Blogg

Fagblogg

Det nye året, og alt som hører med av nyttårsforsetter og nye muligheter, er godt i gang. Noen vurderer kanskje å benytte anledningen til å flytte regnskapet sitt til et nytt system. Årsskiftet er nemlig et godt tidspunkt for å starte med blanke ark i et nytt økonomisystem. 

Vel så viktig som valg av tidspunkt er valg av riktig løsning, og god planlegging for å sikre en sømløs og problemfri overgang. 

Hvorfor bytte økonomisystem?

Akkurat som flytting er en glimrende mulighet til å kvitte seg med ting man ikke trenger, kan også bytte av økonomisystem være en god anledning til å rydde i rutiner og systemer. Kanskje er det manuelle prosesser som kan automatiseres, eller flere separate systemer som kan erstattes av en mer komplett løsning med tilsvarende eller større funksjonalitet. 

Når man har bestemt seg for et nytt økonomisystem har man også anledning til å fjerne gammel data og duplikater, og sørge for at man velger struktur og rutiner som er tilpasset måten man ønsker jobbe på, ikke bare i dag men også fremover. 

Valg av økonomisystem henger ofte tett sammen med valg av regnskapsfører. Ofte ender bedrifter opp med en tilfeldig løsning, avhengig av hva regnskapsføreren bruker. Hvis regnskapsføreren også ble valgt litt tilfeldig så er det kanskje her du finner det største potensialet for forbedring. Det er ingen grunn til at regnskapsføreren ikke skal være en sentral og verdifull støttespiller for bedriften din. Mulighetene som finnes i moderne økonomisystemer skal komme deg og din virksomhet til gode, gjennom bedre innsikt og bedre oppfølging fra regnskapsføreren din. Hvis du skal bytte regnskapsfører må du ta med en eventuell oppsigelsestid i beregningen når du planlegger en overgang – dette kan din nye regnskapsfører bistå deg med. 

Hvordan velge riktig hjem for regnskapet ditt?

Ulike bedrifter har ulike behov. Bransje, antall ansatte, organisasjonsform og andre variabler har betydning for hva som er riktig økonomisystem for akkurat din virksomhet. I tillegg varierer både arbeidsfordelingen med regnskapsfører, og behovet for hjelp og støtte.

Hvordan disse kravene og behovene ser ut akkurat nå er én ting. For å unngå å gå gjennom akkurat samme prosess på nytt om få år bør man også ta hensyn til fremtidsplaner og vekstambisjoner. Et moderne økonomisystem kan heldigvis tilpasses og skaleres opp og ned etter behov, så selv om man velger en løsning som man kan vokse i trenger det ikke bety at man betaler for ting man ikke trenger fra dag én.

Og ikke minst – unngå skjulte kostnader! Konsulenttimer eller importgebyr kan være et skår i gleden ved overgang til nytt system. Vi synes at du ikke bør behøve å betale ekstra for å komme i gang med din nye løsning, derfor er både støtte fra oppstartskonsulent og importbistand helt gratis i Tripletex.

LES OGSÅ: Så enkelt er det å bytte til Tripletex

Valget er tatt – hva nå?

Nå er det på tide å få fullt utbytte av den nye, skinnende løsningen din! Hvis man ikke lærer seg å utnytte mulighetene som finnes, risikerer man å gå glipp av store besparelser i både tid og arbeid. Da gjelder det med andre ord å unngå å skli tilbake i gamle spor og rutiner, og heller få hjelp til å komme i gang med en ny måte å jobbe på. Regnskapsføreren din kan hjelpe til med å utarbeide rutiner og arbeidsprosesser som passer for din bedrift. Dere må bli enig om hvilke oppgaver dere vil at regnskapsføreren skal ta seg av, hva dere vil ta hånd om selv, og hva som er den beste måten å gjøre det på. 

Selve overføringen av data fra ett system til et annet skal ikke sette en stopper for ambisjonene om en mer effektiv arbeidshverdag og bedre kontroll på økonomien. I Tripletex er overføring av kunder, produkter og leverandører raskt, enkelt og helt gratis. Det er med andre ord få grunner til å utsette et systembytte, når du kan gjøre det i dag.