Blogg

Fagblogg

Årsskiftet er like rundt hjørnet, noe som betyr at det er sesong for både nyttårsforsetter, nye muligheter og oppdaterte lover og regler. Kanskje har du et forsett om at 2020 skal bli året du får bedre oversikt over økonomien og reglene som gjelder for bedriften din? Her er noen enkle grep du kan ta for at det nye året skal bli en suksess.

«Få bedre innsikt i bedriftens økonomi»

Er det et av målene dine for året som kommer? I så fall – bra! Da gjelder det bare å legge en plan for å nå det. Å ha oversikt over hva bedriften tjener og bruker penger på er en forutsetning for å lykkes, likevel er det mange bedrifter som har begrenset innsikt i sin egen økonomi. Regnskapsføreren passer som regel på, men stadig flere tar mer ansvar for egen økonomi og eget regnskap.

I Tripletex snakker vi mye med regnskapsførere, og mange opplever at det er en sammenheng mellom hvor engasjert og involvert man er i regnskapsarbeidet, og selskapets evne til å overleve i lengden. At flere og flere bedrifter vil være tettere på regnskapet sitt skyldes også at det har blitt langt enklere enn før. Du skal med andre ord ikke bekymre deg for at du har gått glipp av noe vesentlig om det å drive virksomhet. Fremveksten av nye økonomisystemer har åpnet for nye samarbeidsmodeller mellom bedrift og regnskapsfører, og har gjort det enklere for bedrifter å skaffe seg innsikt og oversikt i tallene sine uten å måtte be regnskapsføreren sin om en rapport. 

Høysesong for systembytte

Et moderne økonomisystem er selve navet for en bedrift som ønsker seg god oversikt over driften, og samtidig vil ha mulighet til å samarbeide tett med regnskapsfører. Ved å enkelt ha tilgang til egne regnskapsdata slipper man å be om rapporter eller oppdateringer, og man kan ta seg av enkelte oppgaver på egen hånd. Samtidig har både du og regnskapsfører tilgang til den samme informasjonen, som gjør samarbeid enklere og mer effektivt.

Når en bedrift skal bytte økonomisystem eller regnskapsfører planlegger de ofte å starte opp med blanke ark i nytt system fra 1. januar. Selv om det er fullt mulig å bytte økonomisystem resten av året også, er det en fordel å kunne gjøre det fra starten av regnskapsåret. Det lar deg blant annet avslutte regnskapsåret i det gamle systemet. 

Å vente på den optimale oppstartsdatoen er likevel ikke noen unnskyldning til å utsette en slik prosess. Selv om et systembytte krever litt tid og planlegging, vil de langsiktige gevinstene vanligvis mer enn gjøre opp for innsatsen man legger ned i en overgangsperiode. 

Tid for nye rutiner og prosesser

Nytt system er på plass, og jobben er gjort – eller? For å få fullt utbytte av en ny, mer funksjonsrik løsning krever det vanligvis at man tar en gjennomgang av måten man jobber på. Det er som regel fullt mulig å fortsette å jobbe på en gammeldags måte i et moderne system, men da risikerer man å gå glipp av de største gevinstene. 

I tillegg til å fjerne gamle data og duplikater, er bytte av økonomisystem en ypperlig anledning til å effektivisere manuelle prosesser og til å etablere nye rutiner. Mange bedrifter opplever at de kan erstatte mange separate systemer med én komplett løsning som har tilsvarende funksjonalitet. Da forenkles mange prosesser nesten av seg selv, men også i andre tilfeller kan det være mye å hente på å utnytte mulighetene som finnes i de nye løsningene. Ved hjelp av hjelpedokumentasjon, kurs, og råd fra regnskapsfører kan man lære hvordan bør jobbe for å få fullt utbytte av nytt system.

Nytt år nye regler

Nå har du kanskje fylt opp kalenderen med møter med regnskapsfører, kurs og testing av nye økonomisystemer. Hvis du i tillegg vil holde deg oppdatert på lover og regler så kan du tjuvstarte allerede nå. Nyåret er som kjent høysesong for nye og oppdaterte lover og regelverk. Det er ikke alle endringene som er like interessante for alle, men noen er særlig aktuelle for næringsdrivende. Vi avslutter med fem lovendringer som kan få betydning for deg og din virksomhet. Hvis du lurer på mer om disse eller andre regler, kan du får mer informasjon fra skatteetaten eller din regnskapsfører.

  • Kommunesammenslåinger og arbeidsgiveravgift. Fra nyåret skal 109 kommuner slå seg sammen til 43 nye kommuner. Denne regionreformen får blant annet betydning for arbeidsgiveravgiften, som er regionalt differensiert. Etter sammenslåingene er det ikke lenger et en-til-en-forhold mellom arbeidsgiveravgiftssone og kommune. Mange kommuner får også nye kontonumre for betaling av arbeidsgiveravgift og skattetrekk. KID-numre skal imidlertid ikke endres. Selve arbeidsgiveravgiften vil heller ikke endres for arbeidsgivere før tidligst i 2021.
  • Formidling av eiendomsutleie skal rapporteres til Skatteetaten. Deling og utleie av eiendeler blir stadig mer utbredt. Nå skal Skatteetaten samle inn opplysninger om utleieinntekter fra alle virksomheter som formidler utleie av fast eiendom. Disse virksomhetene må må holde oversikt over all opplysningspliktig utleie fra og med 1. januar 2020, og rapportere innen 1. februar året etter inntektsåret. 
  • Rapportering av regnskapsdata i SAF-T-format. Fra 1. januar 2020 skal alle bokføringspliktige virksomheter kunne rapportere kontospesifikasjoner, leverandør- og kundedata, MVA-koder osv. i SAF-T-format etter forespørsel eller ved kontroll fra skattemyndighetene. 
  • Utvidet opsjonsskatteordning for mindre oppstartsselskaper. Fra nyåret økes den maksimale opsjonsfordelen fra 500 000 kroner til 1 000 000 kroner per ansatt. I tillegg økes begrensningen i antall ansatte i selskaper som kvalifiserer for ordningen fra 10 til 12 ansatte. 
  • Innstramminger i pendlerreglene. Reglene om fradrag for pendlerutgifter ble i utgangspunktet strammet inn fra 2018, men med en overgangsregel som går ut 1. januar 2020. Pendlere har ikke lenger fradragsrett for utgifter til kost hvis de har kokemuligheter i pendlerboligen. De kan heller ikke motta tilsvarende skattefri godtgjørelse fra arbeidsgiver. Arbeidsgiver kan imidlertid fortsatt gi arbeidstaker skattefri dekning av dokumenterte utgifter til losji, kost for pendlere uten kokemuligheter og besøksreiser til hjemmet. 

Husk – med et skybasert økonomisystem blir det færre ting å passe på. Alt av satser, koder og dataformat er alltid oppdatert etter gjeldende regelverk, og når noe må oppdateres går det helt av seg selv. En ting mindre å bekymre seg for, og mer tid til overs til andre ting.