Chat with us, powered by LiveChat
Blogg

Fagblogg

Dette innlegget er skrevet av Aprila Bank

En berg- og dalbane

Det kan være en berg- og dalbane å drive en liten bedrift. Selv om du på lang sikt har mer penger som flyter inn på bedriftens konto enn hva som flyter ut, kan bildet på kort sikt være motsatt. Budsjetter og kalkyler ser bra ut, men du har likevel ikke cash til å kjøpe varer, investere i kritisk utstyr eller kanskje legge ut for oppstartskostnader som følge av å ha vunnet et nytt prosjekt. En kunde fortalte at han bruker pengene han tjener to ganger innen de faktisk er på konto. Det er jo feil at det skal være sånn!

Når vi i disse dager snakker om at cash is king tenker vi ikke på papirpenger. Vi tenker på flyten av penger, cash flow. I en situasjon der bedriften vokser øker også behovet for flere varer på lager. Tilsvarende sammenheng er det med penger du har tilgode hos dine kunder. Dess mer du vokser, jo mer bank er du for kundene dine. Både varelager og kundefordringer er verdier – men det er ikke cash. Det er ikke noe som hjelper deg når statens frister for betaling av merverdiavgift og forskuddstrekk har forfall. Ei heller når de ansatte skal på ferie.

Når du ikke har noen frihetsgrader er det lett å komme på etterskudd og du tvinges kanskje til å la gode muligheter passere? Det er derfor mange ønsker seg løsninger som gir dem mer handlefrihet og større grad av forutsigbarhet. Det er her Aprilas fakturasalgstjeneste i Tripletex kommer inn i bildet.

Når en ny aktør kommer på markedet med et nytt produkt er det naturlig at det stilles spørsmål. At alt nytt er farlig, er en ryggmargsrefleks. Derfor gir vi deg her svar på spørsmål som ofte dukker opp.

Hva er egentlig Aprila Fakturasalg, er det noen forskjell på det og factoring?

Svaret er at det faktisk er ganske mange forskjeller. Den viktigste er kanskje at Aprila Fakturasalg er uforpliktende. Begge veier. Du velger selv hvilke fakturaer du vil selge, og Aprila tar stilling til hvilke de ønsker å kjøpe. Når du fakturerer får du se hvor mye du kan få betalt med én gang, og velger send eller selg faktura. En tradisjonell factoringavtale er en helhetlig løsning som omfatter alle dine kundefordringer. Factoring er et lån mens fakturasalg er akkurat det navnet indikerer, et salg. Et salg som automatisk bokføres i regnskapet ditt.

Hvordan skaffer jeg bedriften tilgang til Aprila Fakturasalg?

Sjekker du nettsidene til andre factoring og fakturasalg aktører blir du møtt med en variant av et “Kontakt meg”-skjema. Digitaliseringsbølgen har ennå ikke truffet kundeetablering.

I Tripletex er det annerledes. Gå inn på “Vår kundeside” (som du finner ved å trykke på handlevognen i toppmenyen til høyre) og huk av for Aprila Fakturasalg. I løpet av noen minutter aksepterer du å dele regnskapsinformasjon, svarer på lovpålagte spørsmål og signerer avtale med BankID. Raskt og enkelt.

Hvordan opptrer Aprila overfor mine kunder?

Som nyetablert selskap er vi klar over at kunder er det viktigste en har. Det er opplest og vedtatt at det er enklere å selge til en eksisterende kunde enn å vinne en ny. For å vinne nye salg eller oppdrag hos kundene er det kritisk å unngå unødig friksjon. At tre av fire av våre kunder velger å benytte oss igjen tar vi som en indikasjon på at vi ikke bidrar til krøll i deres kunderelasjon. Samtidig er det slik at vi må ha betalt for å ta risiko; for å være bank. Når du velger å selge er det Aprila som eier fakturaen, men selve fakturaen som kunden mottar ser tilnærmet identisk ut. Vi endrer kun på to ting: Kontonummeret og en tekst som forteller at fakturamottaker skal betale til Aprila. Se et eksempel her.

Tre dager etter et eventuelt forfall sender vi en vennlig og gebyrfri betalingspåminnelse. Etter 14 dager sendes et inkassovarsel. Dette inkluderer et gebyr på 70 kroner. Dersom fakturaen ikke er betalt 29 dager etter forfall sender vi en siste påminnelse. Avhengig av helligdager sendes kravet til inkasso ytterligere 5-6 dager senere. Størrelsen på gebyret som ilegges når en faktura ender hos inkassoselskapet beregnes ut fra antall dager siden forfall og fakturabeløpet.

I de tilfeller der kjøper ikke vedkjenner seg hele eller deler av fakturaen gir Aprila kjøper og selger to uker til å finne ut av misforståelsen eller uenigheten. Da “fryses” prosessen som er beskrevet i forrige avsnitt. Dersom partene ikke kommer til enighet sendes faktura til selger. Vurderingen her er at vi ikke bør gjøre oss til dommer ved slike hendelser. Dersom vi ser bort fra saker som for oss fremstår som åpenbare, vil det oftest være tilnærmet umulig for oss å ende opp som den aktøren med best informasjon om hva som faktisk er levert. Det samme gjelder for sakens muntlige og skriftlige avtaler.

Hvordan priser Aprila en faktura?

Kortversjonen her er at prisen regnes ut ved hjelp av følgende formel:

[Din bedrifts risikoscore] X [Din kundes risikoscore] X [Antall kredittdager]

Prismodellen er bygget slik at at vår vurdering av din kunde har størst påvirkning på prisen. Årsaken til at bedriften din også vurderes, skyldes situasjoner med uenighet. Dette kan føre til at vi må fakturere bedriften din. For å unngå slike unntakstilfeller må vi alternativt innhente aksept fra kundene din før du kan selge. Dette vil forsinke og komplisere tjenesten. Derfor har vi heller valgt å legge til grunn at du er trygg på at fakturaen stemmer overens med avtale og leveranse når du velger “selg faktura”.

Prisene er dynamiske og den eneste måten å se dine priser er å aktivere tjenesten i Tripletex. Husk: Det koster ingenting å bli eller være kunde. Ettersom vi får mer erfaring, vil prisingen gradvis speile den faktiske betalingsatferden mellom de to bedriftene. Når historikken viser at kunden din alltid betaler i tide vil dette påvirke pris på neste faktura positivt – og vise versa.

Siden lanseringen i fjor sommer er snittprisen for å selge en faktura 2,5%. Den tåler sammenligning med factoringselskaper når vi ser på deres totale kostnader, inkludert gebyrer, minimumsprovisjon, renter, og fakturahåndteringsgebyr. Samt pant og depositum. For å gi dere en indikasjon på hva det koster å selge en faktura har vi utviklet en prisestimator, klikk her.

Vi ser frem imot å møte deg inne i Tripletex! Har du spørsmål til oss er du hjertelig velkommen til å kontakte vår kundeservice via aprila.no.

Gjør bedriften din en tjeneste, og sørg for at penger flyter inn før penger skal flyte ut. For cash flow is king 🙂