Kort fortalt
- Learnlab tilbyr undervisning på 63 språk, i ni land, og bruker teknologi for å tilpasse læring til hver elev.
- Selskapet har vokst til over 50 ansatte siden oppstarten i 2017 og er gasellebedrift.
- Tripletex er valgt som økonomisystem for å håndtere veksten og kompleksiteten i driften.
- Fokus på pedagogikk og samfunnsbygging er sentralt i Learnlabs utvikling av teknologi.
På en skole i Oslo undervises det på 63 språk. Nå gjør norsk teknologi det mulig å tilpasse undervisningen til hver elev, og løsningen sprer seg raskt til klasserom verden over. Investorene står i kø.
Bak satsingen står Learnlab, et norsk edtech-selskap som kombinerer pedagogikk, forskning, teknologi og kunstig intelligens for å gjøre undervisning mer relevant og tilpasset den enkelte.
Målet er at alle skal få læring på sitt nivå, uavhengig av språkbakgrunn eller forkunnskaper.
– Vi vil revolusjonere hvordan læring skjer, sier Yngve Lindvig, gründer og daglig leder i Learnlab.
Selskapet ble startet i 2017 basert på en felles idé om at teknologi kan gjøre læring mer menneskelig og personlig. I dag har Learnlab passert femti ansatte og er i bruk i ni land, blant annet Tyskland, Romania og Brasil.
Løsningen brukes i alt fra skole og høyere utdanning til helse og næringsliv. I Norge har selskapet over 250 kunder og ventes å passere 50 millioner kroner i omsetning i år.
Ambisjonen er å vokse med minst 30 prosent årlig
– Vi har gått fra å være et pedagogisk prosjekt til å bli en internasjonal vekstbedrift, sier Lindvig.
Learnlab er Gaselle-bedrift i 2025. Hvert år kårer Dagens Næringsliv Norges mest fremgangsrike selskaper, og utmerkelsen går til virksomheter som leverer solid vekst over tid.
Men selskapets vekst har også skapt behov for mer struktur og bedre styring.
– Behovet for innsikt og økonomisk kontroll ble kritisk. Vi måtte finne en løsning som var enkel å bruke, men robust nok til å håndtere kompleksiteten vi nå står i, sier gründeren.
For å takle den raske veksten valgte Learnlab det skybaserte forretningssystemet Tripletex. Systemet brukes til budsjettering, prosjektstyring, rapportering, innsikt, timeføring og dialog med regnskapsfører.
– Etter flere år med store investeringer har Tripletex vært avgjørende for at vi kan vokse videre, med kontroll på økonomien og lønnsom vekst. Da kan også dette bli et konkurransefortrinn, sier Yngve Lindvig.
Systemet som vokser med kundene
Learnlab er ett av mange vekstselskaper som har valgt Tripletex som økonomisystem.
Deres ERP-system, som lenge har vært populært blant små og mellomstore bedrifter, opplever i dag økende etterspørsel også fra større og mer komplekse virksomheter.
– Flere av våre største kunder bruker hele verktøykassen vår. For dem er det avgjørende å få et system som både er intuitivt og brukervennlig, men som samtidig håndterer avanserte behov, sier Lise Ekanger, medgründer og direktør for strategiske kunderelasjoner i Tripletex.
Hun kjenner utviklingen fra innsiden.
– Da vi startet i 2002, var faktisk store selskaper vår primære målgruppe. Den modulbaserte plattformen har vokst i takt med kundene, og kan bygges ut etter hvert som behovene endrer seg, sier Ekanger.
I dag tilbyr selskapet alt fra regnskap, lønn og prosjektstyring til rapportering, attestering og integrasjoner mot fagsystemer og banker.
– Innsikten systemet gir i sanntid er en nøkkelfaktor. For ledere og økonomiansvarlige kan det være avgjørende for å oppdage avvik tidlig og ta riktige beslutninger, sier Lise Ekanger.
Tripletex har nå over 150.000 kunder og regnes selv blant Norges større teknologiselskaper. Likevel er filosofien den samme som ved starten: teknologi skal utvikles på kundenes premisser, med fleksibilitet og skalerbare løsninger som grunnpilarer.
– Vi ser at stadig flere store selskaper får øynene opp for hva vi kan tilby, sier Lise Ekanger i Tripletex.
Vekst krever kontroll, ikke mer byråkrati
I starten brukte Learnlab et økonomisystem som ble for lite i møte med veksten. Behovet for mer funksjonalitet og bedre oversikt meldte seg raskt.
– Med Tripletex får vi det samme som et gigantsystem tilbyr, men til en fornuftig pris, sier Lindvig.
Skalerbarhet og støtte for internasjonal drift var avgjørende. Systemet håndterer blant annet flere valutaer, mange parallelle prosjekter og gir kontinuerlig oppdaterte rapporter.
– Revisor og regnskapsfører har begge full tilgang. Det sparer tid og fjerner dobbeltarbeid, sier han.
Med rask vekst og drøyt 50 parallelle prosjekter ble behovet for effektiv økonomistyring akutt.
– Tidligere brukte vi en halv dag på lønn for ti personer. Nå tar det én time å kjøre lønn for femti ansatte. Årsoppgjøret går også raskt, så lenge rutinene er fulgt, sier Lindvig.
For en prosjektbasert virksomhet er god oversikt en nødvendighet, og der har systemet levert.
– Vi kan hente ut prosjektregnskap med ett tastetrykk. Det har gitt oss trygghet både internt og overfor kundene. Mange har erfaring med tunge og dårlige systemer. Tripletex har vært det motsatte for oss: enkelt, sikkert og effektivt, sier Learnlab-sjefen.
Teknologi med rom for alle
Når undervisningen foregår på ti–tolv språk i samme rom, skal alle få muligheten til å delta. Det er her Learnlab skiller seg ut, mener Kristine Østbye.
Hun er utdannet lærer, og brukte selv systemet da hun underviste på en ungdomsskole i Bærum. I fjor byttet hun ut klasserommet med en ny rolle som kundesuksessansvarlig i Learnlab.
– Mange kvier seg for å rekke opp hånden. Når alle kan delta digitalt, får flere en stemme, sier Østbye.
Systemet bruker kunstig intelligens og sanntidstolkning for å hjelpe læreren med å tilpasse undervisningen til hver enkelt elev. Innspill og svar oversettes automatisk, og KI-modellen gir forslag til videre læring før timen er over.
– Løsningen hjelper oss også på foreldremøter, der språkbarrierer tidligere krevde tolker. Nå kan både foreldre og lærere følge samtalen på sitt språk i sanntid, sier pedagogen.
Learnlab bygger på et tydelig prinsipp om at pedagogikken skal styre teknologien, ikke omvendt.
– Vi ønsker at alle elever og studenter skal få muligheten til å bli den beste versjonen av seg selv. Da må vi sette mennesket først, sier Kristine Østbye i Learnlab.
Forskning, verdier, og et snev av idealisme
For Learnlab handler læringsteknologi ikke bare om effektivitet, men om å bygge mer rettferdige og bærekraftige samfunn.
– Vi liker å tenke at vi gjør verden litt bedre, sier sjefsgründer Yngve Lindvig.
Selskapet samarbeider tett med rundt 20 forskere, både i Norge og internasjonalt. KI-modellene som ligger til grunn for plattformen er trent på demokratiske verdier og utviklet med et tydelig pedagogisk og samfunnsbyggende formål.
Systemet fungerer som et samlet læringsøkosystem, der data fra undervisning, oppfølging og tilbakemeldinger analyseres helhetlig. Det gir lærere og skoleledere et bedre grunnlag for å se det store bildet – og handle raskt der det trengs.
– Teknologi som styrker medvirkning og mangfold, styrker også samfunnet, sier Yngve Lindvig i Learnlab.











