Jobber du med økonomi i en bedrift? Da vet du at noen fakturaer ikke blir betalt i tide. Ofte er det bare fordi kunden har glemt det. Andre ganger er det mer komplisert å få inn pengene.
Håndterer bedriften din purring og inkasso manuelt? Da finnes det en enklere og mer profesjonell løsning. Den er automatisert og finnes allerede i økonomisystemet ditt.
Her er ni gode grunner til hvorfor du bør automatisere purring og inkasso:
1. Det er kostnadsfritt og enkelt
Bruker du et skybasert økonomisystem som Tripletex? Da kan du enkelt velge en automatisert inkassoløsning som AutoCollect. Det koster ingenting å aktivere, krever ingen forkunnskaper, og du kan starte med en gang.
2. Du sparer tid og penger
Automatisert purring og inkasso sparer både tid og penger. I stedet for å holde oversikt over hvem du skal purre og når, gjør systemet jobben for deg.
Med Visma AutoCollect i Tripletex får du automatisk forslag på hvilke fakturaer som skal purres. Du kan velge hvilke som skal følges opp, eller la systemet purre alle forslagene. Automatikken holder orden og utfører oppfølgingen for deg.
3. Du får hjelp når du trenger det – uten at det koster deg noe
Får du spørsmål underveis, er hjelpen gratis og tilgjengelig. Med AutoCollect får du tilgang til en egen kreditorportal portal hvor du kan ta ut rapporter og dokumentasjon, kommunisere direkte med saksbehandlere og få svar på de spørsmålene du måtte ha.
4. Du har full kontroll – og velger selv hvilke fakturaer som skal følges opp
Med automatisert purring beholder bedriften full kontroll over prosessen. Systemet lar deg bestemme hvilke fakturaer som skal purres og hvilke som skal stoppes eller utsettes.
Automatiseringsnivået kan tilpasses gradvis etter hva som føles komfortabelt.
5. Du slipper å sette deg inn i lover og regler som gjelder for purring og inkasso
Purring og inkasso har noen regler som må følges. For eksempel må det gå minst 14 dager etter forfall før purregebyr kan kreves, og det er begrensninger på antall purregebyr.
En automatisert tjeneste følger alle reglene automatisk, slik at bedriften kan fokusere på andre oppgaver i stedet for å sette seg inn i kompliserte bestemmelser.
Automatisere purring og inkasso i Tripletex? Slik går du frem
6. Du kan være trygg på at kundene dine følges opp av profesjonelle kundebehandlere
Automatisert purring går gjennom en fastsatt, profesjonell prosess med erfarne kundebehandlere. Målet er å ivareta gode kunderelasjoner og samtidig sørge for at pengene kommer inn så raskt som mulig.
Mange bedrifter opplever at profesjonell oppfølging har en oppdragende effekt på kundene. Den automatiserte prosessen virker forutsigbar og profesjonell, noe som er lettere for kundene å forholde seg til.
7. Du kan enkelt følge status på kravene dine til enhver tid
Med automatisert purring er det enkelt å følge status på kravene. Systemet viser til enhver tid hva som har skjedd med kravet og hva som er neste skritt. Full kontroll og oversikt med andre ord!
8. Enkel selvbetjening – for både deg og kundene dine
Automatiserer du purring og inkasso med tjenesten AutoCollect fra Amili, har både du – og kundene dine – tilgang på egne portaler. I kundeportalen finner du informasjon, historikk og rapporter på alle krav.
Kundene får full oversikt over sine utestående beløp på portalen MinSide. Her kan de chatte med kundebehandlere, se fakturakopier, oppdatere kontaktinformasjon og betale direkte. Alt er lagt til rette for saken løses så raskt som mulig.
9. Å automatisere purring og inkasso bidrar til redusert kredittid – som er bra for likviditeten din!
Bestemmer du deg for å automatisere purring og inkasso, vil du merke at det reduserer kredittiden og forbedrer likviditeten. Når purringer sendes umiddelbart etter forfallsdato i stedet for å vente lenge, får bedriften pengene raskere inn.
De fleste kunder betaler allerede etter første purring, så effekten på likviditeten merkes raskt.
Dette innlegget er skrevet i samarbeid med Amili by Visma.

