Bilde til sak om pensjonsordning for bedrifter, av en eldre mann og kvinne som smiler på en strand.

Nesten alle bedrifter med minst én ansatt utover bedriftseieren er pålagt å etablere en pensjonsordning, selv om selskapet ikke er skattepliktig.

Obligatorisk tjenestepensjon (OTP) er lovfestet av Finansdepartementet og regulert i Lov om obligatorisk tjenestepensjon (OTP-loven).

Hvis bedriften er pålagt å etablere en pensjonsordning, må den oppfylle visse minimumskrav, blant annet når det gjelder andel av lønn og tidspunkt for utbetaling.

Å tilby de ansatte en god pensjonsavtale kan gjøre bedriften mer attraktiv i rekrutteringsprosesser. En solid pensjonsordning kan også bidra til økt tilfredshet og lojalitet blant de ansatte.

Regelverk
OTP-loven inneholder retningslinjer for hvilke virksomheter som er pålagt å ha obligatorisk tjenestepensjon. En arbeidsgiver må opprette en OTP-avtale dersom virksomheten oppfyller minst ett av følgende kriterier:

To ansatte med høy stillingsprosent: Virksomheten har minst to ansatte, hvor begge har en arbeidstid og lønn som utgjør minst 75 prosent av full stilling.
Ansatt uten eierinteresse: Virksomheten har minst én ansatt uten eierinteresse, med arbeidstid og lønn som utgjør minst 75 prosent av full stilling.
Samlet arbeid tilsvarende to årsverk: De ansatte har en arbeidstid og lønn som tilsvarer 20 prosent eller mer av full stilling, og samlet utgjør dette minst to årsverk.

Hvorfor er det viktig at bedriften har en pensjonsordning?

Å ha en pensjonsordning som oppfyller kravene til obligatorisk tjenestepensjon er essensielt for enhver bedrift. Hvis bedriften ikke oppfyller disse kravene, kan det medføre betydelige kostnader og andre uheldige konsekvenser. For å unngå dette er det viktig å sikre at bedriften har en pensjonsavtale som er i tråd med lovkravene. Dette beskytter ikke bare virksomheten mot økonomiske sanksjoner, men bidrar også til å ivareta de ansattes fremtidige økonomiske trygghet.

Les også: Hva koster en ansatt?

Regler for obligatorisk tjenestepensjon gjelder alle ansatte over 13 år

Alle ansatte som har fylt 13 år har krav på medlemskap i bedriftens pensjonsordning, uavhengig av stillingsprosent. Forutsetningen er at den samlede lønnen er rapporteringspliktig i A-meldingen (over 1 000 kroner, eller 10 000 kroner for skattefrie organisasjoner).

Pensjonsordningen – OTP for bedrifter oppsummert i fem enkle punkter:

  • Pensjonssparing fra første krone:
    • Minst 2 % av lønn opp til 12G blir spart som pensjon.
  • Alle ansatte inkluderes:
    • Uansett stillingsprosent – alle ansatte er med i pensjonsordningen.
  • Aldersgrense for medlemskap:
    • Alle ansatte fra og med 13 år har krav på medlemskap.
  • Inntektsgrense for medlemskap:
    • Krav på medlemskap oppstår når inntekten er rapporteringspliktig i a-ordningen (over 1 000 kroner eller 10 000 kroner for skattefrie organisasjoner).
  • Ingen unntak:
    • Vikariater, midlertidige ansatte og sesongarbeidere må også inkluderes i pensjonsordningen.

Det er arbeidsgiver som er ansvarlig for å dekke alle kostnader knyttet til obligatorisk tjenestepensjon.

Hvordan fungerer OTP?

Obligatorisk tjenestepensjon (OTP) er, som nevnt, den lovpålagte delen av pensjonsordningen, og er en form for innskuddspensjon.

Enkelt forklart innebærer OTP at du som arbeidsgiver setter av en viss prosentsats av den ansattes lønn til pensjon. Prosentsatsen må være minimum 2 % av lønnen.

Pensjonen blir samlet på en egen pensjonskonto, hvor den ansatte får oversikt over all pensjon de har opptjent, uavhengig av arbeidsgiver. Pensjonsopptjeningen samles i utgangspunktet automatisk hos den banken eller pensjonsleverandøren du som arbeidsgiver har valgt for innskuddspensjonen.

Ved siden av innskuddspensjon finnes det også ytelsespensjon, som er mindre vanlig i dag, og hybridpensjon, som kombinerer elementer fra både innskuddspensjon og ytelsespensjon.

Hva er frivillig innskuddspensjon?

Som selvstendig næringsdrivende faller du utenfor ordningen om obligatorisk tjenestepensjon. Dette betyr at hvis du ikke sparer til pensjon på annen måte, vil du kun motta pensjon fra Folketrygden. Derfor kan det være lurt å vurdere frivillig innskuddspensjon..

I henhold til lov om innskuddspensjon kan du som selvstendig næringsdrivende sette av inntil 7 % av personinntekten din (mellom 1G og 12G) fra næringsvirksomhet i en innskuddspensjonsordning. Dette gir deg mulighet til å spare til en bedre pensjon enn det Folketrygden alene kan tilby.

Hvor kan jeg sette inn frivillig innskuddspensjon?

De fleste banker og forsikringsselskaper tilbyr frivillig innskuddspensjon. For å komme i gang, må du opprette en pensjonskonto hos den tilbyderen du ønsker.

Beløpet som settes av til frivillig innskuddspensjon gir deg skattefradrag. Skattefradraget rapporteres automatisk av den tilbyderen du har valgt, så du trenger bare å sjekke at tallene stemmer i årsoppgaven din.

En mann og en kvinne sitter ved et skrivebord på et kontor, ser på en dataskjerm og smiler. Ulike kontorrekvisita og en plante står på pulten.

Prøv Tripletex gratis i 14 dager!

Over 140 000 bedrifter bruker Tripletex, og det er ikke uten grunn! Prøv du også – uforpliktende og kostnadsfritt.