For deg som jobber med prosjekter, er det viktig å ha et godt system som holder fullstendig oversikt over prosjektene.

Det er jo inntekter selskapet lever av, og det er viktig å vite om prosjektet var vellykket.

Det kan derfor være lurt å ha en sjekkliste når man velger et prosjektsystem. Da forsikrer du deg om at systemet dekker alle dine behov.

Punkter til en slik sjekkliste kan være:

  • Tidsregistrering: Klarer jeg å levere innenfor tidsfristen og kostnadsrammen jeg har blitt enige med kunden om.
  • Hvor mange timer har mine ansatte brukt, og fører de timene riktig?
  • Kan man føre timer på aktiviteter?
  • Hvordan ligger økonomien an i forhold til budsjettert mht. reiser, matriell, timeforbruk, timekostnad, produktsalg, underleveranser  m.m
  • Støtter systemet prosjekter med både fastpris og timepris?
  • Er det enkelt for de ansatte å føre timer på både PC og mobil?
  • Kan man se en detaljert status på alle nivåer i prosjektet – timeforbruk, produktsalg og underleveranser?
  • Er det mulig å registrere gjenstående timer slik at prosjektprognosen kan beregnes?
  • Kan man viderefakturere leverandørfakturaer med påslag?
  • Hva med underprosjekter og samlefakturaer? Har systemet støtte for dette?
  • Kan systemet generere fakturagrunnlag ut fra registrerte timer? Og hvor gode muligheter har systemet til å tilpasse innholdet i fakturagrunnlaget?
  • Kan man sende fakturaer elektronisk via EHF og e-post?
  • Er det mulighet for automatisk purring på fakturaer via e-post og SMS?
  • Det er lovpålagt å sende inkassovarsel på papir, så systemet bør også støtte dette.

Ved å lage en god sjekkliste, som er tilpasset din bedrift og ditt prosjekt, får du full oversikt og kan ved prosjektets slutt evaluere lønnsomheten.

Lykke til!

 

Prøv oss gratis i 14 dager!

Prøv Tripletex gratis i 14 dager - helt uten forpliktelser eller liten skrift.

Andre relevante artikler

Byggeselskapet flyttet regnskapet opp i skyen med Proplan: – Har spart oss for masse tid

– Vi skal ikke være kjempespesielle, men unike. Det er målet vårt. Det forteller Oddgeir Eikeskog, daglig leder i Stolt Bolig. Dersom du har gått forbi et nybygg som har…

Les mer

Supports tipsehjørne

Noen av de vanligste spørsmålene fra hver måned har vi nå samlet sammen, og de slippes som månedlige blogginnlegg med tips. Tips fra support, rett og slett - supports tipsehjørne!…

Les mer

Frigjør tid med komplett økonomisystem – 5 gode grunner til å bruke Tripletex

Ta presise beslutninger og bedre lønnsomheten i din bedrift! Med Tripletex får du et komplett økonomisystem med et funksjonsrikt prosjektverktøy innebygd. Frigjør tid i arbeidshverdagen og få den fleksibiliteten du…

Les mer