Det nærmer seg årsavslutning, og vi byr på noen tips du bør huske på i forbindelse med a-meldingen.
Husk at a-meldingene danner grunnlag for skattemeldingen.
Rydd opp, sjekk tilbakemeldinger og ta ut avstemmingsrapport.
Avstemmingsrapporten finner du i Altinn:
- Avstemmingsrapporten oppsummerer opplysningene du har sendt i a-meldinger for et valgt tidsrom.
- Du kan søke opp skjemaet Avstemmingsinformasjon (A06) via Alle skjema eller Nytt skjema
- Først må du oppgi hvilket år du ønsker, deretter velger du om du skal ha rapporten for én eller flere måneder.
- Rapporten inneholder oppsummering av arbeidsgiveravgift, forskuddstrekk og inntektsopplysninger per virksomhet. Når du bestiller rapporten for kun én måned, kan du i tillegg velge å få oversikt over innsendte arbeidsforhold opplysninger.
- Du vil motta rapporten (A07) i din innboks
- Formatet på rapporten er regneark (ods) og xml.
- I Tripletex kan man benytte Lønnsrapport via Lønn > Lønnsrapport, for å sammenligne hva det er kjørt lønn på i forhold til hva som er innrapportert i Altinn (A07 avstemmingen).
- I a-ordningen er det kontantprinsippet som gjelder. Dette betyr at lønn utbetalt i januar skal rapporteres inn for periode januar selv om opptjeningsperioden er desember foregående år.
- Avstemmingen mellom lønnsrapporteringen og kostnadene i regnskapet skal som før gjøres via skjemaet RF-1022*, som leveres sammen med skattemeldingen.
- Frist for å levere a-melding for desember 2022 er 5. januar 2023.
- Div. årsoppgaver kan foreligge etter fristen 5. januar. Rapporter andre opplysninger innen fristen, og suppler med resterende når dette er kjent.
Lykke til med årsavslutningen!
* Merk at Skatteetaten moderniserer skattemeldingen for næringsdrivende, og gradvis erstatter alle næringsoppgaver og vedleggsskjema med det som kalles næringsspesifikasjon. Les mer om moderniseringsprosessen her.