Blogg

Fagblogg

Tidypay og Tripletex

Tidypay gjør det enklere for omreisende selgere, montører, håndverkere og småbedrifter å ta betalt for varer og tjenester. Med en alt-i-ett-pakke for betaling vil de erobre Norden og USA. 

Betaling utenfor butikkens fire vegger har lenge vært en hodepine for mange bedrifter som treffer kundene sine der de er. Juletreselgere, varmepumpemontører og idrettslag er blant mange aktører som har sett seg nødt til å velge mellom å gjøre betaling enkelt for seg selv, eller enkelt for kundene sine. Det er dette Vestfoldselskapet Tidypay mener å ha løsningen på. 

– I 2018 forstod vi at vi kunne lage en kombinert kasse og betalingsterminal. Dette ville løse problemet med at det ikke er lov å ta imot penger på en terminal uten å ha en godkjent kasseløsning for de som omsetter for mer enn 50 000 kroner. Dette er spesielt gunstig for selgere og montører som møter kunder «ute», forklarer Inge-Rune Tetlie, CEO i Tidypay.  

– En unik betalingsløsning

Fremveksten av mobilbaserte betalingsløsninger har gjort livet enklere for privatpersoner og næringsdrivende med grunnleggende behov, men for større bedrifter som må forholde seg til andre krav og lover har det vært lenger mellom de gode alternativene. Behovet for mer funksjonalitet leder ofte til mer utstyr og større kompleksitet. 

– Vår nye kortleser har alt i én enhet. Vi er trolig den eneste aktøren i landet som både er betalingsformidler, terminalleverandør, kasseleverandør og fullstendig integrert med et økonomisystem. Denne integrasjonen med Tripletex skaper en utrolig effektiv ordreflyt. Fra man tar opp en ordre til den er bokført som betalt i regnskapet tar det bare sekunder. Ingen ekstra regnskapsføring er nødvendig, og kunden får kopi av faktura på e-post. Summen er en helt unik betalingsløsning, og en ekstremt god kundeopplevelse, sier Inge-Rune.

Enklere å få betalt for jobben

– Si at man har fått montert varmepumpe hjemme. Når jobben er gjort kan montøren raskt finne ordren, og kunden kan velge ønsket betalingsmåte, alt fra kort eller kontant til mobilbetaling, og betale på stedet. Når betalingen er godkjent er fakturaen bokført som betalt i Tripletex og kunden får tilsendt en kopi av fakturaen på e-post. Hvis kunden foretrekker å dele opp betalingen har vi gjort det mulig gjennom Resurs Bank. Da kan selgeren lage en konto, også fra Tidypay-terminalen, før kunden automatisk kredittsjekkes, og selgeren får betalt umiddelbart. Kunden trenger ikke være hjemme en gang, en montør eller håndverker kan sende en betalingslenke på SMS direkte fra terminalen, forklarer Inge-Rune engasjert. 

Han forteller at i tillegg til at dette er enkelt og praktisk både for de som kjøper og selger, er den største fordelen for bedriftene som tar i bruk systemet at de kan få raskere betalt for varer og tjenester. 

– De får kraftig forbedret likviditet, og det blir mindre sannsynlig at fakturaer eller varer havner i glemmeboka, som dessverre er et vanlig problem i mange håndverksbedrifter. 

Høyt tempo

Fra en idé på tegnebrettet til et produkt med betalende kunder tok det under ett år. Det er lite som tyder på at tempoet skal reduseres med det første. 

– Nå jobber vi med å bygge opp organisasjonen raskt. I dag er vi åtte ansatte, og til sommeren skal vi være 15 stykker. I løpet 2020 regner vi med å være i salg i Sverige og Danmark. I 2021 står Finland og Nederland, samt USA for tur. 

Inge-Rune legger til at de samtidig jobber med å videreutvikle løsningen, og at funksjonalitet for varetelling, varemottak og bestilling er like rundt hjørnet.

Satser på samarbeid

– Det er mange gode løsninger på betalingsmarkedet, men de er ofte ikke i stand til å samarbeide med andre systemer. Vi så behovet for en mer helhetlig løsning som kunne eliminere dobbeltarbeid og flytting av tall fra ett system til et annet, forteller Inge-Rune. 

Her kommer samarbeidet med økonomisystemet Tripletex inn i bildet. Den sømløse koblingen til regnskap gjør livet lettere for bedriftene ved at mest mulig informasjon overføres automatisk, og sørger for at betalingene bokføres umiddelbart. 

– Tripletex har både en regnskapsløsning som passer vårt kundesegment og et svært godt API. Det var avgjørende for oss, siden vi ikke kan lage bedre løsninger enn det API-et tillater. Tripletex lar oss lage veldig avanserte og gode løsninger – og da blir det også utrolig morsomt arbeid, samtidig som det kommer kundene til gode, avslutter Tidypay-gründeren.