Skatteetaten forenkler skattemeldingen for næringsdrivende, med et mål om at det skal bli enklere og mer effektivt å levere riktige opplysninger.

Alle næringsoppgaver og vedleggsskjema erstattes av en ny digital melding, næringsspesifikasjon, som legges ved skattemeldingen. Metoden for innlevering av skattemeldingen endres samtidig. Flere næringsdrivende får krav om å levere skattemeldingen fra et årsoppgjørs- eller regnskapsprogram.

Dette er et pågående prosjekt fra Skatteetatens side, og i første omgang vil det være enkeltpersonforetak (ENK) som vil merke den største forskjellen. Enkeltpersonforetak kan velge å levere skattemelding med næringsspesifikasjon på skatteetaten.no eller fra et årsoppgjørs- eller regnskapsprogram som har støtte for dette.

Skatteetaten anbefaler at løsningen på skatteetaten.no brukes av enkeltpersonforetak med de enkleste forholdene, og at øvrige benytter seg av et årsoppgjørs-/regnskapsprogram eller regnskapsfører.

Årsoppgjør tilgjengelig i Tripletex

Det er allikevel ingen grunn til bekymring – vi i Tripletex sørger for at du får levert skattemeldingen for ditt enkeltpersonforetak. For inntektsåret 2021 vil det for ENK være flere mulige måter å gjøre dette på. 

Tripletex har en egen modul for årsoppgjør. Å levere skattemeldingen via et regnskapssystem vil kunne forenkle prosessen betydelig. I tillegg vil dette bidra til ekstra kvalitetssikring ved å minimere manuelle oppgaver. 


Vi synes det er helt nydelig med årsoppgjør i samme program, og dette gjør det veldig mye enklere i en hektisk tid. Vi gleder oss til modulen kommer for AS!

Lena, Felix Regnskap AS

Tripletex har også integrasjoner mot de største årsoppgjørssystemene. Dersom du samarbeider med et regnskapsbyrå eller har en revisor, benytter de seg mest sannsynlig av et av disse systemene. Da hentes all relevant regnskapsinformasjon automatisk fra Tripletex til årsoppgjørssystemet.

I tillegg vil det for inntektsåret 2021 fortsatt være mulig å levere skattemeldingen direkte i Altinn. Det vil si at du fører regnskapet som vanlig i Tripletex og henter ut Næringsoppgave 1 med relevante tall direkte fra systemet. Selve skattemeldingen registreres i Altinn basert på grunnlaget fra Tripletex.

Overgangsåret

2022 og 2023 blir med andre ord overgangsår, hvor man begynner å flytte enkeltpersonforetak og deretter aksjeselskap over på ny løsning. Fra 2023 vil alle ENK måtte levere skattemeldingen via ny løsning. For inntektsåret 2023 i 2024 må alle selskap bruke ny løsning.

Tidslinje for årsoppgjøret

Se webinar med Skattetaten

Se opptak av webinaret, der vi sammen med Skatteetaten går igjennom de viktigste endringene rundt skattemeldingen og forteller hvor enkelt du vil kunne håndtere årsoppgjør og levering av den nye skattemeldingen med Tripletex.

Her kan du lese mer om arbeidet til Skatteetaten.

Kom i gang med Tripletex årsoppgjør

Med en forenklet skattemelding i det samme brukervennlige systemet som du fører regnskap i, har årsoppgjør aldri vært enklere!

Allerede kunde?

Da kan du selv aktivere modulen. Logg deg inn med din Tripletex-bruker, klikk på Selskap, «Mitt abonnement» og aktiver årsoppgjør.

I menyen i høyre hjørne har du alltid tilgang til hjelpeartikler og annen dokumentasjon som hjelper deg på vei om det er noe du er usikker på. I tillegg kan du selvfølgelig ta kontakt med våre hyggelige rådgivere om du trenger hjelp. 

Kontakt oss

Ta kontakt og snakk med en av våre hyggelige medarbeidere. De veileder deg gjerne, og gir deg svar på det du måtte lure på. 

Prøv oss gratis i 14 dager!

Prøv Tripletex gratis i 14 dager - helt uten forpliktelser eller liten skrift.

Andre relevante artikler

Starte egen bedrift? Tips, triks og gode råd

Hvordan starte egen bedrift? Har du allerede en god forretningsidé, men vet ikke helt hvor du skal starte? Her får du noen tips som hjelper deg i gang med din…

Les mer

Hjemmekontor – hvilke regler gjelder?

To år med hjemmekontor viste at fysiske møter enkelt kan erstattes med Teams, Google Meet eller Zoom, alt tyder på at effektiviteten snarere har gått opp enn ned, de introverte…

Les mer

Alltid eFaktura: En enklere løsning for både deg og kundene dine

Å sende ut faktura elektronisk til både bedrifter (EHF) og sluttkunder (eFaktura) kan bidra til en mer automatisert hverdag. Mindre manuell håndtering, færre feil og færre forsinkede betalinger er bare…

Les mer