Daniel Mork fra Mork snekkerservice poserer foran en vegg hos Tripletex.

Det går i et forrykende tempo med averøyingen Daniel Mork. Både snakketøyet, multitaskinga og engasjementet er på plass når han forteller om hvordan han de siste fem årene både har bygget opp en vellykket snekkerbedrift og etablert seg som en stor profil innen sosiale medier, med nærmere 100 000 følgere på TikTok og 90 000 på Instagram.

– Nå har jeg også begynt med Snapchat, og YouTube står for tur, forteller Daniel, som bruker sosiale medier for å vise hvordan det er å drive eget firma, og som er spesielt opptatt av å løfte frem og ta inn ungdommer som lett kunne falt utenfor, som lærlinger.

– Det viktige med sosiale medier for meg, er ektheten. Jeg vil vise hvor fint det er å være håndverker, sier Daniel om hvorfor han har valgt å satse på to arenaer.

– Savnet stoltheten av å stå med et ferdig produkt

Daniel gir deg sine beste oppstartstips.
Daniel Mork med det han kaller “Livets bil”, som har blitt en gjenganger i sosiale medier-kanalene hans.

La oss spole fem år tilbake. Daniel hadde en solid jobb offshore, med to uker på og fire uker av. En drømmetilværelse for mange, men han begynte rett og slett å bli litt lei.

Jeg savnet den gode følelsen og stoltheten når man står med et ferdig produkt foran seg, og jeg hadde lyst til å jobbe mer kreativt.

Dermed var veien kort til å skifte beite. Skjønt, han skiftet ikke helt beite. Han hadde jobbet mye sammen med faren sin, som har bakgrunn som tømrer, og de hadde et godt rykte i lokalmiljøet før han etablerte seg. Den dag i dag jobber han og faren fortsatt sammen.

– Hvordan kom du i gang med Mork snekkerservice?

– Jeg søkte enkelt og greit på nett: “Hvordan starte egen bedrift?” og deretter gikk det fort.

Daniel forteller at en viktig faktor for å lykkes var å se på markedet og finne en posisjon han kunne ta fra start.

– Før i tiden hadde man det vi kaller bygdasnekkere, som tok de små jobbene. I dag er mange opptatt av å sikte seg inn mot store prosjekter, og dermed så jeg muligheten for å ta rollen som distriktets bygdasnekker. Jeg har drevet med alt fra servicejobber til vaktmestertjenester, til alt innen husbygging – fra betong til blikk på tak. Fem år senere kan jeg konkludere med at det var en meget god avgjørelse. I dag står kundene på venteliste, forteller Daniel.

– Satte bort regnskapet fra dag én

Snekker og sosiale medier-profil Daniel Mork står på gaten på Skøyen.
Daniel Mork mener det er mye å tjene på å sette bort regnskapet.

Et annet grep han gjorde, var at han omtrent fra dag én fikk hjelp til det han ikke anså seg som god på.

– Noe av det første jeg gjorde, var å gå til et regnskapsbyrå for å få hjelp. Mange tenker at de skal føre regnskapet selv og spare noen kroner, men jeg mener at det er langt mer å hente på å sette bort det du ikke kan og heller konsentrere deg om det som faktisk er kjernevirksomheten til bedriften.

Møtet med regnskapsbyrået ble også hans første møte med Tripletex.

– Regnskapsbyrået var selv i ferd med å flytte over til Tripletex, og den reisen fikk jeg bli med på. Det er jeg virkelig glad for. Tripletex har vært lett å sette seg inn i og komme i gang med, og gjør at det er enkelt å samarbeide med regnskapsføreren.

Daniel er tydelig på at det å la dem som kan det, håndtere regnskapet, er noe flere håndverkere bør gjøre.

– Gjør det du selv er god til, enten det er å snekre eller å legge rør. Da får du bedre kontroll fra første stund, reduserer risikoen for feil og rot i regnskapet og rigger deg til for en god start. Og har du allerede et firma og strever med regnskapet selv, er det aldri for sent å få hjelp. 

Han trekker frem en annen egenskap som gjør Tripletex til et regnskapsprogram for håndverkere med ambisjoner:

– Tripletex er et program du kan vokse med. Hvis du får ansatte eller det dukker opp andre behov enn du hadde da du startet, kan du enkelt skalere opp i systemet, for å få den funksjonaliteten du har når behovet endrer seg.

Daniels råd til deg som drømmer om eget håndverkerfirma

Til deg som drømmer om å starte og å lykkes med egen tømrerbedrift, snekkervirksomhet eller annet håndverkerfirma, har Daniel følgende råd, i tillegg til å ha en regnskapsfører og regnskapsprogram på plass:

  • Bestem deg for hva du vil drive med før du starter opp: Er det nybygg, rehabilitering eller servicejobber?
  • Planlegg godt før du går i gang. Det gir større sjanse for suksess. Det er blant annet lurt å ta stilling til hvilken selskapsform du ønsker – om du skal velge AS eller enkeltpersonforetak.
  • Bruk tiden din på det du er god på, sett bort det du ikke er god på. De kronene du bruker på det, tjener du raskt inn på kjernevirksomheten din.
  • Invester i kvalitetsutstyr: Ikke kjøp dårlig, billig verktøy, kjøp ordentlig og ta godt vare på det
  • Bygg merkevaren din fra dag én. Det er helt essensielt for å skape tiltro blant kundene. Markedskanalene mine var på plass før jeg startet opp, logoen og “livets bil” var på plass.
  • Bruk dem rundt deg til å skaffe oppdrag i starten. Gjør du en god jobb, vil ballen begynne å rulle videre.
  • Jobb knallhardt! Arbeidsmoral bør egentlig utheves med store bokstaver. Det er det viktigste man kan ta med seg for å lykkes som håndverker.

Hvis du har lyst til å se hva Daniel driver med, kan du følge ham i sosiale medier:
Instagram: @morksnekkerservice
TikTok: @morksnekkerservice

En mann og en kvinne sitter ved et skrivebord på et kontor, ser på en dataskjerm og smiler. Ulike kontorrekvisita og en plante står på pulten.

Prøv Tripletex gratis i 14 dager!

Over 140 000 bedrifter bruker Tripletex, og det er ikke uten grunn! Prøv du også – uforpliktende og kostnadsfritt.