– Vi pleide å si at vi var Norges minste pølsemakeri. Det er sikkert noen som er mindre enn oss nå, men vi er i hvert fall Norges beste, sier daglig leder Jon Holm i Metervare.
De holder til midt i Oslo, ikke langt unna det beryktede Sinsenkrysset. Her stappes det rundt fem tonn pølser i uken.
Med Tripletex i ryggen kan de fokusere på det viktigste: Lage landets beste pølser.
Økende etterspørsel
Det begynte i det små, på kjøkkenet til kokk og cateringgründer Tommy Østhagen. Han fikk merke at pølsemakeryrket har hatt en nedadgående popularitetskurve og savnet gode håndverkspølser til bruk i egen cateringvirksomhet.
Østhagen, som er kokk, ikke pølsemaker, tok jobben i egne hender, og begynte å lage pølser. Ganske raskt etterspurte kundene mulighet til å kjøpe pølser også utenom cateringleveransene, og Metervare pølsemakeri ble startet.
– I starten gjordet jeg alt. Jeg kjørte bestillingen, drev med salg og lagde pølser. Det var gøy og hardt, mimrer Helge Tungen. Han begynte i det da nyoppstartede pølsemakeriet i 2015, og er i dag produksjonssjef.
Siden den gang har gasellebedriften vokst kraftig.

– Nå er vi i dagligvarebutikker i hele landet, og vi klarer ikke produsere nok til å møte etterspørselen, forklarer Holm, som selvfølgelig følger nøye med på tallene.
– Vi bruker regnskapsprogrammet Tripletex. Der er det lett å følge med fra dag til dag, få oversikt og hente ut rapporter, forklarer Holm, som er svært fornøyd med at han ikke må ha hjelp av økonomiavdelingen når han trenger tall og informasjon.
Veksteventyr
En fanfare sprer seg i lokalene. Pølsene i ovnen er ferdige. Det treffer alle sansene. Man kan faktisk smake pølselukten.
Totalt lages det nærmere 250 tonn pølser i året her, som trolig vil gi en omsetning på nesten 40 millioner kroner i år. Det er en vekst på knappe 50 prosent fra i fjor. For å kunne fortsette slik, må de ha mer plass.

– Vi er i ferd med å lande en avtale om større lokaler, og vil gå fra 300 kvadratmeter til 1200-1300 kvadratmeter, sier Holm.
Med dette i tankene er målet å omsette for minst 52 millioner kroner neste år.
Med så store ambisjoner, er Holm glad for å ha Tripletex som partner.
– Alt er samlet på et sted, og kan velge de funksjonene og den støtten vi trenger, slik at vi kan konsentrere oss om det jeg mener er viktigst: Å lage gode pølser.
Dette er helt i tråd med Tripletex’ mål om å tilby løsninger som gjør at bedriftsledere og eiere kan bruke tiden sin på utvikling og å skape lønnsom vekst.
Av 3373 selskaper på Gasellelisten for 2024, er 35 prosent kunder av Tripletex.

Pølseutvikling
Tilbake på Sinsen stikker produksjonssjef Helge Tungen hodet inn og roper en beskjed i retning av en av pølsemakerne. Hørselvernet løftes til siden. Et raskt smil og et nikk. Beskjeden er mottatt og pølseproduksjonen fortsetter.
Det aller meste foregår manuelt. Råvarene flyttes fra lasterampen og inn i produksjonen. Rent kjøtt og rene krydder helles i en hakke. Når farsen er ferdig, flyttes den videre til stapping. Også dette skjer manuelt. Men når pølsemakeriet flytter til større lokaler, vil noen av disse prosessene gå av seg selv.
Dette er ikke bare viktig for å kunne produsere mer, men også for å drive produktutvikling.
– Større lokaler, gir ikke bare muligheten til å produsere mer. Det vil også gi oss muligheten til å komme med flere og bedre produkter fremover, og legger til at kvaliteten blir den samme:
– Hundre prosent håndverk, med lokale råvarer, uten tilsetningsstoffer og med egne krydder.
Pølsemaker, pølsemaker hvor har du gjort av deg?
Det er vaktskifte på Sinsen. En gjeng pølsemakere skifter og går ut i osloluften. En ny gjeng tar fatt på ettermiddagens produksjon. De tar på seg hvite uniformer og hårnett, og tråkker inn i arbeidsstøvlene på vei ut av slusen og inn i produksjonen.
Det er trangt om plassen, og alle gleder seg til større lokaler. Det var imidlertid en liten stund de trodde de aldri skulle trenge det.
– 2019 var et trått år. Og da korona kom permitterte vi alle, sier Helge, før han legger til:
– Det varte i en dag!
Han ler og utdyper:
– Siden det har vi bare ansatt flere og flere folk.
Nå teller de 17 ansatte og tre lærlinger.
– Pølsemaker er jo et utdøende yrke. Vi vil gjerne bidra til å snu det, sier Holm.