Alle næringsdrivende har plikt til å rapportere regnskapstallene sine årlig til Skatteetaten, opplysningene skal leveres elektronisk.

Skatteetaten har nå laget Næringsrapport skatt, som er for deg som driver egen næring og som har enkle skatteforhold. Denne rapporten gir deg enklere innsending av næringsoppgaven for næringsdrivende, og mer effektiv saksbehandling i Skatteetaten.

Denne rapporten vil erstatte ligningspapirene som du har sendt årlig til skatteetaten tidligere. Om ikke du har gjort det selv har du kanskje fått hjelp fra en regnskapsfører.

Næringsrapport skatt gjelder fra inntektsåret 2015.

Fordelene med denne rapporten er blant annet at verdier beregnes underveis, du trenger ikke gjenta samme opplysninger fra år til år og du trenger ikke hente opp ulike skjemaer for utfylling. Rapporten fylles ut en gang pr år, se frist for innlevering på skatteetaten sine nettsider.

Du vil få god hjelp til å fylle ut de ulike postene når du kommer inn på Skatteetatens nettsider.

Lurer du på om du kan bruke Næringsrapport Skatt? Du vil finne rapporten og kan sjekke om du kan bruke Næringsrapport Skatt ved å klikke her.

Husk at enkeltpersonforetak må fortsette til selvangivelsen etter å ha fylt ut rapporten, dette for at personlige tall må korrigeres og deretter sendes inn. Har du et aksjeselskap er du ferdig med innsendingen når du har fylt ut Næringsrapport skatt.

Skrevet av Beate Holand, aut. regnskapsfører

 

Prøv oss gratis i 14 dager!

Prøv Tripletex gratis i 14 dager - helt uten forpliktelser eller liten skrift.

Andre relevante artikler

Starte egen bedrift? Tips, triks og gode råd

Hvordan starte egen bedrift? Har du allerede en god forretningsidé, men vet ikke helt hvor du skal starte? Her får du noen tips som hjelper deg i gang med din…

Les mer

Hjemmekontor – hvilke regler gjelder?

To år med hjemmekontor viste at fysiske møter enkelt kan erstattes med Teams, Google Meet eller Zoom, alt tyder på at effektiviteten snarere har gått opp enn ned, de introverte…

Les mer

Alltid eFaktura: En enklere løsning for både deg og kundene dine

Å sende ut faktura elektronisk til både bedrifter (EHF) og sluttkunder (eFaktura) kan bidra til en mer automatisert hverdag. Mindre manuell håndtering, færre feil og færre forsinkede betalinger er bare…

Les mer