Den svenske skjønnhetsgiganten er den raskest voksende kjeden i Norge de siste fem årene. Med en gjennomsnittlig vekst på over 55 prosent i perioden 2019 til 2024 kan det nesten bli vanskelig å henge med på egen vekst.
For det er noe spesielt innenfor kontorveggene og i butikklokalene til Lyko. Det er entusiasme og vennskap, men samtidig en ryddig organisasjon med et mål om vekst.
Gode systemer har vært en viktig faktor for suksessen. Blant annet sørger Tripletex for at lønnskjøringen går smidig også når antallet ansatte vokser.
Over 100 ansatte får lønnsslipp i appen
– Det er først når ting henger sammen bak kulissene at vi virkelig kan levere den gode kundeopplevelsen i front, sier Aleksandra.
For at kulturen og samholdet skal blomstre i et voksende selskap med rundt 100 ansatte, er struktur og orden i bunnen et viktig fundament.
– Da er det viktig med systemer som Tripletex, som er med på å legge til rette for det, sier Ingrid Eckblad Tollersrud, HR Partner og ansvarlig for lønn i Lyko.
Selv om hun ikke hadde en bakgrunn fra å jobbe med lønn, gjorde løsningen til Tripletex at den overgangen var enkel.
– Tripletex er intuitivt og brukervennlig. Det er enkelt å kjøre lønn til mange ansatte der, systemet passer oss godt og det har vært enkelt å lære. Hos oss får alle de ansatte lønnsslippen og alt de trenger å vite via Tripletex-appen.

Gir energi til kreativitet
Tripletex er et regnskapsprogram som samler alt fra fakturering og lønn, til prosjektstyring og rapportering på ett sted. Systemet er modulbasert og har store muligheter for integrasjoner med andre systemer. Det gjør at Tripletex er et system bedriften kan vokse med.
– Tripletex fungerer veldig godt for oss og skaper en trygg struktur, sier Ingrid.

– Og vekst krever struktur, legger Aleksandra til og eksemplifiserer:
– Når man bygger flyet mens man flyr, blir det fort kaotisk. Når systemene fungerer og vi har tydelige rammer, frigjør det energi til kreativitet, initiativ og godt samarbeid.
Sjef Aleksandra mener denne typen orden i bunn er det som skal til for at de kan være fleksible.
– En jentedrøm
Aleksandra startet i Lyko i 2020 og likte både verdiene og tempoet. Etter å ha vært med på å bygge opp merkevaren i Norge, ble det naturlig å bygge en egen, tydelig norsk organisasjon. Da ble hun norgessjef.
– Vi har vokst enormt. Og ingen oppgave er for liten for noen, sier Ingrid.

– Det er en flat struktur som Aleksandra er med på å skape gjennom hvordan hun leder.
Hun stiller gjerne opp og gjør markedsarbeid på eventer, mens Aleksandra pakker goodiebags.
– Det var kanskje en liten jentedrøm å få jobbe her. Men jeg visste lite om det gode arbeidsmiljøet og kulturen her, sier Ingrid, som startet i Lyko i 2023.
Vil redefinere den fysiske butikken
Selv om netthandel selvfølgelig dominerer, har Lyko bestemt seg for å satse på de fysiske butikkene også.

– Vi ønsker å gjøre butikkene til noe mer enn bare et sted man handler. Det skal være en opplevelse! Vi tenker nytt rundt butikk – og vi ser at det fungerer.
Det er Lyko-butikker på Oslo City, i Karl Johan, på Fashion Outlet på Vestby og i Bergen. I slutten av oktober åpner den femte butikken i rekken når Kvadrat i Stavanger står for tur.
– Vi var tidlig ute med å bygge et sterkt digitalt univers rundt skjønnhet – ikke bare som handel, men som innhold, inspirasjon og fellesskap, i ettertid også med fysiske butikker, sier Aleksandra.
– En egen kontorsang
Drøyt 25 av de rundt 100 ansatte sitter på hovedkontoret i Oslo.
– Selv om det tidvis er mye å gjøre, bygger vi hverandre opp på en måte jeg aldri har opplevd før.
Og om det er litt motbakke eller mye å gjøre, har de en helt spesielt ting de tyr til for å løfte stemningen.
– Vi har jo fått en egen kontorsang, sier Ingrid og ler:
«It’s all coming back to me now» av Celine Dion.

– Settes den på full guffe, så letter det på stemningen. Da er det bare å ta tak i en hårspray-boks i nærheten, bruke den som mikrofon og synge med.
Sjefen, da? Synger hun med?
– Selvfølgelig synger jeg med, selv om jeg ikke er i nærheten av å treffe tonene, sier Aleksandra og ler.
– Det er kanskje litt typisk Lyko, egentlig. Vi tar jobben vår seriøst, men ikke oss selv.
Hun mener det også reflekterer deres tilnærming til skjønnhet.
– Det skal først og fremst være gøy og lystbetont i en bransje som tradisjonelt har vært preget av usunne idealer og en del press. Allsangen handler nok ikke om sang i seg selv, men om fellesskap – og å tørre å by litt på seg selv og skape et miljø der det er rom for latter, spontanitet og ekte glede.

