For deg som jobber med prosjekter, er det viktig å ha et godt prosjektsystem som holder fullstendig oversikt over prosjektene.

Det er jo inntekter selskapet lever av, og det er viktig å vite om prosjektet var vellykket.

Det kan derfor være lurt å ha en sjekkliste når man velger et prosjektsystem. Da forsikrer du deg om at systemet dekker alle dine behov.

Punkter til en slik sjekkliste kan være:

  • Tidsregistrering: Klarer jeg å levere innenfor tidsfristen og kostnadsrammen jeg har blitt enige med kunden om.
  • Hvor mange timer har mine ansatte brukt, og fører de timene riktig?
  • Kan man føre timer på aktiviteter?
  • Hvordan ligger økonomien an i forhold til budsjettert mht. reiser, materiell, timeforbruk, timekostnad, produktsalg, underleveranser  m.m
  • Støtter systemet prosjekter med både fastpris og timepris?
  • Er det enkelt for de ansatte å føre timer på både PC og mobil?
  • Kan man se en detaljert status på alle nivåer i prosjektet – timeforbruk, produktsalg og underleveranser?
  • Er det mulig å registrere gjenstående timer slik at prosjektprognosen kan beregnes?
  • Kan man viderefakturere leverandørfakturaer med påslag?
  • Hva med underprosjekter og samlefakturaer? Har systemet støtte for dette?
  • Kan systemet generere fakturagrunnlag ut fra registrerte timer? Og hvor gode muligheter har systemet til å tilpasse innholdet i fakturagrunnlaget?
  • Kan man sende fakturaer elektronisk via EHF og e-post?
  • Er det mulighet for automatisk purring på fakturaer via e-post og SMS?
  • Det er lovpålagt å sende inkassovarsel på papir, så systemet bør også støtte dette.

Ved å lage en god sjekkliste, som er tilpasset din bedrift og ditt prosjekt, får du full oversikt og kan ved prosjektets slutt evaluere lønnsomheten.

Lykke til!

Prøv oss gratis i 14 dager!

Prøv Tripletex gratis i 14 dager - helt uten forpliktelser eller liten skrift.

Andre relevante artikler

Starte egen bedrift? Tips, triks og gode råd

Hvordan starte egen bedrift? Har du allerede en god forretningsidé, men vet ikke helt hvor du skal starte? Her får du noen tips som hjelper deg i gang med din…

Les mer

Hjemmekontor – hvilke regler gjelder?

To år med hjemmekontor viste at fysiske møter enkelt kan erstattes med Teams, Google Meet eller Zoom, alt tyder på at effektiviteten snarere har gått opp enn ned, de introverte…

Les mer

Alltid eFaktura: En enklere løsning for både deg og kundene dine

Å sende ut faktura elektronisk til både bedrifter (EHF) og sluttkunder (eFaktura) kan bidra til en mer automatisert hverdag. Mindre manuell håndtering, færre feil og færre forsinkede betalinger er bare…

Les mer