Når kjemien klaffer med kunden og du kan bruke kompetansen din best mulig, har du muligens funnet din “drømmekunde”. Ikke bare får kunden en engasjert rådgiver som driver selskapet fremover, men du får en spennende og utfordrende hverdag. Og tjener penger, selvsagt.

Tiltrekk deg drømmekunden

Når du vet hvem drømmekunden er, kan du også drive målrettet markedsføring. La oss si at ditt regnskapsbyrå fokuserer ekstra mye på en bransje og et geografisk område. Hvis drømmekunden er en entreprenør i Østfold er det jo ingen vits å bruke penger på å markedsføre mot legekontoret i Oslo.

Målrettet markedsføring kan gjøres på flere måter. Et av tiltakene er å skrive et kundecase med en eksisterende kunde i riktig målgruppe. Hvorfor? Det er enklere for potensielle kunder å stole på en kunde de kan relatere til, som allerede har brukt deg og dine tjenester – og som kan gå god for det du står for. 

Hvordan skrive en god kundehistorie

I Tripletex er vi så heldige å ha en stor markedsavdeling med et eget team som jobber med innhold. Jeg har derfor spurt en av våre innholdsprodusenter, Linda Åsvold, om hun kan dele noen av sine tips. 

Linda, du har skrevet en del kundehistorier, hva er det viktigste å tenke på når man velger hvilken historie man vil skrive?

Linda Åsvold jobber som innholdsprodusent i Tripletex. Tipser om hvordan du kan skrive kundecase for å nå din målgruppe.
Linda Åsvold er innholdsprodusent i Tripletex.

– Først og fremst bør du ha et mål med historien. Finn ut hva du vil fremheve og hvilket inntrykk leseren skal sitte igjen med. Og kanskje enda viktigere; hvilken handling du ønsker å fremkalle.

– La oss si du ønsker å selge en tjeneste. Historien kan handle om fordelene – fra kundens ståsted. Om eventuelle utfordringer kunden har, hva som blir løst og hvor mye tid de sparer.

– Når du vet hva du skal fokusere på fra start, blir det også enklere å holde en rød tråd gjennom hele historien. Så kan du spare eventuelle andre gode poenger som dukker opp, til en annen historie eller annet innhold.

Hvordan velger man hvem man ønsker å inkludere i et kundecase?

– Fornøyde kunder er de beste ambassadørene. Så her bør du snakke med en som har god erfaring med det du ønsker å fokusere på. Finn en som representerer din drømmekunde – gjerne en som potensielle kunder kan relatere seg til. Det kan være innenfor en spesifikk bransje, yrkesgruppe eller en gründer for eksempel. 

Hva bør man fokusere på i praten med kunden? 

– Still spørsmål som er relevante til det du ønsker å fremheve. Om kundecaset skal handle om en tjeneste dere har, er det her fokuset bør ligge. Finn ut hvor skoen trykker. Hva er det denne tjenesten gjør for kunden, hva har blitt bedre, hvorfor vil de anbefale den til andre? 

– Husk at åpne spørsmål inviterer til mer prat og gir deg mer informasjon enn ja/nei-spørsmål. I tillegg syns jeg det er fint å få kunden til å prate litt om seg selv, hva de gjør og hvilke ambisjoner de har. Ofte kommer det frem gode ting som er relevante for historien, men som de ikke nødvendigvis tenker på selv som relevant.

Når man har snakket med kunden, hva er de tre viktigste tingene å få frem når du skal skrive kundecaset? 

  1. Historien til kunden. Om potensielle kunder skal kjenne seg igjen, må de også bli litt kjent med dem de leser om.
  2. Fortell hva som er bra med tjenesten du ønsker å selge, men fra kundens ståsted. Bruk sitater og støtt gjerne opp med konkrete tall og fakta. Og bruk ekte bilder av kunden, det forsterker inntrykket og bygger troverdighet.
  3. Ha en tydelig CTA (call to action). Hvis målet med historien er å selge en tjeneste, må du få inn en knapp som gjør det enkelt for potensielle kunder å kjøpe eller teste den.

Få flest mulig til å lese kundehistorien

Etter at artikkelen er publisert på bloggen, må målet være at flest mulig skal lese den. Bruk de kanalene du har, som for eksempel blogg og nyhetsbrev, og del historien i sosiale kanaler som Facebook, Instagram og LinkedIn. 

I tillegg bør du oppfordre kunden din til å dele i sosiale medier, vi opplever at dette er noe de fleste ønsker å gjøre.

For å oppnå ytterligere spredning kan du bruke noen penger til å spre innlegget.

Trenger du hjelp?

Hvis du enda ikke har helt klar for deg hvem drømmekunden er, kan du starte med å lage en “buyer persona”. Hubspot har et fint verktøy for å gjøre nettopp det.

Vi kan også hjelpe våre partnere med å produsere og spre en kundehistorie. Dersom du er interessert, er det bare å sende en mail til hanne.lundby@tripletex.no

Skrevet av Hanne Lundby i Tripletex

Dersom du er partner av oss kan jeg, om du ønsker det, gjerne ta en titt på markedsplanen eller strategien din. Jeg vet mange av dere sitter med dette alene og jeg vil gjerne være en sparringspartner. Send meg en mail på hanne.lundby@tripletex.no, så skal jeg bistå så godt jeg kan.

Prøv oss gratis i 14 dager!

Prøv Tripletex gratis i 14 dager - helt uten forpliktelser eller liten skrift.