Kort fortalt
- Ymro spesialiserer seg på renovering av eiendommer, inkludert råloft og bad i Oslo.
- Prosjektene krever omfattende logistikk og samarbeid med sameier og myndigheter.
- De har et tett samarbeid med Progressum for økonomisk kontroll og rådgivning.
- Bruken av Tripletex gir begge parter oversikt over prosjekter og kostnader i sanntid.
Et steinkast unna statsministerboligen i Oslo holder Ymro til. Selskapet renoverer eiendommer, og har spesialisert seg på å bygge ut råloft i bygårder i hovedstaden – i tillegg til bad, renovering og næringsbygg.
Det er ikke bare bare å pusse opp i Oslo. Mellom busser, trikker og gående krever hvert prosjekt omfattende logistikk: gater må stenges for kranbiler, materialer fraktes mange etasjer opp via taket, og avfall håndteres på trange parkeringsplasser. I tillegg skal sameier ha sin mening, og prosjektet må navigere gjennom en jungel av regler og krav.

Da eierne Andreas Brotke og Jens Skjerven grep sjansen og startet for seg selv etter flere år i bransjen var målet klart: Å skape prosjekter med kvalitet og kontroll, og gjøre det så enkelt som mulig for oppdragsgiver fra start til slutt.
Når du håndterer opptil 15 prosjekter samtidig, med 4 faste ansatte, handler suksess om mer enn god håndverkskompetanse. Det handler om struktur, økonomisk oversikt, og å bruke tiden din der det virkelig skaper verdi. Det sikrer regnskapsbyrået Progressum.
Mindre tid på regnskap, mer kontroll
For daglig leder og eier Andreas Brotke er prioriteringene klare:
– Jeg vil ha full kontroll på økonomien og kostnadene i hvert enkelt prosjekt, men gjøre minst mulig regnskap selv. Vi skal bruke kompetansen vår på det vi er gode på – sikre oppdrag og levere kvalitet.
Ymro har et tett samarbeid med Progressum. Regnskapsfører Jenny K. Olsen er fast kontaktperson og sørger for at tallene er oppdatert til enhver tid. Samarbeidet gjør at Ymro har kontroll på lønnsomheten fortløpende.

Hun svarer på det meste som Andreas og prosjektsjef og medeier Jens lurer på.
– Ingen spørsmål er for dumme, ler Jens.
– Det er jo helt gull at dere stiller mange spørsmål og er interesserte! Det gjør jobben gøy for meg også, sier Jenny.
I dag har hun og kommersiell leder, Linn Johansen, tatt turen til Oslo for å møte Ymro.
Viktig faktor for suksess
For kundene til Progressum er det nettopp den tette relasjonen som gjør samarbeidet vellykket.
– Suksessen ligger i at hver kunde har sin faste hovedkontakt som kjenner virksomheten og har ansvaret for regnskapet deres fra A til Å, sier Linn.

– Det gjør at vi effektivt kan bistå kundene våre og være gode sparringspartnere i den daglige driften, forsetter hun.
I tillegg til den faste kontaktpersonen har kundene tilgang til et bredt kompetansemiljø. Både systemteknisk med Tripletex, og rådgivning rundt økonomi, regnskap og lønn hos Progressum.
– Jeg sparrer med kollegene mine dersom det dukker opp en problemstilling jeg ikke kan svare på, forklarer Jenny.
– Om det oppstår en juridiske spørsmål, kan de gå til Jenny med det også. Hun håndterer det videre med en advokat internt hos oss. Det er ofte lavere terskel og mer kostnadseffektivt enn å gå til et eksternt advokathus, siden vi allerede kjenner kunden så godt legger, legger Linn til.
En felles plattform som gir oversikt
Tripletex er bindeleddet mellom Ymro og Progressum. Her har begge parter full innsikt og følger opp prosjekter, lønn og kostnader løpende.
– Tripletex er så intuitivt at man ikke trenger å være økonom for å forstå tallene, sier Andreas.

– Det er en felles plattform som vi jobber på. Vi ser det samme bildet, som gjør det veldig enkelt å forklare hva vi ser på når vi snakker over telefon, sier Jenny.
Den kommersielle lederen i Progressum bekrefter:
– Tripletex er antakelig Norges mest brukervennlige regnskapssystem. For bygg og anlegg er det spesielt tilrettelagt med funksjonalitet, og for en virksomhet som Ymro er det vanskelig å finne et system som er mer egnet.
Bruk tiden der verdien skapes
Et spørsmål alle som driver egen virksomhet må ta stilling til, er hva de skal bruke tiden sin på.
– Det er klart mange kan gjøre mer selv. Men det er ikke sikkert kvaliteten blir like bra. Og så er det selvfølgelig en vurdering av hva du skal bruke tiden din på. Det viktigste er å skape verdi, og da må du se hvor det skjer, forklarer Linn.
Et typisk eksempel for Ymro er når en kunde har betalt en regning uten å sende som EHF eller bruke KID.
– Da er ikke jeg trygg nok til å sjekke selv, og får hjelp fra Jenny, forteller Andreas.
– Det er bedre at du bruker tiden din på det som skaper verdi i virksomheten, istedenfor å lete etter fakturaen, svarer Jenny.
– Det har vi en veldig god balanse på nå. Vi gjør det vi burde gjøre for å ha kontroll, uten at vi trenger hjelp til alt. Resten overlater vi til Jenny og Progressum, avslutter Andreas.
Progressum – din partner for regnskap og rådgivning
Med ca. 70 ansatte, hovedsakelig på Østlandet, er Progressum lokalt forankret – men jobber digitalt med kunder fra hele landet.
Regnskapsbyrået kombinerer høy faglig kvalitet med smart teknologi, personlig service og nærhet til kundene. De er ikke bare regnskapsførere, men en forlengelse av kundens virksomhet.
Målet er å skape en enklere hverdag for kundene, slik at de kan bruke tiden sin på det som skaper mest verdi i deres virksomhet.



