Chat with us, powered by LiveChat
Blogg

Fagblogg

Det er mange måter å drive regnskapsbyrå på. For Stian Karlsen og ADB Regnskap AS handler det om relasjonsbygging, tillit og dialog med kunden.

Stian Karlsen i ADB Regnskap

– Det har skjedd mye i bransjen, og det har blitt mye automatikk. Men du får ikke automatikken til å gi gode råd, eller til å beholde det menneskelige perspektivet.

Det sier Stian Karlsen i ADB Regnskap AS. Fra kontoret i Asker sentrum opplever han og kollegaene hans suksess med en vekststrategi som handler om å utnytte moderne regnskapssystemer for tettere dialog og oppfølging av kundene.

Ser hele kunden

– De fleste som kontakter oss vil ha et møte for å etablere en personlig relasjon og se om dynamikken fungerer. Kundene våre har ofte en hektisk hverdag, de er kanskje gründere, gjerne med familie og ansatte i tillegg. Da er det klart at de bærer på en stor sekk med ansvar. Hvis vi kan bidra med å lette den sekken så er det både givende og morsomt. Det er også disse kundene vi vil ha inn, de som ønsker å finne nye løsninger som gjør det bedre og enklere for seg selv, forteller Stian.

– Det krever at vi er i stand til å løfte blikket fra regnskapet og se hele kunden, se behovene og visjonene deres. Vi må ha en ektefølt interesse og et ønske om at kunden skal lykkes, og evnen til å bygge relasjoner er kanskje vel så viktig som regnskapskompetansen. For oss er tillit en avgjørende faktor, og du får ikke automatisert den biten.

Jakter riktig kompetanse

Stian påpeker at denne måten å jobbe med kundene på har hatt betydning for hva slags kompetanse de ser etter når de rekrutterer nye regnskapsførere.

– Vi har jobbet aktivt i et år for å finne folk som passer profilen. Det er høyt trykk i markedet, og autoriserte regnskapsførere blir snappet opp med en gang. Samtidig har vi vært heldige, og vi har fått på plass kandidater som passer veldig bra, sier Stian, som byr på ansvar, spennende oppgaver og moderne økonomisystemer for å tiltrekke seg de rette menneskene.

Stian forklarer at de er opptatt av at den som jobber med regnskapet skal være den samme som har dialogen med kunden. Det er en forutsetning for å lykkes, mener Stian, og samtidig som det krever mer av regnskapsføreren argumenterer han for at det gjør jobben mer givende.

– Det krever både riktig fagkompetanse, erfaring, personlighet og innstilling. Vi må være i stand til å finne løsninger for kunden, og samtidig tørre å utfordre dem. Hvis man får gjøre det i møte med kunden, og selv får se hvilken effekt det har, så er jo det langt mer motiverende enn å ikke se resultatet av jobben du gjør. Motargumentet har ofte vært at kunden forsvinner med den ansatte dersom den slutter. Og ja, det er en risiko. Derfor må du sørge for at de ansatte er fornøyd, og ta like godt vare på de ansatte som på kundene dine, mener Stian.

Tilrettelegger for dialog

For to år siden sto ABD Regnskap ved et veiskille. Byrået har vært i drift siden tidlig på 70-tallet, og måtte velge mellom å fortsette som før, eller å fornye seg for å vokse. De valgte det siste.

– Vi hadde tunge systemer som var tidkrevende og lite intuitive. Det gjorde det frustrerende å legge til kunder. Da jeg kom hit begynte jobben med å se etter nye og bedre løsninger, forteller Stian.

Etter å ha vurdert flere alternativer, falt valget på økonomisystemet Tripletex. Stian forteller at det er mange grunner til at det ble sånn.

– Kombinasjonen av rask utvikling, fokus på de riktige tingene, en merkevare som kundene kjenner og god oppfølging gjorde at vi valgte en gradvis overgang til Tripletex. Siden den gang har vi brukt Tripletex for alle nye kunder. Nå er det raskt og morsomt å legge inn kunder, spesielt de som kommer fra en kombinasjon av flere systemer og som ser at de får alt de trenger i Tripletex. Det forenkler mye, både for oss og for kunden, sier Stian.

Han mener at systemet skiller seg ut på hvordan det løser forholdet mellom regnskapsfører og regnskapsførerens kunde.

– Tripletex ivaretar denne dynamikken på en helt annen måte enn konkurrentene. Selv om det er enkelt for systemleverandører å kun forholde seg til regnskapsføreren som kjenner fag og systemer, så ivaretar også Tripletex sluttbrukeren, som jo også skal bruke systemet. Det er en viktig balansegang, påpeker Stian.

Enkelt og vanskelig på én gang

– Det er ganske morsomt egentlig, for kundene våre er alt fra unge entreprenører til pensjonister med lang fartstid fra næringslivet, men tilbakemeldingen er alltid den samme: «Jøss, er det så enkelt?» Og det er faktisk det. Men det krever en god introduksjon, og at de lærer seg de små grepene som får alt til å fungere smidig. Så lenge de gjør en liten innsats, og er villig til å lære noe nytt, så ligger alt til rette for effektive rutiner og godt samarbeid. Med et godt grunnlag er det også enklere for kunden dersom de bestemmer seg for å ta mer ansvar for sitt eget regnskap. Samtidig ser vi at kundene våre foretrekker at vi tar oss av mesteparten av jobben. De overlater heller flere oppgaver til oss fordi de ser at vi bruker mindre tid enn de ville gjort, og at vi kan bli kvitt manuelle prosesser med bedre systemer eller rutiner.

Hans erfaring er at når kunden har tillit til regnskapsføreren er de åpne for råd og forslag til forbedringer.

– De betaler for en tjeneste, og da må det være kvalitet hele veien. Vi kan ikke bare rase gjennom regnskapet. Derfor er vi ærlige med kunden, og litt standhaftige, for at de skal få en bedre hverdag. Vi har kunder som har vært innom både ett og to systemer før vi landet på Tripletex, men nå er de strålende fornøyd. Alt handler om å finne en løsning som er optimal for kunden, avslutter Stian.