Enin grunnleggere. 4 tips til deg som vil starte egen bedrift

Paul I. Huse

– Det å starte eget firma er ingen dans på roser, påpeker Paul I Huse, daglig leder i Enin. Da han og André C. Andersen bestemte seg for å satse på egenhånd, fikk begge permisjon fra jobbene de var i. Det ga en ekstra trygghet å ha en jobb å komme tilbake til, om det mot formodning ikke skulle gå veien.

Siden oppstarten har Paul pitchet for investorer nærmere 500 ganger. 

– Det har vært noen lærerike år. Vi har gjort en del feil, men også mye riktig, smiler han.

Enin ble grunnlagt i 2016. Selskapet jobber innen kunstig intelligens, risikoanalyse og analyse av selskap og selskapsdata. Enin har god oversikt over bedriftsnorge og risikoen i de enkelte bedrifter. I følge egne tall har de ca 70 000 bedrifter under overvåkning for sine kunder. På kundelista har de en rekke norske banker og investorer, med Santander Norden som største kunde.

Tillitserklæring fra kundene

En vanlig utfordring for oppstartsbedrifter er at man går med tap. 

– Derfor må du ha stålkontroll på likviditeten og vite når du skal snakke med investorer, sier Paul. Enin har flere investorer. Noen store og mange små. Et solid antall kunder har valgt å investere i selskapet, noe de tar som en tillitserklæring. 

Hva hjelper dere kundene deres med?
– De får en oversikt over finansiell risiko i bedrifter, basert på en maskinlæringsmodell. Vi henter blant annet ut eierstrukturer, slik at man får en forståelse for hvem som står bak et selskap. Man kan kjøre en risikoanalyse før et eventuelt samarbeid. Og overvåke bedrifter man allerede samarbeider med, for å eksempelvis få varsling om en nærstående konkurs.

Hentet salgsdirektør fra konkurrent

Enin har åpenbart gjort noe riktig. En dag ringte telefonen, med salgsdirektøren for deres største konkurrent, Vegard Bøe, i den andre enden. Han og hans kollega Linda Jensen var nysgjerrige på Enin, likte det de hørte og ville undersøke mulighetene for å jobbe sammen. 

I dag er Bøe CSO og deleier i Enin, og Linda Jensen er CCO og også deleier. 

– Jeg føler vi var ekstremt heldige der, dette er jo en sånn ting som nesten aldri skjer. De er veldig dyktige, sier Paul fornøyd. 

Enin teamet med Vegard Bøe, Paul. I. Huse og Linda Jensen bak. Foran sitter software ingeniør Ronja Knutsen, dataingeniør Eirik Rivedal og CTO og co-founder André C. Andersen.

Riktige og viktige prioriteringer

I en startup er det viktig å prioritere de oppgavene som gir vekst og verdi til selskapet. En ting Enin har valgt å sette ut, er regnskapet. 

– Det koster, men det koster mer å gjøre det selv, slår Paul fast. 

Etter en anbefaling valgte de å jobbe med Online Accounting, et regnskapsbyrå som beskrives som effektive og proaktive i kundeoppfølgingen. 

Online Accounting er et skybasert og autorisert regnskapsbyrå som hjelper bedrifter med ambisjoner. De er din samarbeidspartner innenfor økonomitjenester og tilbyr blant annet rådgivning, gründerveiledning, etablering av selskaper og konsulentutleie.

– Vi har ikke kapasitet til å følge opp alt, siden vi er små og i vekst. Men Online Accounting passer hele tiden på at alt ser bra ut og kommer med forbedringsforslag underveis. De har automatisert mye for oss på eget initiativ, som for eksempel automatisk remittering. Det har spart oss for en del kostnader, forklarer Paul. 

Liv Anita Thue Morken

– Enin er en veldig spennende kunde å følge, sier regnskapsfører Liv Anita Thue Morken. Hun er tydelig engasjert, og mener selskapet kommer til å bli stort. 

– Det er artig å være en del av. Også har vi god kjemi og en hyggelig tone, det er vesentlig for å ha et godt samarbeid, sier hun.

Et system selskapet kan vokse i

En ikke ubetydelig del av å drive et selskap, er å bruke et regnskapsprogram som passer bedriften og som bidrar til økonomisk kontroll.

– Tripletex har en sweet spot i forhold til kompleksitet, og har det vi trenger, sier Paul. Etter hvert som selskapet har vokst, har de tilpasset systemet ved å legge til moduler og tilleggstjenester. 

– Nå ser vi på muligheten for å få inn likviditetsprognoser, fortsetter han.

Tripletex er tilrettelagt for at regnskapsfører og kunde kan samarbeide direkte i systemet. 

– Det fungerer veldig bra, og derfor bruker vi Tripletex på mange av våre kunder, sier Liv Anita. Online Accounting effektiviserer og automatiserer rutiner for sine kunder. 

– Da kan vi bruke mer tid på å rådgi, følge opp og være en sparringspartner, smiler hun.

Paul I Huse sine tips til andre som vil starte eget firma.

  1. Lag noe som andre er villig til å betale for
    Du må klare å koke ned det du har lyst til å gjøre, til noe du ville betalt for. Ikke gjør noe fordi alle andre gjør det, det er irrelevant.
  2. Ha stålkontroll på likviditet og prognoser
    Likviditeten er noe av det viktigste å ha kontroll på, når du skal starte eget firma. Dessverre er det nok vanlig for mange startups å feile her. Men du må overleve på veien til målet. Dette er ikke et område der man bør være visjonær eller håpefull. Se på tallene og planlegg fremover. Hvor lenge har du penger? Når er det på tide å hente inn investorpenger? 

    Les også: 10 tips for god likviditetsstyring
  1. Skal du hente penger fra investorer? Vær tidlig ute
    Og vær tydelig og profesjonell. Investorer investerer i deg som person og dere som team, noen som kan bygge noe opp og frem. Dette er noen du kommer til å samarbeide med i mange år fremover, dersom ting går bra.
  2. Bygg gode relasjoner
    Vi har alltid gjort vårt beste for å være hyggelige, snille og hjelpsomme overfor alle vi har truffet på vår vei. Norge er et lite land og det er stor sjanse for at du møter folk igjen senere. Det kan være i samme stilling eller en annen stilling. Hjelper du andre opp og frem, kommer det tilbake til deg igjen til slutt.

Prøv oss gratis i 14 dager!

Prøv Tripletex gratis i 14 dager - helt uten forpliktelser eller liten skrift.