– I vår bransje handler det om å få pengene inn fort nok. Mange skal ha håndverkerne på døra raskt, og gjerne samme dagen som de ringer, men å betale, det har de ingen hast med. De venter først på purring eller ber om utsettelse, sier Helge.
Ville teste eFaktura
Normalt sender Oslo Vest Elektro AS ut et sted mellom 50 – 100 fakturaer i måneden – noen ganger enda flere. I alt har de en omsetning på én million i måneden. Da Helge leste om eFaktura på nettsidene til Tripletex, ville han teste ut om tjenesten kunne få inn pengene raskere enn pdf-faktura.
– For oss er det viktig å ikke ha for mye utestående. Jeg ville teste om eFaktura kunne få pengene inn raskere – og det har definitivt hjulpet. Nå betaler folk raskere, vi har færre purringer, og vi har fått bedre likviditet. Folk er fremdeles treige, men vi har fått en tjeneste som hjelper oss mer med å få pengene inn. Det er vi veldig fornøyde med, sier Helge
Enkelt å komme i gang med eFaktura
Helge syns det var veldig lett å komme i gang med eFaktura i Tripletex.
– Det var veldig lett å komme i gang. Alt økonomiansvarlig trengte å gjøre var å trykke på eFaktura-knappen i Tripletex – så var alt klart til bruk. Det er et par kunder som ikke helt forstår hvor dokumentasjonen ligger. Da forteller vi bare at den ligger i nettbanken, så er det løst, forklarer Helge.
Anbefaler eFaktura til andre håndverkere
Helge syns eFaktura fungerer veldig godt til håndverkerbransjen.
– Alt i alt er både økonomiansvarlig og jeg veldig fornøyde. Vi har anbefalt eFaktura og Tripletex til flere nystartede bedrifter. Det kommer vi til å fortsette med, for det fungerer veldig godt for oss, avslutter han.