Smarte integrasjoner og et oppdatert regnskap spiller en viktig rolle. – Nå er vi bedre rustet til å planlegge for fremtiden, sier Sommerbutikken.

Sommerbutikken er en liten bedrift med et stort sortiment. I nettbutikken har de produkter innenfor blant annet hage, park og hytte som selges til bedrifter, kommuner og private i hele Norge. Da pandemien traff Norge, økte også salget kraftig for Sommerbutikken.

– Det var merkbart at folk ønsket å gjøre det beste ut av perioden vi måtte holde oss hjemme. En av tingene vi raskt ble utsolgt for var bordtennisbord. I løpet av få uker solgte vi like mange som vi normalt gjør i løpet av ett år, sier Lars Bang-Ellingsen, daglig leder i Sommerbutikken. 

Systemer som snakker sammen

Med flere tusen varer på lager, er det smart å ha kontroll på alle produktene. Tidligere skapte dette hodebry for Sommerbutikken, som derfor begynte å se seg om etter nye systemer. Da de fikk vite at Tiny Elephant, som hoster nettbutikken deres, har integrasjon med Tripletex ønsket de å bytte regnskapsprogram.

Anna og Lars i Sommerbutikken

– Nå har vi systemer som faktisk snakker sammen. Og en lagertelling som funker. Tidligere risikerte vi å selge varer vi ikke hadde likevel, siden det kunne bli solgt via et annet system på samme tid, forklarer han. 

Anna Bang-Ellingsen, som er ansvarlig for nettbutikk og markedsføring, forteller at de får en del bestillinger over telefonen. Når ordren nå legges inn i Tripletex, oppdaterer lagerbeholdningen seg i nettbutikken. Og bestillinger som kommer inn via nettbutikken, logges direkte i Tripletex. – Det er en helt ny hverdag, sier hun.

Fra magefølelse til fakta

I motsetning til tidligere, da Sommerbutikken fikk en rapport en gang i måneden, kan de nå se resultater og inntekter dag for dag. – Med Tripletex får de i tillegg et felles regnskap på alt, noe som gir dem mye bedre kontroll og gjør det enklere å planlegge fremover, sier regnskapsfører Merethe Smestad i Presis ars AS.

Merethe Smestad er regnskapsfører i Presis ars AS

– Også er det så fint å samle regnskapet på den måten. Nå har vi oversikt over hver enkelt innbetaling og hver enkelt bestilling. Vi ser helheten i mye større grad, og det gir oss et bedre grunnlag for å planlegge for neste år, sier Anna. 

– Det gjør det jo enklere å se hva vi burde satse på, og hva vi trenger mer av, fortsetter Lars. – Frem til nå har det for det meste gått på magefølelse, så bare tenk hvor bra dette kommer til å bli fremover, ler han.

Gode resultater

For Presis og Merethe er det viktig å lytte til kundene. Hva deres ønsker er, hva de trenger hjelp til og hvordan de kan hjelpe dem i hverdagen. – Da er det også viktig å finne riktige systemer som passer for kunden, sier Merethe.

Hun har hjulpet Sommerbutikken med å bytte regnskapsprogram og sørger for at regnskapet er oppdatert. – Det er selvsagt litt å følge opp i en slik prosess, men det har gått veldig fint, sier hun. 

Bytte regnskapsprogram? Her er 5 tips som sikrer suksess

Anna og Lars ønsket et mer brukervennlig system og hadde lenge snakket om å bytte regnskapsprogram. Da Tripletex i tillegg har smarte integrasjoner var de ikke lenger i tvil. 

– Vi brukte litt tid på å bestemme oss, men vi ville være 100 % sikre på at vi valgte riktig. Det var en stor jobb å flytte regnskapet over, men det har gått overraskende fint. Jeg er glad for at vi har et tett samarbeid med Merethe, og at det er så enkelt å jobbe sammen i Tripletex. Vi veldig fornøyd med resultatet, sier Anna.

Prøv oss gratis i 14 dager!

Prøv Tripletex gratis i 14 dager - helt uten forpliktelser eller liten skrift.

Andre relevante artikler

Starte egen bedrift? Tips, triks og gode råd

Hvordan starte egen bedrift? Har du allerede en god forretningsidé, men vet ikke helt hvor du skal starte? Her får du noen tips som hjelper deg i gang med din…

Les mer

Hjemmekontor – hvilke regler gjelder?

To år med hjemmekontor viste at fysiske møter enkelt kan erstattes med Teams, Google Meet eller Zoom, alt tyder på at effektiviteten snarere har gått opp enn ned, de introverte…

Les mer

Alltid eFaktura: En enklere løsning for både deg og kundene dine

Å sende ut faktura elektronisk til både bedrifter (EHF) og sluttkunder (eFaktura) kan bidra til en mer automatisert hverdag. Mindre manuell håndtering, færre feil og færre forsinkede betalinger er bare…

Les mer