Packraft i norsk natur

– Vi har jo fisket veldig, veldig mye. Men nesten aldri fått fisk, ler Ørjan Opperud.

Han og kompisene Magnus Olsen og Morten Lindtvedt vokste opp sammen i Larvik i Vestfold og Telemark. Sammen med nabobarna og fedrene dro de på en årlig fisketur hvert eneste år, fra de var små.

Fiske- og friluftsinteressen har vedvart, og den tradisjonelle helgeturen har de holdt på. 

– Opptil femten stykker av oss drar fremdeles på tur en gang i året, med fiske og turglede i fokus, smiler han.


Med en packraft kan du bruke kartet på en helt annen måte. Du kan krysse elver og vann for å slippe å gå rundt, eller padle et stykke og spare beina istedenfor å gå.


Rask vei til første million

For å kunne forflytte seg til dit fisken er, enten ut på et vann eller for å kunne fiske fra øy, begynte de å undersøke markedet etter oppblåsbare båter, og fant packraft-konseptet. Da meldte idéen seg om at de kunne importere båtene.

– Vi fant bare én konkurrent på markedet. Men basert på det vi kunne se av omtaler og tilbakemeldinger, tenke vi at dette skulle vi klare å gjøre bedre.

Tester fiskelykken fra packraften. Mann sitter i packraft, på et vann, fluefisker
Større frihet på tur: Med en packraft kan du enkelt komme deg ut på et vann for å fiske om du vil, eller du kan enkelt krysse over til andre siden for å slippe å gå rundt. Her prøver Tor fiskelykken fra packraften. Foto: Tor&Thor

De tre kompisene etablerte Packraft Norge, ved siden av sine faste jobber, og kjøpte inn 10 båter. 

– Det gikk sakte fremover, men etter en måned eller to solgte vi vår første båt, sier Ørjan.

Hva er en packraft?

En packraft er en robust, oppblåsbar båt som veier mellom 1+ kg og 6 kg og kan pakkes sammen til størrelsen av en sovepose. Den har ofte en lasteevne på mellom 150 kg og 250 kg. Packraften er laget av uretanbelagt nylon som betyr at de er slitesterke og motstandsdyktige. Du kan fint ta med hunden uten å være redd for hull. Det anbefales likevel å alltid være beredt og ha med reparasjonskit på tur.

Båtene ble solgt via nettbutikken de hadde opprettet på Shopify. 

– Magnus sin markedsbakgrunn var en kjempekompetanse å ha med inn. Han var tidlig ute med å bygge opp et godt SEO-grunnlag som gjorde at vi kom høyt opp på Google. Og annonsene som han satte opp ga veldig god avkastning – det gikk vel et par år før jeg forstod hvor solid grunnmuren til butikken var, sier Ørjan.

Det funket så godt at Packraft Norge hadde over en million kroner i omsetning første året.

I løpet av sitt andre og tredje år begynte bedriften å merke en økende interesse for padling blant nordmenn. I 2019 hadde Packraft Norge en omsetning på 3,1 mill og bare frem mot sommeren hadde de solgt over 2000 båter. Året etter mer enn doblet salget seg.

– Hva tror du det er som gjør båtene så populære?

– Du kan bruke kartet på en helt annen måte. Du kan krysse elver og vann for å slippe å gå rundt, eller padle et stykke og spare beina istedenfor å gå. Når båten bare veier 3 kilo er det fullt mulig. Også er det jo veldig kjekt å komme seg ut på denne måten – ikke minst kunne fiske fra båt eller forflytte seg til en øy.

Hockeystick-vekst

– I løpet av de siste fire årene har dere hatt en omsetningsvekst på 712 %, det er imponerende?

– Ja, det har gått bra hele veien. Og vi har tatt systematiske grep som har vist å lønne seg. Blant annet ved å optimalisere logistikk og vareinnkjøp. Men vi må jo takke covid mye for den brå veksten. 

Restriksjonene som fulgte covid bidro til økt interesse for friluftsliv generelt, og folk fikk øynene opp for packraft-konseptet. Den veksten Packraft Norge hadde forutsett, kom dermed mye raskere enn antatt. De traff markedet på riktig tidspunkt, og i fjor hadde bedriften en omsetning på 19.7 millioner kroner. 

– Hva vil du si er hoveddriverne for deres suksess?

– Kundeservice, markedsføring og logistikk er nøkkelverdiene til at vi har lykkes. Vi gjorde dette ved siden av jobb i mange år, men vi har hele tiden vært opptatt av å følge opp kundene og gi de informasjon underveis. Også har vi vært ærlige med folk og hva de kan forvente. Det har vi fått masse positive tilbakemeldinger på.


Grunnen til at vi har klart å fokusere på kundeservice, markedsføring og logistikk er fordi vi har klart å automatisere ting, som regnskapet.


Der andre hadde leveringsproblemer under covid, var Packraft Norge godt forberedt. 

– Takket være Morten klarte vi å profesjonalisere logistikken fra start, han er utdannet innenfor logistikk ved Sjøkrigsskolen og har tidligere jobbet som logistikksjef. Han sørget for vi hadde god vareflyt og fikk leveranser sendt med fly om det var nødvendig. Vi tok den ekstra kostnaden for å få varene ut til kundene i tide.

26 prosent av gasellene i samme båt

– Grunnen til at vi har klart å fokusere på kundeservice, markedsføring og logistikk er fordi vi har klart å automatisere ting, som regnskapet. Jeg liker å holde på med det, men regnskap er ikke inntektsbringende, så da er det bedre at jeg bruker tiden min på det som gir resultater, sier Ørjan og legger til at han ble fulltidsansatt i selskapet i 2021.

Kombinerer fottur med padling med packraft. Ørjan og Morten med hver sin packraft på ryggen.
Barndomskamerater: Ørjan og Morten kombinerer fotturen med padling. Båten kan fint bæres på tur, selv når den er oppblåst. Foto: Packraft Norge

Han forklarer at de byttet regnskapsprogram til Tripletex for å blant annet kunne automatisere store deler av regnskapet, integrere mot nettbutikken og samarbeide med regnskapsføreren direkte i systemet.

– Det er veldig behagelig. Vi har full oversikt, salgene kommer automatisk inn i regnskapet og regnskapsføreren vår holder oss i loopen og informerer oss om det skulle være noe.

Regnskapsprogrammet Tripletex har selv hatt fokus på å lage en løsning som gjør at gründere og bedriftseiere kan fokusere på utvikling og vekst. Og en økende andel av gasellebedriftene bruker Tripletex. Av 3820 gasellebedrifter, er hele 26% kunder av Tripletex. I 2020 var andelen 21%.

Hege Oustad er daglig leder i Tripletex
Hege Oustad, daglig leder i Tripletex.

– Det er utrolig givende og motiverende å se at så mange bedrifter har startet opp og vokst med Tripletex. Målet vårt har hele tiden vært å levere en brukervennlig og effektiv løsning som gjør at gründere kan fokusere på å bygge bedriften sin og bruke minst mulig tid på det administrative, som for eksempel regnskap.

– Dette fokuset har også ført Tripletex selv inn på gasellelisten år etter år, og selv nå med totalt 90 000 kunder så er vi fortsatt en raskt voksende gaselle som hjelper andre hurtigvoksende gasellebedrifter, sier Hege Oustad, daglig leder i Tripletex.

Tøffere konkurranse

Fremover blir det mer krevende å holde på veksten. Ikke bare har det kommet flere aktører på markedet, men verdensøkonomien påvirker også lommeboka til folk flest.

– Vi har klart å beholde posisjonen som markedsledende. Men folk er i økende grad usikre på hvor de skal putte pengene. 

For å ha flere ben å stå på, har selskapet opprettet en ny nettbutikk, Backpackinglight, som tilbyr lette tur-produkter. 

– Turglede og vekt henger ofte sammen. Og du trenger ikke alt nytt, men sparer du inn noe vekt kan du ta med en ekstra godtepose eller en flaske vin. 

– Men hva med fisken da – har det blitt noe fangst?

– På forrige fisketur fikk jeg faktisk 7 ørret – fra packraften, gliser Ørjan.

Ski inn, padle ut. Padler i elvestryk med en packraft - skiene ligger på siden av båten.
Ski inn, padle ut: Ørjan Opperud kombinerer ski med padling. Båten er motstandsdyktig, tåler svingninger i temperatur og kan brukes året rundt. Foto: Packraft Norge

Skrevet av Linda Åsvold

Digital innholdsprodusent i Tripletex

Prøv oss gratis i 14 dager!

Prøv Tripletex gratis i 14 dager - helt uten forpliktelser eller liten skrift.