Emilie Kjønnerød, kledd i rød jakke, holder en lukket laptop mens hun står innendørs i nærheten av grønne planter og kontorbelysning.

Kort fortalt

  • Over 150.000 norske bedrifter bruker Tripletex, der Emilie Kjønnerød er Head of Product.
  • Emilie oppfordrer til mangfold i tech-bransjen og mener at nysgjerrighet og driv er viktigere enn teknisk bakgrunn.
  • Hun har erfaring fra entreprenørskap og har jobbet seg opp fra support til produktsjef i Tripletex.
  • Emilie fremhever at mangfold er essensielt for innovasjon og produktutvikling i tech.

Mer enn 150.000 norske bedrifter bruker Tripletex som sitt regnskapsprogram. Én av dem som er sentral i utviklingen av produktet, er Emilie Kjønnerød, som er Head of Product.

Emilie er opptatt av å få frem at det finnes mange ulike roller å velge for dem som ønsker seg inn i tek-bransjen, og ikke minst finnes det mange veier inn, for tech er mer enn koding og utvikling.

– Du trenger overhodet ikke å ha teknisk bakgrunn. Men du må ha mye driv og nysgjerrighet, og være interessert i å finne ut av hvordan man skaper verdi, sier Emilie.

Les også: Fra 0 til 150.000: Slik er historien om Tripletex så langt

Ville bli politi

Hun snublet selv mer eller mindre tilfeldig inn i tech, drevet av egenskapene over og et behov for å tjene penger til livets opphold.

For egentlig var det politi hun ville bli.

– Jeg hadde en tante som jobbet som politi, og jeg ble veldig inspirert av henne. Å være etterforsker var definitivt en drøm jeg hadde som barn, forteller Emilie.

Samtidig hadde hun en pappa som drev egen bedrift, og hun fikk den første arbeidserfaringen sin der, gjennom bilagsføring i Mamut og vasking på kontoret.

– På ungdomsskolen ble politidrømmen utfordret av skapertrangen. Der har jeg nok blitt litt påvirket av faren min. 

Tidlig entreprenørskapssuksess

Dermed endte hun opp med å ta entreprenørskapsfag på videregående, og startet ungdomsbedriften Circle of Life UB, som utviklet og solgte miljøvennlige handlenett før det var vanlig å få tak i butikkene.

– Vi måtte finne både sponsorer og leverandører, og produserte 1000 handlenett. Det ga mye læring. I tillegg vant vi flere priser, deltok i NM og endte med å samarbeide med ICA Norge om å designe et eget handlenett.

Suksessen førte også til at hun ble intervjuet på både radio og avis, og hun ble ambassadør for ungt entreprenørskap.

Den driven og skapergleden hun hadde, førte henne til entreprenørskapsstudier på BI og nok en studentbedrift.

– Vi laget en prototype på en håndleddsbeskytter til ski og snowboard. Vi vant Oslo-finalen til Ungt entreprenørskap, men produktet ble ikke realisert.

En kvinne og en mann står på scenen, smilende og med en mikrofon i hånden, foran en stor blå og hvit skjerm.
Emilie på scenen sammen med salgssjef Daniel Kaspersen under Tripletexas i 2025.

Fra support til produktsjef

Deretter ble det mer alvor. Sammen med to medstudenter fra BI satset hun på å utvikle et sporingssystem for ski og snowboard, med en egen mobilapp.

– Vi søkte Innovasjon Norge om støtte og fikk innvilget 300.000. Men bare å få laget en prototype viste seg å koste millioner på den tiden, og vi slet med å få det hele til å fly. Til slutt måtte jeg innse at jeg trengte en jobb som ga meg en fast inntekt.

Slik endte hun opp i Visma, først i Mamut og deretter eAccounting, hvor driven og nysgjerrigheten og kjærligheten til produktet tok henne fra en supportstilling til produktledelse.

– Jeg hadde aldri trodd jeg skulle være en del av Visma så lenge, men elleve år etter er jeg fortsatt her, men nå i Tripletex. Å jobbe i et teknologiselskap i vekst er utrolig spennende. Jeg elsker det!

I Tripletex var hun først utviklingsaleder for flere tverrfaglige team, før hun fikk muligheten som interim Head of Product og deretter landet rollen som permanent Head of Product, eller produktsjef.

– Her får jeg brukt entreprenørskapsånden og driven til å være med på å videreutvikle et produkt som så mange bedrifter bruker hver eneste dag, og som er et viktig verktøy for å lykkes. Det er skikkelig stas!

– Mangfold helt essensielt for å lykkes

I rollen er hun tett på produkt, utviklere og UX. Hun forteller at Tripletex har en god kjønnsbalanse på produkt og UX, men at det på utviklersiden fortsatt er relativt mannstungt.

– Mangfold, og da snakker jeg ikke bare om kjønn, er helt essensielt for å levere et innovativt og best mulig produkt. Vi trenger ulike perspektiver for å finne de beste løsningene i produktutviklingen. Vi er allerede ganske gode på de fleste fagområdene, men vi skulle selvfølgelig gjerne sett at vi fikk inn litt flere kvinnelige utviklere.

Hun kan varmt anbefale å søke seg mot tech-miljøet, selv om man ikke har utdanning innen det.

– Jeg har ingen formell utdanning innen teknologi. Jeg er utstyrt med nysgjerrighet, driv og skapertrang, og det kan du komme langt med  AI og teknologi utvikler seg rekordraskt og da er nysgjerrighet en viktig kvalifikasjon for en karriere i tech.

Vil du vite mer om hvordan det er å jobbe med produktutvikling i Tripletex? Send Emilie en DM på LinkedIn, så slår hun gjerne av en prat.

Skrevet av Tina Stilson

Tripletexer siden 2022. Innholdsleder og -produsent med journalistbakgrunn. Liker å formidle de gode historiene og å gjøre vanskelige temaer enklere å forstå.
En kvinne sitter ved et skrivebord og smiler til kameraet mens hun bruker en datamaskin i et moderne kontormiljø.

Prøv Tripletex gratis i 14 dager!

Over 150.000 bedrifter bruker Tripletex, og det er ikke uten grunn! Prøv du også – uforpliktende og kostnadsfritt.