To menn sitter side om side ved et skrivebord og ser på en dataskjerm. Den ene har genser og AirPods, den andre har briller og blazer.

    Hva handler dette om?

    Skattedirektoratet har foreslått at alle bokføringspliktige virksomheter skal bokføre digitalt og bruke e-faktura. Forslaget kommer på oppdrag fra Finansdepartementet og ble levert 20. juni 2025.

    Målet? Å gjøre hverdagen enklere og mer effektiv for både næringslivet og det offentlige. I tillegg kan det åpne for nye digitale løsninger lenger frem.

    Når skal det skje?

    Forslaget legger opp til en trinnvis innføring:

    Fra 1. januar 2028: Plikt til å sende e-faktura.
    Fra 1. januar 2030: Plikt til digital bokføring og å kunne motta e-faktura.

    Gjelder det alle?

    Nesten. Det foreslås unntak for enkeltpersonforetak med lav omsetning og for konkursbo. I tillegg kommer egne regler for finansforetak, forsikring og pensjon.

    Hvorfor skjer dette?

    Forslaget bygger på en samfunnsøkonomisk analyse fra Vista Analyse, som vurderer hvordan obligatorisk digital bokføring og e-fakturering kan gi gevinster for både virksomheter og det offentlige. Det handler om forenkling, effektivitet og bedre kontroll.

    Selv om det ikke er en del av dette forslaget, nevnes også muligheten for å bruke teknologien til ting som bærekraftsrapportering og automatisk skatterapportering i fremtiden.

    Hvordan skal jeg forberede meg?

    Overgangen til digital bokføring og e-faktura er ikke bare et krav, det er en mulighet til å gjøre arbeidsdagen din mye enklere. Hvorfor utsette det?

    Ved å ta i bruk Tripletex får du en løsning som både er enkel å bruke og klar for fremtidens krav. Tripletex er et komplett, digitalt regnskapsprogram som allerede støtter EHF-fakturering (versjon 3.0 og nyere – som blir den nye standarden). Du slipper å tenke på om systemet ditt oppfyller kravene. Tripletex er alltid oppdatert etter gjeldende lover og regler, og med riktige satser.

    Her er noen fordeler med å komme i gang med Tripletex nå:

    • Alt på ett sted: Faktura, regnskap, lønn, prosjekt og rapportering – du får full oversikt.
    • Automatisering sparer tid: Automatisk bankavstemming, bilagstolk og repeterende faktura gjør hverdagen mye enklere.
    • Sømløst samarbeid: Del tilganger med regnskapsfører eller kollegaer. Alle jobber i samme system.
    • Klar for fremtiden: Når nye krav trer i kraft, er du allerede godt innenfor – og slipper stress og ekstraarbeid.

    Se fulloversikt her.

    En mann og en kvinne sitter ved et skrivebord på et kontor, ser på en dataskjerm og smiler. Ulike kontorrekvisita og en plante står på pulten.

    Prøv Tripletex gratis i 14 dager!

    Over 140 000 bedrifter bruker Tripletex, og det er ikke uten grunn! Prøv du også – uforpliktende og kostnadsfritt.