakt evt banken for å høre om de har mottatt bestilling. Hvis banken ikke har mottatt noen bestilling, gå til Bank > Innstillinger i Tripletex og trykk ‘Opprett’.BrukHvordan avbryter jeg en betaling som er sendt?Hvis betalingen har status ‘sendt til banken’ eller ‘akseptert av banken’, så må den avbrytes i nettbanken.Hvorfor ligger det ‘avbrutte betalinger’ i betalingsoversikten min i Tripletex?Fordi du har stoppet godkjenningsprosessen eller fått en feilmelding før godkjenningen var helt ferdig. Trykk ‘Godkjenn’ knappen på den røde linjen og gå gjennom alle stegene med godkjenning for at betalingene skal sendes til banken.Jeg får en feilmelding på betalingene, hva gjør jeg?Se hva feilmeldingen sier. Har du sjekket med banken at avtalen er satt opp riktig? Hvis feilmeldingen kommer omtrent med en gang (etter 5-10 minutter), er det vanligvis noe feil med oppsettet i banken. Kontakt banken og sjekk at alt er i orden der.Betalinger er ferdig behandlet i bank men status oppdaterer seg ikke i Tripletex, hvorfor?Da har ikke banken sendt returmelding at betalingen er ferdig behandlet. Vent minimum 1-2 virkedager på at returmeldingen skal komme. Hvis den ikke har kommet etter 1-2 virkedager, kan du kontakte support som kan få statusen manuelt oppdatert.Hvorfor kan vi ikke benytte Bank-ID?Oppsettet er slik at man har en bruker med e-post, passord og 2-trinnskontroll. Benytter man Bank-ID til å logge inn i Autopay, har man ikke de samme rettighetene og tilgangene som man har med e-post og passord. Vi har ikke støtte for bruk av BankID per dags dato.Nyttige hjelpeartikler relatert til Autopay i Tripletex:Sjekkliste for Bankintegrasjon via AutoPay Her er en oversikt over forskjellige ting man må gjøre, hvordan man tildeler rettigheter og aktiverer modulen i TripletexOpprette Bankintegrasjon via AutoPay Her er steg-for-steg onboarding prosessen med skjermbilderHvordan opprette bruker i Autopay og laste ned app for engangskoder Her er hvordan man oppretter bruker i Autopay og setter opp 2-trinnskontroll som er nødvendig for å kunne godkjenne betalingerHvordan gi regnskapsfører tilgang til Bankintegrasjon via AutoPay Her viser vi hva dere og regnskapskontoret må gjøre for at en regnskapsfører skal kunne godkjenne betalingerAutopay Betalingsflyt Denne artikkelen viser hvordan man registrerer en betaling med Autopay på en leverandørfaktura og deretter hvordan man godkjenner betalingen og sender den til banken.Betaling av skattetrekk, arbeidsgiveravgift og påleggstrekk Denne artikkelen forklarer hvordan man registrerer betaling av skatt og AGA med AutopayRegnskapsgodkjente betalinger (RGB)Automatisk bankavstemming med Autopay