Til fagbloggen 6 steg for å starte din nettbutikkFagbloggOppstartshjelpenPublisert09.01.2024Sist oppdatert07.03.2024Lurer du på hvordan du kan starte din egen nettbutikk? Her får du 6 tips til hva du bør tenke på.Denne artikkelen er en del av et samarbeid mellom Tripletex og Butikkbloggen.no og ble først publisert på Butikkbloggen.noDu har bestemt hva du vil selge, navnet på butikken er klart og du har pengene til å komme i gang. Du er sikker på målgruppen din og at du har noe å tilby dem. Det eneste som står mellom deg og din ferdige nettbutikk er den praktiske biten. I denne guiden gir vi deg stegene du må igjennom for å komme i gang med din nettbutikk og begynne å selge. Her er seks steg for å åpne din nettbutikk:1. Kjøp domeneNår du har bestemt deg for hva butikken skal hete er det bare å kjøpe et domene. Husk at domene bør være lett å huske og lett å forstå. Nettbutikkløsningen du velger bør kunne ta seg av alt med domenet og hosting når butikken din skal ‘live’. Norid lar deg sjekke om ditt domene er ledig og finne en leverandør du kan kjøpe det av. Husk at ditt domene blir en stor del av din branding.2. Starte AS eller ENK?Nettbutikken din kan drives enten som et enkeltpersonsforetak (ENK) eller et aksjeselskap (AS). Aksjeselskap er for deg som tenker at nettbutikken skal bli hovedinntektskilden din. Å starte et AS gjør at nettbutikkens økonomiske risiko ikke ligger hos deg personlig.Det stilles et krav til aksjekapital på 30.000 kr i oppstart, men disse pengene kan brukes til å gå til innkjøp av varelager for eksempel. Pengene kan også være i form av andre verdier. Du kan tenke at om du forventer å tjene mer enn 100.000 kr årlig vil det lønne seg å starte et AS.Med ditt eget AS hvor du er ansatt blir du også medlem av folketrygden og får de rettigheter som følger med. Å starte et AS koster 5.570 kr til Brønnøysundregistrene. LES OGSÅ: Hvilken selskapsform bør du velge?Enkeltpersonsforetak passer best for de som har små ambisjoner med nettbutikken og tenker at det skal være et sideprosjekt. All økonomisk risiko ligger hos deg personlig, men det er heller ikke noe krav om startkapital. Medlemskap i folketrygden er også noe som bortfaller om du velger enkeltpersonsforetak. TIPS: Det er selvfølgelig mulig å begynne med et enkeltpersonsforetak og stifte AS når du ser at nettbutikken gjør det godt og at du når kunder. 3. Velg nettbutikkløsningÅ sette opp nettbutikken og få den ‘up-and-running’ kan by på mange utfordringer. Her er en liste med de tingene du bør tenke på når du velger nettbutikkleverandør, så du slipper å velge i blinde.PrisHer må du tenke både på en eventuell månedspris for nettbutikkløsningen og på avgift på transaksjoner gjennom betalingsløsningen (dette kan være alt fra 1.99% til 4.5% per transaksjon).Pass også på at du undersøker annet som er inkludert i prisen i forhold til dine behov. Mange opererer med en app-store for plugins, som fort kan resultere i mange ekstrakostnader for å dekke dine behov BetalingsløsningUndersøk hvilke betalingsløsninger de forskjellige leverandørene har, så du finner en som har det du vil tilby i din nettbutikk. Det optimale er om kundene kan velge den betalingsløsningen de liker best, enten det er faktura, kort, Vipps, delbetaling eller Apple Pay for å nevne noen. Husk at risikoen ligger hos betalingsleverandøren, så du får betalt uansett hvordan kunden ønsker å betale. En nettbutikkløsning som kan tilby mange betalingsalternativer for kunden er også kjent for å øke konverteringen av hver kunde. Det bidrar til mindre friksjon i kjøpsprosessen, og gjør det rett og slett enklere for kundene dine å handle i nettbutikken. Det er ofte billigere for deg å kun tilby betaling med kort i nettbutikken, så her må du veie opp kostnaden mot hvor mye ekstra konvertering og gjentatte kunder du vil få fra å tilby en enkel kjøpsprosess. TIPS: Det er en fordel å sjekke hvor lang tid det tar før utbetaling kommer fra nettbutikkløsningen. Noen bruker opptil en uke mens andre kun tar et par dager. For din nettbutikks cash flow kan det være veldig positivt om du får betalingene raskt. DesignHer er noen spørsmål rundt design du bør ha fått svar på før du velger en nettbutikkløsning: Hvordan skal du designe siden din?Må du betale ekstra for design av nettsiden eller har leverandøren maler som du selv kan sette opp?Hvor lett er det å oppdatere og endre siden når den først går live? Hvordan ser nettbutikken ut for kundene?Hvordan ser nettbutikken ut på mobil?Kan du få se, og prøve, en annen nettbutikk som bruker samme løsning?FraktSjekk om leverandøren tilbyr integrasjon med fraktløsninger som Bring og Posten. Disse integrasjonene gjør sending av varer mye smidigere. Dette gjør din hverdag mye enklere og gir deg både trygghet i god drift og mer tid til andre oppgaver. Pass på at det er en full integrasjon, så alt kan gjøres fra ett og samme system. Dette sparer deg å bruke flere portaler i hverdagen og sparer både tid og minimerer risikoen for feil. RegnskapEn integrasjon med regnskap gjør at du sparer både tid og penger, og bør være et must når du ser etter en leverandør. Uten en integrasjon er du nødt til å bruke mye tid på manuelt arbeid, og det er nok tid som er bedre brukt på andre ting, som å markedsføre nettbutikken din. LagerNettbutikkløsningen bør gi deg god oversikt over lagerbeholdningen. Du bør også ha tilgang til oversiktlige rapporter etter hva norsk lovverk krever. Alt dette bør også være i samme system. Les mer omlager og logistikk for nettbutikker her.Customer successNår du kontakter potensielle leverandører bør du spørre om hvordan de kan bistå i oppstartsfasen og etter at nettbutikken er live. Noen gir deg kun tilganger og manualer og lar deg finne ut av ting selv, mens andre er proaktive og tilgjengelige til hva enn du trenger, enten det er råd eller veiledning. Dette er gull verdt spesielt i oppstartsfasen.4. Regnskap for nettbutikkerHvis du har valgt å starte et AS er det best å ordne litt profesjonell hjelp med regnskapet, med mindre du er økonom selv. Tjenester som Tripletex og Visma eAccounting lar deg få styr på fakturering, regnskap, lønn og timeføring. Tjenestene kan også integreres med nettbutikkløsninger og er selvfølgelig skybaserte så du har kontroll uansett hvor du er. 5. Finne leverandører av produkterDu har kanskje sett deg ut noen leverandører av produkter du har lyst til å selge allerede? Nå er tiden kommet for å kontakte dem. Prøv å skape så gode forhold du kan til dine leverandører, da disse profesjonelle forholdene skal vare lenge og du vil ha en situasjon hvor dere kan støtte hverandre. For å finne leverandører kan du søke på “merkenavn + agentur”. Om du skal inn i klesbransjen kan du kikke på leverandørindeksen til Tekstilforum. 6. Markedsføring av din nettbutikkNettbutikken er live, varelageret er fylt opp, alt av integrasjoner er klart – nå er det på tide å selge. Noen nettbutikkløsninger tilbyr markedsføringstjenester for å få deg i gang med Facebook Ads og Google Ads, dette kan være veldig hjelpsomt i begynnelsen om du ikke er helt kjent med hvordan dette gjøres. Følg med på hvor mye hvert salg koster deg i markedsføring, og husk at det tar tid å bygge en merkevare og kjennskap blant kunder. Følger du disse stegene bør du komme i full sving med din nettbutikk, så da gjenstår det bare å ønske deg lykke til!Shoplabs har en egen blogg — Butikkbloggen, med innlegg og tips til deg som driver butikk, er butikkeiere eller vil bli butikkeiere. Les mer her.Ofte stilte spørsmålHvordan kan jeg optimalisere SEO (Search Engine Optimization) for nettbutikken min for å øke synligheten på søkemotorer som Google?For å optimalisere SEO for din nettbutikk bør du inkludere nøkkelord i både produktbeskrivelser, titler og meta-beskrivelser. Sørg også for at nettstedet ditt er mobilvennlig og har rask lasting av sider.Relevante blogginnlegg som er relatert til dine produkter kan være verdifullt for å tiltrekke organisk trafikk til nettbutikken.Hvordan bør jeg håndtere returer og bytter, og hvilke lover og regler må jeg forholde meg til?Du må følge forbrukerkjøpsloven, som gir kunder rett til å angre på kjøpet innen en viss periode.Lag klare retningslinjer som er lett tilgjengelig for dine kunder, som beskriver prosessen rundt bytte og retur.Hvordan kan jeg bygge og opprettholde en kundetilfredshetsstrategi for å sikre gjentatte kjøp og positive kundeomtaler?God kundeservice er viktig. Svar raskt på henvendelser fra kundene dine, og be om tilbakemeldinger for å forbedre produktene og tjenestene. Personlige tilbud eller lojalitetsprogrammer for å oppmuntre til gjentatte kjøp kan også være en bidragsyter. Prøv oss gratis i 14 dager!Prøv Tripletex gratis i 14 dager - helt uten forpliktelser eller liten skrift. Prøv gratis Se priserAndre relevante artikler FagbloggProduktnyheterPublisert23.04.2024Lagerstyring tilpasset dine behov Vi jobber stadig med å videreutvikle løsningen vår for lager og logistikk, og har i det siste hatt mye fokus på å kunne tilby løsninger som passer dine behov. Les… FagbloggLivet i TripletexPublisert12.04.2024AI er endelig tilgjengelig for alle Teknologieksplosjonen vi opplever nå, vil prege Tripletex og hvordan vi jobber fremover FagbloggLover og reglerPublisert10.04.2024Sist oppdatert12.04.2024Endringen fra Skatteetaten som påvirker alle norske selskaper I år bør du være tidlig ute med årsoppgjøret og skattemeldingen. En tidlig start kan ikke bare gi bedre oversikt over økonomien, men også muligheter for å effektivisere prosessen.Prøv Tripletex gratisÅ prøve Tripletex er helt gratis og uforpliktende. Kontoen krever ikke betalingsdetaljer og utløper automatisk etter prøveperioden på 14 dager dersom du ikke ønsker å fortsette. Hei 👋 Lurer du på noe? Send meg en melding!