Product Manager for AI-teamet i Tripletex, Christian Hammer, er kledd i blå skjorte og står og smiler på et kontor med dataskjermer og andre mennesker som arbeider i bakgrunnen.

Kort fortalt

  • Tripletex’ innsiktsagent gjør det enkelt å hente ut data ved bruk av naturlig språk, uten behov for teknisk kompetanse.
  • AI-løsningen demokratiserer tilgangen på innsikt, slik at brukere kan ta informerte forretningsvalg.
  • Innsiktsagenten er tilgjengelig i betaversjon for Pro-pakken, og vil etter hvert også bli en del av Komplett-pakken. Den vil være tilvalg for øvrige pakker..
  • Verktøyet vil også effektivisere arbeidet for regnskapsførere, og gi dem mer tid til rådgivning.

– Litt enkelt sagt kan man si at dette er løsningen som gjør at du ikke trenger å være dataanalytiker eller avansert Excel-bruker for å hente ut den infoen du trenger i Tripletex. Du kan bare spørre, og så får du svar, sier Christian Hammer. Han er utdannet siviløkonom fra BI, men er nå Product Manager for Tripletex’ AI- og innovasjonsteam.

– Jeg har ikke tech-bakgrunn, men mye nysgjerrighet, sier Christian om hvordan han endte opp i rollen.

Les også: – Den gode supporten er en av grunnene til at vi anbefaler Tripletex

– Skal få innsikten du trenger, når du trenger den, i Tripletex

Utgangspunktet for å lage en egen innsiktsmodell er enkel.

– Når kundene våre lykkes, lykkes vi også. Data og innsikt er en viktig del av dette. Jo mer innsikt du har i egen drift og egne tall, jo lettere er det å ta gode valg og justere kursen ved behov.

Han sier at Tripletex har hatt litt å gå på når det kommer til tilgjengeliggjøring av innsikt og rapporter tidligere.

– Vi har sett at en del kunder eksporterer data til andre løsninger, som Excel og PowerBI. Det har vi lyst til å gjøre noe med. Målet er at du skal få den innsikten du trenger, når du trenger den, inne i Tripletex.

AI gjør det mulig å løse denne utfordringen på en helt ny måte. For mens tradisjonelle innsiktsverktøy i stor grad baserer seg på at man må ha teknisk kompetanse eller en dataressurs som kan bistå, er målet at man skal få den samme innsikten ved å bruke naturlig språk og snakke med systemet. Slik demokratiserer man tilgangen på innsikt.

– AI-løsningen finner dataen og innsikten for deg, og presenterer den på en brukervennlig måte. Slik tetter man gapet mellom innsikten og den som trenger den.

– I stedet for å ta forretningsvalg basert på manglende data, kan du i stedet spørre innsiktsagenten inne i Tripletex og få svar der og da.

– Skal levere faktisk verdi for kundene

AI-teamet er selskapets spydspiss når det gjelder løsninger som automatiserer og gjør det enklere for bedrifter å finne den informasjonen de trenger – når de trenger det.

I teamet bruker de ikke AI for AI-ens skyld, men for å skape reell verdi.

– Som produktleder er min rolle å oppdage og levere faktisk verdi til kundene våre. Det innebærer både å være tett på kundene, men også å danne egne hypoteser og tegne opp mulighetsrom. Det aller kuleste er de gangene vi klarer å se løsninger før kundene egentlig ser at de har en utfordring.

Nettopp den tankegangen er bakgrunnen for utviklingen av innsiktsagenten.

Om Tripletex’ innsiktsagent

Innsiktsagenten tilgjengeliggjør data og innsikt ved bruk av naturlig språk inne i systemet, slik at du kan ta gode valg for bedriften. Innsiktsagenten er tilgjengelig i betaversjon i Pro-pakken. Den vil også bli en del av Komplett-pakken, og vil bli tilgjengelig som et tilvalg for andre pakker.

– Betatesting i gang

Innsiktsagenten er utviklet i tråd med Tripletex’ Build Measure Learn-tilnærming til utvikling. Det innebærer å starte veldig enkelt, og deretter bygge, teste og lære underveis mens man utvikler.

Derfor har de kjørt betatesting fra et tidlig tidspunkt. 

– Vi rekrutterte noen få testere i starten, basert på antakelser om hvem som kunne tenkes å være interessert, og gradvis økt antallet betatestere. Nå er den tilgjengelig i betaversjon for alle som har Pro-pakken til Tripletex. Innsiktsagenten vil bli allment tilgjengelig så fort vi ser at den fungerer slik vi vil.

Første versjon av innsiktsagenten er i en tidlig fase, og mer reaktiv enn proaktiv. Den lar brukerne få svar på en viss mengde dataspørsmål gjennom naturlig språk.

– Vi har foreløpig begrenset kildene til et  mindre utvalg av Tripletex-dataen. Et begrenset scope  gir høyere kvalitet, fordi det er viktig å få innsiktagenten til å velge riktig data.

I tett samarbeid med brukerne vil scopet utvides.

– Målet er at man ikke bare skal få svar når man spør, men at man skal kunne gjøre alle handlinger i Tripletex gjennom naturlig språk, forteller Christian.

– På enda lengre sikt ønsker vi at Tripletex skal bli en proaktiv rådgiver, som hjelper kundene å ta gode valg. Vi er i en unik posisjon fordi vi har så mange kunder som vi har, og ønsker å bruke det vi vet om norske SMBer til å hjelpe flere bedrifter med å ta gode valg.

– En målgivende pasning til regnskapsførerne

Christian understreker at innsiktsagenten også vil komme regnskapsførerne til gode.

– Innsiktsagenten vil hjelpe regnskapsførerne å jobbe mer effektivt. Det frigjør tid til å satse mer på bredde eller dybde. Har du mer tid kan du ta imot flere klienter, eller ta en enda sterkere posisjon som rådgiver.

En kvinne sitter ved et skrivebord og smiler til kameraet mens hun bruker en datamaskin i et moderne kontormiljø.

Prøv Tripletex gratis i 14 dager!

Over 150.000 bedrifter bruker Tripletex, og det er ikke uten grunn! Prøv du også – uforpliktende og kostnadsfritt.