Skrevet av Xsale

Xsale er en Tripletex-integrasjonspartner, og leverer et komplett system for salg, support, ordre og oppgavestyring.

For Solvang er det ikke uvanlig å få inn kunder som har mistet alt. Etter snart 23 år innen IT-bransjen, kan Solvang trygt fortelle at verdien av å investere i et godt backup-system er uendelig mye større enn kostnaden ved å la være.

– Å spare på utstyr ved å tro man kan styre alt selv, er falsk økonomi, advarer Solvang.

Filene klarer man som regel å redde, forklarer Solvang, men det største tapet for en bedrift er å være uten datautstyr i mange dager, da det kan lamme bedriften kraftig.

– Den verdien bør man ikke ta sjanser på. Tryner systemet, betyr det for mange at man må nærmest stenge butikken. Må man leie inn IT-hjelp kan det fort koste deg 10.000 kroner. Haster det, blir det enda dyrere. Vi har hatt kunder som har måttet betale 100.000 kroner for å redde systemet, opplyser Solvang.

Fra bare rør til IT-sikkerhet

– Hvis noen, da jeg jobbet som rørlegger, hadde sagt til meg at det er IT jeg skal drive med i fremtiden, ville jeg sagt at du er gal, sier en lattermild Solvang.

Frem til 1994 drev han som rørlegger, deretter fikk han jobb hos en rørgrossist. Han klatret raskt på karrierestigen og ble til slutt teknisk leder. Men det var håndskriften til Solvang som skulle sette i gang IT-karrieren.

– Den er nærmest ulesbar, jeg skulle vært lege, spøker Solvang.

Løsningen ble en PC donert av broren, og da var IT-eventyret i gang.

– Interessen for meg er å være god på det jeg kan, og å vise interesse for jobben min. Om det er som rørlegger eller som IT-ekspert spiller liten rolle. Jeg bruker mye energi på å være god i jobben min, forteller den yrkesstolte IT-eksperten.

Veien var ikke lang innen IT-bransjen, før den ambisiøse mannen dannet sitt eget IT-selskap. I 2003 grunnla Solvang Embassi AS. Men selv om erfaring, kunnskap og arbeidslyst var tilstede, var ikke alt på stell hos Embassi i starten.

– Vi var flinke til å løse oppgaver, men alt for dårlig til å fakturere for den jobben vi gjorde. Vi kunne bestille inn fire PC-er og fakturere for tre. Vi hadde høyt arbeidstempo og ingen systemer til å ta hånd om logistikken, forteller Solvang.

Redningen for Embassi ble CRM-systemet Xsale integrert med økonomisystemet Tripletex.

Raskt, enkelt og oversiktlig

– Man tror man skal huske alle detaljene, men det er det ingen som klarer. Kombinasjonen av systemene var etterlengtet og endret arbeidshverdagen vår ganske drastisk, sier Solvang.

Videre forteller han at de vurderte mange systemer, alt fra gratis til kjempedyre løsninger. Xsale hadde helt klart den beste løsningen.

– Grunnen til at vi valgte Xsale, er enkelheten i systemet. Alle andre CRM-systemer som jeg har vært borti, er mye mer omstendelige og tidkrevende i bruk, forteller Solvang, som er ivrig med å slå opp PC-en for å vise hurtigheten i systemet.

– Se her; først klikk på «ny sak», så legger man inn hva saken gjelder, deretter oppretter du sak. Vips, så er man i gang på under ti sekunder, demonstrerer en imponert Solvang.

Og fakturering går smertefritt fra Xsale og ut via økonomisystemet Tripletex. Begge systemene snakker godt sammen, og vi trenger egentlig bare å kunne Xsale for å få til fakturering videre. Ingen ekstra opplæring er nødvendig, legger Solvang til.

Orden og tilgjengelighet

Som leverandør av IT-tjenester selv, understreker Solvang viktigheten av å ha orden i deres egne IT-systemer.

– Det finnes mange IT-selskaper som tilbyr lignende tjenester som oss. Selv om vi er godt sertifisert, er det ingen av kundene vi får inn som spør om vi er det. De alle fleste velger oss basert på gode referanser. Da er det desto viktigere at jobbflyten og prosjekter går sømløst, fra bestilling til utfakturering. Koblingen mellom Xsale og Tripletex er absolutt en essensiell brikke for å få dette til helt smertefritt, sier Solvang fornøyd.

Videre forteller Solvang at fordelen med å være en liten bedrift, er tilpasningsdyktigheten – å kunne kaste seg rundt og sette alle ressurser på en oppgave på kort varsel, er det ikke alle som får til.

– Det er mye bedre å være stor hos en liten aktør, enn liten hos en stor aktør. Når det er noe som ikke fungerer, er vi enkle å få tak i. Rask tilbakemelding er essensielt for Embassi, og det samme forventer vi av våre leverandører. Med Xsale får vi raskt hjelp når det brenner, og de lytter til kundenes behov. Faktisk finnes det en del funksjoner de har kommet med etter våre innspill, opplyser Solvang.

Rigg for krise

Da koronakrisen traff ble arbeidsdagen snudd opp ned for veldig mange, og det hastet med å få tilpasset datasystemer til hjemmekontorløsninger. For Embassi gikk overgangen knirkefritt.

– Statsministeren hadde pressekonferanse torsdag 12. mars, og dagen etter drev vi alt fra hjemmekontor. At både Tripletex og Xsale er skybasert er gull verdt, så overgangen var sømløs, roser Solvang. Å kunne være forberedt for en uforutsett krise mener Solvang er enklere å få til enn mange tror.

– Mindre bedrifter har ofte ikke forståelse for at det lønner seg å investere i et skikkelig IT-system, med server, backup, og så videre. Å bruke penger på en server for eksempel, som kan være relativt kostbar, sitter langt inne for noen, forteller Solvang.

Kundebasen til Embassi er ganske variert, med hovedvekt av mindre bedrifter med ned mot to ansatte. I 2007 fikk Embassi Norges største tannlegekjede inn som kunde, og som følge av det har det naturligvis blitt mye tannlegevirksomheter.

– Vi skjønner at backup er kostbart, kjedelig og tidkrevende. Men som jeg pleier å si; tannleger drar ikke på Byggmakker for å kjøpe et bor for å bore i tennene til folk. De kjøper et diamantbor til antakelig det dobbelte av det en server koster. Dersom serveren din kræsjer, kan vårt backup-system «Disaster recovery» kjøre en skybasert server inntil serveren din er friskmeldt igjen, forklarer Solvang.

Prøv oss gratis i 14 dager!

Prøv Tripletex gratis i 14 dager - helt uten forpliktelser eller liten skrift.