Blogg

Fagblogg

Da vi startet Heisrådgiveren AS, et rådgivningsselskap innen heis og rulletrapper, hadde vi en enkel grunnfilosofi: Penger inn før penger ut. Det kan være krevende i en oppstartsperiode, og derfor ble det veldig viktig med god planlegging på alle nivå. 

Vi fant raskt ut av hva vi kunne, og var villig til å gjøre selv, og hva vi kunne trenge litt hjelp til. Eller all hjelp til – spesielt i oppstartsfasen. Så fort dette var kartlagt ble det enklere for oss å fokusere på det viktigste og mest essensielle, nemlig det å drive butikk. 

Men først en lynrask introduksjon 

Heisrådgiveren består av to driftige karer med meget god kompetanse innen heiser og rulletrapper, men når det gjelder regnskap kommer vi litt til kort. Derfor valgte vi å bruke litt tid på å finne et regnskapssystem som dekker behovene våre, samtidig som det er enkelt nok til at vi kan gjøre det meste selv med minimal opplæring. Og det tar oss videre til utvelgelsesprosessen.

Richard Dalberg  i Heisrådgiveren AS
Richard med regnearket og oversikten over ulike økonomisystem

Utvelgelsen

Etter å ha gått grundig til verks, frem og tilbake, og mange turer opp og ned, klarte vi å bestemme oss for det systemet vi mente passer vår bedrift best. Vi startet med å liste opp alle kriteriene våre i et regneark, før vi googlet en hel masse, snakket med bekjente og gjorde research på alle de ulike løsningene og systemene som finnes der ute. Mange av dem luket vi ut ganske fort, før vi til slutt satt igjen med en liten bukett økonomisystemer som kunne være aktuelle. Disse la vi så inn i regnearket vårt, slik at vi enkelt kunne sammenligne løsningene opp mot de kriteriene som er viktige for oss. Til slutt sto vi igjen med ett program som matchet våre behov, nemlig Tripletex!

Og derfor valgte vi Tripletex

Det ble raskt tydelig at Tripletex var veldig enkelt å lære seg og enkelt å bruke, selv for oss med lite erfaring når det kommer til regnskap. Og det er et faktum: med så lite kompetanse som vi hadde før vi startet, så kommer man til å gjøre feil. Der vil vi påstå at Tripletex er genialt. Gjør du en feil med et bilag eller noe annet, er det bare å rette det opp uten å gjøre en større operasjon ut av det. Tro det eller ei, men det er faktisk ikke så enkelt i alle regnskapssystemer.

Et stort bonus med Tripletex, i hvert fall for oss, er muligheten til å automatisere flere prosesser. Fakturering, bankavstemming, kontering av leverandørfakturaer, og best av alt; kjøregodtgjørelse!

Vi benytter private elbiler til arbeidsreiser, og det å føre kilometer i et regneark ble fort tungvint og uoversiktlig. Derfor var gleden stor da vi oppdaget at Tripletex er integrert med Autogear. Autogear registrerer kjøringen automatisk, og etter at du godkjenner disse, sendes de direkte til Tripletex. Atter en forenkling av en prosess, og helt i tråd med våre retningslinjer. 

Det riktige valget

Valget av Tripletex gjorde at vi kunne ha mest mulig fokus på å bygge business, jobbe med kunder og målrette oss. Som nevnt er det jo det å drive butikk, og alt det innebærer av kundekontakt, montering og reparasjon, vi aller helst vil bruke tiden vår på. Og helst bruke så lite tid som mulig på administrative oppgaver. Dessuten er vi opptatt av å være kostnadseffektive uten mellomløsninger som fordyrer våre prosesser. Dette gir oss muligheten til å tilby gode timepriser til våre kunder. Dette er Tripletex en god bidragsyter til. Systemet hjelper oss å holde orden på våre prosjekter, timene vi bruker og fakturering av kunden. 

Erik Kristiansen og Richard Dalberg i Heisrådgiveren AS i kundemøte
Erik og Richard ute hos kunden

Vår anbefaling

Skal du starte ny bedrift, eller hvis du ikke er helt fornøyd med regnskapsprogrammet du bruker i dag, så anbefaler vi å gjøre som oss: Lag en oversikt, sammenlign de ulike programmene mot deres egne behov og sil ut det som ikke matcher.

Deretter er det bare å hoppe i det! 

Noe av det første vi gjorde etter at valget var tatt var å benytte oss av Tripletex sine gratis webinarer, og senere noen klasseromskurs. Vi var, og er fortsatt, også flittige brukere av Tripletex sin YouTube-kanal for å få korte, enkle gjennomganger. Ellers slår vi gjerne på tråden til support, eller benytter hjelpeseksjonen inne i Tripletex.

All denne hjelpedokumentasjonen har gjort det mulig for oss å gjøre store deler av regnskapsjobben selv. Vi har en regnskapsfører hos Nimbus Regnskap som trår til når vi trenger bistand, men som gründere i oppstartsfasen trives vi godt med å gjøre så mye som mulig på egenhånd. 

Vi er strålende fornøyd med Tripletex og er i dag veldig glade for at vi gjorde skikkelig research før vi valgte vårt nye økonomisystem.

Lykke til med valget!


Erik Kristiansen og Richard Dalberg i Heisrådgiveren ASDette innlegget er skrevet av gutta i Heisrådgiveren AS

Erik Kristiansen | daglig leder
Richard Dalberg | partner og økonomisjef

Vårt mål er å bidra til driftsstabile og trygge heisinnretninger på en mest mulig kostnadseffektiv måte for våre kunder. La oss tenke på heis, så kan dere fokusere på det dere er gode til.


Dette blogginnlegget er en del av en serie med blogginnlegg som skal hjelpe, veilede og inspirere oppstartsbedrifter.