Avvikling av direkte remittering via Nets

Tjenesten Direkte remittering via NETS avvikles fra 01.03.2022. Etter denne datoen vil det ikke lenger være mulig å benytte denne løsningen i Tripletex.

Hvorfor avvikler vi denne tjenesten i Tripletex?

  • NETS Direkte remittering kontrollerer ikke hvem som godkjenner betalingen, og på grunn av myndighetspålagte krav definert i hvitvaskingsloven skal man kunne vite hvem som godkjenner betalinger direkte fra regnskapssystemer. 
  • Løsningen med Direkte remittering via NETS er ikke like sikker som andre løsninger, og vi anbefaler derfor alle våre kunder å gå over til bankintegrasjon med AutoPay.

Hvorfor er bankintegrasjon via AutoPay en bedre løsning?

  • AutoPay er en helt sikker løsning – betalinger utføres like trygt som om du skulle gjort det direkte i banken din.
  • Med AutoPay har du mulighet til å betale fra flere kontoer, til både inn- og utland. Det er også mulig å utføre betalinger direkte fra skattetrekkskontoen din.
  • Denne løsningen gir deg også mulighet til automatisk bankavstemming med markedsledende treffrate.
  • Inn- og utbetalinger bokføres automatisk, og sparer deg for verdifull tid.

Les mer om bankintegrasjon via AutoPay på denne siden.

Som følge av hvitvaskingsloven er det satt strengere krav til dokumentasjonen av identiteten til brukeren som godkjenner utbetalinger fra et økonomisystem. For å oppfylle kravene i regelverket har det tidligere vært nødvendig å først godkjenne utbetalingen i økonomisystemet, for deretter å måtte ettergodkjenne utbetalingene direkte i nettbanken. Ved å benytte seg av såkalte regnskapsgodkjente betalinger (RGB) er det nå mulig å godkjenne betalinger direkte i regnskapssystemet. Dette krever at man er satt opp med bankintegrasjon via AutoPay og innehar nødvendige rettigheter. For at banken skal kunne vite hvilke brukere som har godkjent og autorisert en betaling, må man identifisere seg med BankID.

Her kan du lese mer om regnskapsgodkjente betalinger.

For å komme i gang med bankintegrasjon via AutoPay er det bare å aktivere tjenesten under “Mitt abonnement”. Da vil du få presentert en onboardingsguide som hjelper deg i gang. Dersom du vil lese mer om prosessen har vi laget både hjelpedokumentasjon og et webinar som forklarer dette i detalj.