Hege Oustad og Lise Ekanger, TRipletex-gründere, står i kontorlandskap og smiler mot kamera.

Kort fortalt

  • Tripletex ble grunnlagt i 2002 og har vokst fra tre ansatte og 20 kunder til 350 ansatte og 150.000 kunder i 2025.
  • De introduserte regnskap og lønn i porteføljen etter fire år, noe som var avgjørende for selskapets vekst.
  • Tripletex utfordret tradisjonelle regnskapsmetoder ved å gi kunder tilgang til sanntidsdata, noe som nå er bransjestandard.
  • Innovasjonskraft og nysgjerrighet er sentrale verdier i selskapets kultur, og har drevet dem fremover siden oppstarten.

Fra en idé i 2002 til 150.000 kunder i 2025. Tripletex er noe ganske annet i dag enn da de startet, men noen ting har preget kulturen hele veien.

– Jeg tenkte at det å starte i en gründerbedrift med litt fleksibel hverdag passet godt med tilværelsen som småbarnsmor, sier Lise og ler.

For det gjorde det egentlig ikke. Da Lise kom inn som medgründer og første ansatt med Are Meisfjord (t.v.) og mannen Morten Ekanger(t.h.), talte Tripletex tre ansatte, 20 kunder og ingen omsetning.

For det gjorde det egentlig ikke. Da Lise kom inn som medgründer og første ansatt med Are Meisfjord (t.v.) og mannen Morten Ekanger(t.h.), talte Tripletex tre ansatte, 20 kunder og ingen omsetning.

Ti år senere passerte Tripletex 3000 kunder og hadde 12 ansatte, mens de i dag har 350 ansatte og 150.000 kunder.

En løsning forut for sin tid

– Jeg hadde så troen. Vi hadde noen veldig store kunder allerede fra start som skjønte hva vi kunne tilby. 

Da Tripletex startet var løsningen deres først og fremst tiltenkt store selskaper. «Prosjektstyringsverktøy i skyen» høres kanskje ikke så nyvinnende ut i dag, men i 2002 var de absolutt langt fremme i skoene teknologisk med en slik løsning.

– Og så fungerte det på Mac. Det var vesentlig. Løsningen vår var mye enklere enn dem vi konkurrerte mot.

Server på gjesterom og et viktig veiskille 

Selv om løsningen var god og de kundene de hadde var fornøyd, tok det fire år før selskapet tok en retning som for alvor skulle gjøre selskapet godt kjent i befolkningen.

Regnskap og lønn ble lagt til i porteføljen. 

– Det ble til litt naturlig. Vi fikk selv rapporter vi ikke skjønte noe av, og så tenkte vi at «dette må vi jo klare å fikse selv?». Så naive var vi – og så banal var starten, sier Lise og legger til:

– Men det funket jo fint, det!

De hadde kontorlokaler i Ingeniørenes hus, men som en gründervirksomhet i startfasen, var selvfølgelig ikke alt helt strømlinjeformet.

– De første årene stod serveren til Tripletex på gjesterommet mitt. Den lagde jo litt støy, men den stod på 24 timer i døgnet, minnes Lise.

Lise Ekanger er direktør for strategiske kunderelasjoner i Tripletex. En kvinne med blondt hår og briller står smilende i et kontormiljø med pulter, skjermer og mennesker i bakgrunnen.

– De første årene stod serveren til Tripletex på gjesterommet mitt. Den lagde jo litt støy, men den stod på 24 timer i døgnet, minnes Lise.

Og det gikk stort sett bra det, bortsett fra én gang:

– Jeg hadde mor på besøk, men hun nektet å sove der hvis jeg ikke skrudde av serveren. Jeg skrudde den av veldig motvillig!

Fra tre til fire

Etter at regnskap og lønn ble en del av porteføljen, kom Hege Oustad inn som medgründer og eier.

– Jeg kjente jo Morten, Are og Lise godt fra før, siden vi studerte sammen i Trondheim. Så jeg hadde fulgt med fra starten.

Hege tok med seg verdifull salgserfaring inn i selskapet.

– Alle de som jobbet der var ingeniører. Det var jeg også, men jeg hadde i tillegg en MBA i markedsføring og hadde jobbet mye med salg. Tripletex manglet kanskje litt kommersiell forståelse på det tidspunktet. 

Hege sa opp en trygg jobb, og ble en av fire som formet selskapet i noen svært viktige år for Tripletex. De kastet seg tidlig på Google-bølgen, utnyttet mulighetene i Google Ads til det fulle og fortsatte veksten.

Men det var spesielt ett grep som skulle bli viktig for den enorme veksten som fulgte de neste årene.

Gründere Lise Ekanger og Hege Oustad har vært med å bygge opp Tripletex fra start.

Det var spesielt ett grep som skulle bli viktig for den enorme veksten.

Lise Ekanger er direktør for strategiske kunderelasjoner i Tripletex. En kvinne med blondt hår og briller står smilende i et kontormiljø med pulter, skjermer og mennesker i bakgrunnen.

Gründere Lise Ekanger og Hege Oustad har vært med å bygge opp Tripletex fra start.

Det var spesielt ett grep som skulle bli viktig for den enorme veksten.

På lag med regnskapsførerne 

Standarden for rundt 15 år siden var at regnskapene lå lagret på en server på regnskapskontoret, og at det var begrensede muligheter for samarbeid om regnskapet mellom regnskapsføreren og kunden. 

Mulighetene for å følge med i sanntid var minimale.

– Vi forstod at vi måtte utfordre denne måten å jobbe på. Alle andre leverandører av systemer la opp til at kun regnskapsfører skulle ha tilgang og kontroll, forteller Hege.

– Vi ønsket at det skulle være et samspill hvor kunden hadde tilgang og kunne styre hvor mye de gjorde selv og hvor mye som lå hos regnskapsfører.

– Det er klart vi ble litt upopulære blant en del i begynnelsen. Det var mange som ikke ville snakke med oss og syntes denne endringen bare var irriterende. Det ble en liten kamp, minnes Hege.

En gruppe mennesker samles i et kontorlokale, noen sitter ved et bord og spiser, mens andre står i bakgrunnen og ser ut til å lytte eller snakke - for å feire at Tripletex fikk 10 000 kunder .
Rektangulær kake med hvit glasur, dekorert med sjokoladebiter og blomster. Tekst på norsk: "10 000 kunder! Gratulerer alle sammen!".

10.000 kunder ble feiret med kake på kontoret i 2015. Nå har Tripletex vokst til 150.000 kunder.

– Nå er dette bransjestandard

Men det er for lengst historie. 

– Regnskapsførerne er helt essensielle for oss. Selv om vi utfordret normen for hvordan regnskapsprogrammer skulle være rigget, fant vi raskt felles grunn. Vi har bygget opp en plattform der verdi til regnskapsførerne er en nøkkel til at vi lykkes.

Tripletex er i dag alt annet enn upopulære blant regnskapsførerne, og de jobber tett med regnskapskontorer over hele landet. 

Et solid partnerprogram, dedikerte ansatte som jobber med regnskapsførerne på alt fra onboarding og support, til markedssamarbeid er bare noe av det selskapet tilbyr partnerne sine.

Stort skilt med teksten "Tripletexas 25" står mot en grønn plantevegg, med mennesker synlige i forgrunnen.

Årets høydepunkt: Tripletexas er en årlig happening for regnskapsbyråer – en god arena for faglig påfyll og hyggelige møter med kolleger i bransjer.

Lunsj på dugnad 

De siste årene har Tripletex hatt kontorer i nye, flotte lokaler på Skøyen. Det er det fjerde stedet de har hatt kontor. Frem til 2012 holdt de til på Ingeniørenes Hus hos Tekna. Da en vannlekkasje fra taket gjorde at taket begynte å bule, før det så revnet og raste, måtte de flytte på seg.

– Vi burde jo ha flyttet før. Den siste tiden var det bøtter plassert utover gulvet som tok imot vannet som rant ned fra taket, sier Lise og fortsetter:

– Men vi kom oss ut i tide, og var vel 12 stykker da vi flyttet til Akersgata. Da følte vi at vi var en ordentlig bedrift. 

Etter hvert som Tripletex vokste i antall ansatte og kunder, ble det også nye lokaler og felles kantine.

Lise Ekanger er direktør for strategiske kunderelasjoner i Tripletex. En kvinne med blondt hår og briller står smilende i et kontormiljø med pulter, skjermer og mennesker i bakgrunnen.

Etter hvert som Tripletex vokste i antall ansatte og kunder, ble det også nye lokaler og felles kantine.

– Men samtidig skulle vi hadde det billigste vi fant, så det var gammelt og sjarmerende der også. Mens vi var i Akersgata vokste vi til 80 ansatte og vi presset fasilitetene til det ytterste.

Blant annet byttet de ansatte på å ordne felleslunsj. 

– Vi bestilte catering til lunsj, men da gikk det på rundgang hvem som hadde ansvar for å ta inn, sette frem og rydde og vaske opp. Det var litt med på å skape en kultur som har vært viktig for oss: Alle skal bidra. 

– En innovasjonskraft få kan matche 

Lunsjdugnad er et tilbakelagt stadium. For sju år siden flyttet Tripletex til Skøyen, antall kunder har vokst til 150.000, 80 kollegaer er blitt til 350 og de er trygt innenfor det de definerer som et stort selskap.

Og hvem er egentlig den største kunden til Tripletex?

– Det er Tripletex! Det er jo enorme mengder med bilag og transaksjoner som går gjennom plattformen hos oss. Interne erfaringer som et etter hvert veldig stort selskap kan være nyttige.

– Samtidig har vi alltid vært tydelige på at løsningene våre ikke skal utvikles på grunn av egne behov, men kundenes behov, sier Ekanger.

Men det er én ting som var viktig for gründerne i 2002, som gjelder også i dag. 

– Nysgjerrighet og evnen til å stille spørsmål er viktig for oss. Det er drivkrefter i kulturen. Det kan oppleves som utfordrende, men det driver selskapet fremover. Tripletex har en innovasjonskraft vi mener det er få som kan matche, avslutter Ekanger.

En kvinne sitter ved et skrivebord og smiler til kameraet mens hun bruker en datamaskin i et moderne kontormiljø.

Prøv Tripletex gratis i 14 dager!

Over 150.000 bedrifter bruker Tripletex, og det er ikke uten grunn! Prøv du også – uforpliktende og kostnadsfritt.