To bygningsarbeidere iført gule sikkerhetsvester og hjelmer står innendørs ved store vinduer, den ene med en telefon i hånden.

    Midt i hovedstaden renoveres et næringsbygg, hvor Øst Elektro jobber med å installere det elektriske anlegget. Vi ble med på befaring for å få et innblikk i hverdagen deres.

    Allerede i heisen på vei oppover i etasjene hører vi at verdien av å ha Progressum som regnskapspartner kan komme raskt i kroner og øre.

    – I starten parkerte vi i et p-hus rett borti her, men da regnskapsføreren vår påpekte at det ville koste opp mot en halv million kroner for hele prosjektperioden måtte vi tenke nytt, forteller Lars Strøm, daglig leder i Øst Elektro.

    Løsningen ble månedskort på alle til en total kostnad på 100 000 kroner.

    En person i svart genser og nøkkelbånd står i en moderne gang med kontorer med glassvegger og tregulv.
    Hektisk hverdag: Lars Strøm ble kastet inn i daglig leder-rollen. – Største overgangen var vel at det ble mindre tid til å skru. Og ikke minst telefonen, som kan ringe opptil 60 ganger om dagen. Men det har vært veldig lærerikt og gitt mersmak, sier han.

    En støttespiller som forstår bransjen

    Fra Lars begynte som elektriker i Øst Elektro til han tok over som daglig leder, gikk det bare et par år.

    – Det kom litt brått på, innrømmer han.

    – Det var først da jeg fikk ansvaret jeg virkelig skjønte hvor viktig det er å ha kontroll på ting.

    I Progressum har han en fast kontaktperson som kjenner både ham og selskapet godt.

    – Det har betydd mye mer enn jeg trodde. Jeg pleier å si at jeg er vanvittig god til å koble stikkontakter, og hun er vanvittig god på tall. Og tidvis psykolog også, ler Lars.

    Kommersiell leder Linn Johansen i Progressum nikker gjenkjennende:

    – Regnskapsførerne våre følger virksomheten tett over tid. Det gjør at de kjenner driften godt og kan gi bedre råd. Og hvis de møter noe uventet, har vi hele kompetansemiljøet i Progressum å sparre med.

    To personer iført vernehjelm og varselvest står innendørs på en byggeplass og snakker sammen i nærheten av store vinduer.
    På befaring: Daglig leder Lars Strøm viser Linn Johansen fra Progressum rundt i næringsbygget hvor Øst Elektro har et toårig elektroinstallasjonsprosjekt. 

    En felles plattform for hele virksomheten

    I det daglige samarbeidet er Tripletex bindeleddet mellom Øst Elektro og Progressum. Her jobber begge parter i samme system, med full innsikt i prosjekter, timer, lønn og kostnader.

    – Vi gjør fakturering og prosjektoppfølging selv, og styrer kostnader til riktig prosjekt. Regnskapsføreren bokfører, følger opp lønn og sørger for at alt havner riktig, forklarer Lars.

    Progressum følger tett opp og tar raskt kontakt dersom noe mangler.

    – Hvis vi glemmer noe, er det ikke lenge før telefonen ringer. Det syns jeg egentlig er helt supert. Det viser bare at vi blir fulgt opp.

    To arbeidere i gule vernetrøyer og hjelmer pusser vinduer i et moderne kontor med glassvegger og utsikt over byen.
    Siste hånd på verket: Lars viser frem kontorlokaler med god utsikt utover Oslo Sentrum, i en etasje som snart er ferdigstilt.

    Skreddersydd for elektrobransjen

    For Øst Elektro er det avgjørende å ha ett system som dekker alle behov.

    – Tripletex dekker alle behovene våre, vi har ikke et eget fagsystem ved siden av. Alt fra timer og materiell til prosjekter, utlegg og dokumentasjon ligger på samme sted.

    Han er ærlig på at det er forbedringspotensial på enkelte områder, men setter pris på å ha alt samlet, og at det hele tiden er en utvikling i systemet.

    – Vi ønsker oss kontrollskjema i appen, uten å bli sendt videre til web. Men nå skjønner jeg at det jobbes med. Det at tilbakemeldinger fører til at det faktisk skjer noe er viktig for meg, sier Lars.

    Linn bekrefter at Tripletex passer spesielt godt for elektrobransjen.

    – Elektrikere er først og fremst opptatt av faget sitt, ikke av regnskap. Tripletex er et veldig brukervennlig system. Det gjør at terskelen blir lavere, og at arbeidsprosessene blir enklere.

    En kvinne med skulderlangt, blondt hår og svart skjorte står innendørs foran store vinduer med et bylandskap i bakgrunnen.
    Tett på kundene: – Det er en fordel at Øst Elektro har én person å forholde seg til. Det gjør at vi kjenner virksomheten godt og kan gi bedre oppfølging, sier kommersiell leder Linn Johansen i Progressum.

    Full oversikt i prosjektene

    Løpende oversikt i prosjektene er avgjørende for å sikre lønnsomhet.

    – I denne bransjen blir det enorme mengder med bilag, med mange servicefolk som er ute hele tida og tar ut materiell. Så der er det viktig å ha kontroll.

    Alle montørene bruker appen til å registrere både timer og materiell ute på prosjekt.

    – Hvis noen bare bruker halvparten av materialet som er bestilt, justerer de det selv. Det gjør at tallene blir riktige hele veien.

    Dokumentarkivet brukes også aktivt til beskrivelser og tegninger.

    – Legger jeg noe der, kan de åpne det direkte i appen ute på jobb. Det er veldig praktisk.

    To personer iført gule sikkerhetsvester og hjelmer ser på en smarttelefon inne i en bygning under oppføring.
    Appen gir løpende kontroll: – Timeføring skjer fortløpende i appen, og montørene registrerer materiell direkte på ordrelinjene, forklarer Lars.

    Fokus på solid drift

    Fremover er ambisjonen til Øst Elektro å drive solid og kontrollert.

    – Jeg hadde kanskje litt høyere vekstambisjoner i starten. Nå ser jeg verdien av å være 10–12 ansatte og ha god kontroll og tid til folkene våre, sier Lars.

    I en tid der mange håndverksbedrifter har hatt det tøft, har Øst Elektro klart seg godt.

    – Da er det ekstra viktig å ha oversikt, kontroll og gode samarbeidspartnere. Å ha de rette folkene rundt seg, som vet hva de holder på med har vært avgjørende, avslutter han.

    Progressum – din partner for regnskap og rådgivning

    Med ca. 70 ansatte, hovedsakelig på Østlandet, er Progressum lokalt forankret – men jobber digitalt med kunder fra hele landet.

    Regnskapsbyrået kombinerer høy faglig kvalitet med smart teknologi, personlig service og nærhet til kundene. De er ikke bare regnskapsførere, men en forlengelse av kundens virksomhet.

    Målet er å skape en enklere hverdag for kundene, slik at de kan bruke tiden sin på det som skaper mest verdi i deres virksomhet.

    En kvinne med blondt hår i svart blazer står utendørs på et fortau, med parkerte biler og trær med høstløv i bakgrunnen.

    Skrevet av Linda Åsvold

    Tripletexer siden 2021. Innholdsprodusent og markedsfører som liker å skrive om de fine kundene våre, bruke ord du forstår og få innholdet vårt til å dukke opp når du søker.
    En kvinne sitter ved et skrivebord og smiler til kameraet mens hun bruker en datamaskin i et moderne kontormiljø.

    Prøv Tripletex gratis i 14 dager!

    Over 150.000 bedrifter bruker Tripletex, og det er ikke uten grunn! Prøv du også – uforpliktende og kostnadsfritt.