Én av ti arbeidstakere i Norge mottar lønnsslipp fra Tripletex. Det innebærer et stort ansvar for regnskapsprogrammet.
– Lønn handler ikke bare om tall, men vel så mye om mennesker. Derfor må det fungere – hver gang, sier Martine Gilinsky, Product Manager for lønn i Tripletex.
Martine er utdannet siviløkonom fra NHH og BI, og har jobbet i Tripletex i 3,5 år. Før det tilbragte hun fire år i Vipps, og derfra har hun tatt med seg ambisjonen om å gjøre kompliserte ting enklere.
Les også: – Tripletex skal være det beste regnskapsprogrammet å flytte til
– Har lyttet til regnskapsførerne og kundene
I Tripletex er hun ansvarlig for å sette retningen for teamet som har gitt lønn i Tripletex en skikkelig renovering. Målet har vært å forenkle og forbedre brukerflyten.
Bak totalrenoveringen ligger et grundig stykke arbeid og kontinuerlig produktutvikling.
– Vi har en iterativ tilnærming, der vi utvikler, tester, lærer og forbedrer – igjen og igjen. På den måten sikrer vi at produktet vi leverer ikke bare er funksjonelt, men dekker de faktiske behovene kundene våre har.
Det innebærer at de har jobbet tett med kunder og regnskapsførere, testet ideer, hentet inn tilbakemeldinger og levert hyppige forbedringer.
– Vi vet hvor viktig lønn er og hvor stor del av arbeidshverdagen som handler om lønn, og innspillene vi har fått har vært en rettesnor i videreutviklingen av lønnsmodulen, understreker Martine.
Teamet til Martine består av elleve personer, inkludert utviklere, en UX-designer og en statsautorisert regnskapsfører
– Vi har bred og variert kompetanse i teamet for å sikre at modulen fungerer optimalt for både regnskapsførere og sluttkunder.

Bygget for samarbeid og effektivitet
– Å oppgradere lønnsmodulen er en krevende prosess. For å lage en løsning som gir kundene våre en enklere og smidigere hverdag og sikrer at lønnskjøringen går knirkefritt, er det mange hensyn å ta. Vi har måttet se på alt fra lovkrav til ytelse i systemet, forklarer Martine.
Innsatsen har vært verdt det. Martine forteller at de har løst mange av utfordringene.
– Nå er lønn i Tripletex enklere og mer effektivt å jobbe med enn noensinne, konstaterer hun.
– Vi har forenklet rutiner, automatisert tidkrevende oppgaver og sørget for at alt fra timeregistrering til utbetaling henger sømløst sammen. Du kan gjøre alt inne i Tripletex.
De har også lagt stor vekt på å styrke samarbeidet mellom regnskapsfører og kunde. Det er enda enklere å dele ansvar, gi tilgang og samarbeide om lønnsprosessen, uansett hvem som gjør hva.
Hun trekker også frem en viktig endring med hensyn til godkjenning av.
– Vi har gjort det tryggere å godkjenne lønnsutbetalinger. Informasjonen holdes i systemet, slik at du slipper å sende sensitive opplysninger til godkjenning utenfor Tripletex.
Totalt sett er det gjort en rekke forbedringer.
Dette er de viktigste oppgraderingene som er gjort:
Enda enklere med Tripletex-appen
En kan ikke snakke om lønn i Tripletex uten å nevne Tripletex-appen. Den har kundene til Tripletex trykket til sitt bryst.
– Det er ikke så rart at de fleste elsker appen. Med den er det veldig enkelt for de ansatte, som kan registrere timer og levere utlegg rett i appen, mens lederen kan godkjenne disse i appen også. Med den tette koblingen mellom timer og utlegg og lønn – at det kjøres inn automatisk – er det mye tid å spare på lønnsprosessen.
– Gir mest verdi å gjøre alt i Tripletex
Martines beste råd for å få mest mulig ut av lønnsmodulen, er enkel:
– For å få best mulig uttelling bør du gjøre alt i Tripletex. De som gjør det, er klart mest fornøyde.
Det er også en viktig grunn til at lønnsmodulen ikke selges separat.
– Vi selger ikke lønn alene fordi vi ser synergieffektene og fordelene ved å ha alt i ett system. Det gir mindre feil og bedre kontroll, i tillegg til at du sparer tid og ressurser. Kort sagt gir det mye mer verdi.