Starte nettbutikk? Dette bør du tenke på

Dette innlegget er skrevet av Mystore.no.

Navn på butikken

Hvis du skal starte egen nettbutikk for første gang må du velge navn for bedriften. Det finnes en rekke formelle krav når du skal velge navn på bedriften som også er avhengig av blant annet selskapsform. Navnet på bedriften bør være det samme som foretakets navn, enkelt å huske, skrive og gjerne ha en assosiasjon til det du skal selge. Bedriftsnavnet burde også være unikt slik at du skiller deg ut. Du kan bruke Google Trends for å undersøke om folk søker etter navnet ditt.  

Les tips og råd til deg som skal starte bedrift, på Altinn.no

Hvordan velge domene og webhotell til nettbutikken?

Når du skal starte nettbutikk må du ha et webdomene. Webdomenet er din unike adresse på nett. Ditt domenenavn burde være det samme som navnet på nettbutikken din. Du kan registrere ditt domenenavn hos hvilken som helst domeneleverandør.

Sjekk om domenet du ønsker er ledig på norid.no

Du må også ha et webhotell for lagring (også kalt “hosting”) av filene i nettbutikken. Sjekk om din nettbutikkleverandør tilbyr hosting dersom du ikke har kompetanse på dette selv.

Nettbutikkleverandør

Det er mange spørsmål som dukker opp når du skal velge leverandør av nettbutikk.

Her er noen viktige spørsmål alle bør stille seg selv før de velger leverandør:

  • Kan jeg opprette demo og teste ut løsningen?
  • Er løsningen brukervennlig?
  • Hvilken funksjonalitet er tilgjengelig?
  • Fungerer sidene på mobil?
  • Hva koster det?
  • Er hosting og drift inkludert i prisen?
  • Er support inkludert i prisen og på hvilket språk?
  • Tilbyr leverandøren hjelp til markedsføring?

Det er viktig at du finner en leverandør som kan gi deg tilfredsstillende svar på alle disse spørsmålene. På denne måten kan du være sikker på at du har valgt en leverandør du kan ha et godt og langsiktig samarbeid med.

Les mer om hvilken nettbutikkplattform du bør velge

Følg med på konkurrenter

Før du starter nettbutikk kan det være lurt å sjekke hva konkurrentene dine gjør på nett. Naviger deg gjennom nettbutikkene, abonner på nyhetsbrev og følg med på hva de deler i sosiale medier. Finn ut hvordan du kan skille deg ut fra konkurrentene!

Lag en plan for nettbutikken og iverksett!

Før du går i gang, sørg for at du har en god plan som er gjennomførbar!

Om du skal inn i en nisje med stor konkurranse – hva er det som skiller deg fra dine konkurrenter?

Produkter og produktbeskrivelser

Hvis du har en fysisk butikk må du ta stilling til om du skal ha de samme varene i nettbutikken som i fysisk butikk.

Sørg for å ha gode produktbeskrivelser, produktbilder og informasjon om produsentene. Sjekk med produsentene om de har bildebanker med profesjonelle bilder av produktene, samt logo til produsentene.

Når du skriver produktbeskrivelser er det viktig at du bruker egne ord og ikke kopierer produsentens tekster ordrett. Skriv det kunden trenger å vite om produktet for å kjøpe det.

Husk å ha en side med informasjon om bedriften med kontaktopplysninger og organisasjonsnummer. Husk også å ha salgsbetingelser godt synlig i nettbutikken.

Design

Du bør sikre at du har et godt design som er funksjonelt og som fungerer like bra på mobil og nettbrett som på desktop.

Nordmenn er i verdenstoppen når det kommer til netthandel på mobile enheter. Derfor er det viktig å ha en nettbutikk tilpasset mobil som gjør det enkelt å gjennomføre et kjøp.

Du må også passe på så du har mulighet til å justere farger slik at de er tilpasset logo og den grafiske profilen du ønsker.

Sjekk Mystore.no sitt designutvalg her.

Betalingsløsning

Sjekk at leverandøren du velger har de betalingsløsningene som du ønsker å tilby i nettbutikken.

De fleste forbrukere ønsker å betale med bank- eller kredittkort, faktura eller en betalingsløsning for mobil. Med en helintegrert løsning som Klarna Checkout kan du tilby betaling med både faktura, delbetaling og kredittkort. Betaling med Vipps er også en etterspurt betalingsløsning i nettbutikker.

I Mystore.no sin e-handelsplattform er Klarna Checkout inkludert i månedsprisen.

Lager og lagerhåndtering

En viktig del av driften med nettbutikk er å holde oversikt over lagerbeholdningen. Når du skal starte nettbutikk er det lurt å sjekke at leverandøren har systemer for ordre- og lagerbehandling samt oversiktlige rapporter som er regulert av det norske lovverk.

Les også: Lager og logistikk for nettbutikker

Frakt og logistikk

Når du skal sende varer er det viktig å ta stilling til hvilke fraktmetoder du skal ha tilgjengelig for dine kunder. Vurder om din nettbutikk skal tilby gratis frakt, fast fraktpris eller automatisk fraktberegning. Det bør være mulig å sette opp alt fra enkle prismatriser for frakt til helautomatiske integrasjoner mot Posten, Bring og PostNord som beregner frakt basert på deres prislister.

Det bør også være enkelt å håndtere ordrer og returer, så det er viktig at dere finner et system som er enkelt i bruk og som hjelper dere med å automatisere disse tidkrevende prosessene.

Regnskap

Sjekk at butikkleverandøren har integrasjon mot regnskapssystemer og hvordan disse fungerer. Det er både tids- og kostnadsbesparende å ha en nettbutikk som er integrert med regnskapssystemet du bruker. Hvis du ikke har en integrasjon må du nemlig belage deg på manuelt arbeid for hver eneste ordre. Dette er tid du for eksempel kunne brukt til å jobbe med innhold og markedsføring av varene du skal selge!

Markedsføring

Det hjelper lite med en fin nettbutikk hvis ikke kundene finner butikken eller varene du selger. Sosiale medier, blogg, digitale annonser og nyhetsbrev er viktige kanaler for å markedsføre produktene dine. Les deg opp på trender innenfor disse temaene, og sjekk om butikkleverandøren du velger tilbyr hjelp til markedsføring tilpasset dine behov.

Du bør også investere tid og ressurser i å søkemotoroptimalisere nettsiden. Søkemotoroptimalisering handler både om å tilrettelegge nettsiden teknisk og å lage godt og relevant innhold, slik at Google og andre søkemotorer klarer å finne og crawle sidene og innholdet ditt. Er du god på dette feltet, vil du komme høyere opp i søkeresultatene og øke sannsynligheten for at potensielle kunder klikker seg videre til siden din.

Statistikk for nettbutikken

For å måle effekten av det du gjør i nettbutikken bør du ta i bruk et analyseverktøy som for eksempel Google Analytics. Google Analytics er et kraftig analyseverktøy som gir deg innsikt i hvor kundene dine kommer fra, hva de søker etter, hvilke tidspunkt på dagen du har mest trafikk i nettbutikken og mye mer. Husk også å sette opp sporing av netthandel sånn at du kan måle konverteringer (handlinger) i nettbutikken.

Les om hvordan du setter opp Google Analytics for netthandel

Drift

Når nettbutikken er lansert er det viktig at du setter av tid og ressurser til oppdatering og drift. Det tar tid å legge inn varer, håndtere ordrer og returer, pakke og sende varene. Det er viktig at du holder nettbutikken oppdatert og sjekker at alt fungerer.

Sett deg inn i hvilke lover og regler som gjelder for netthandel

Det er en rekke lover og regler for alle som skal drive netthandel, og det er Forbrukerombudet som har tilsyn med næringsdrivendes markedsføring og kontraktsvilkår.

Det har aldri vært enklere å starte nettbutikk enn i dag, men det er fortsatt mye å tenke på når man skal starte opp. Vi håper dette innlegget har gitt deg en god pekepinne på hva du bør tenke gjennom før du starter nettbutikk. Mystore.no er Norges største plattformleverandør innenfor e-handelsbransjen og håndterer ordrer for flere milliarder norske kroner for over 1500 nettbutikker. Vi har alt du trenger for å selge dine varer i alle kanaler. Det er enkelt å komme i gang med nettbutikk, les mer her.


Dette innlegget er skrevet av Mystore.no

Prøv oss gratis i 14 dager!

Prøv Tripletex gratis i 14 dager - helt uten forpliktelser eller liten skrift.