ET BEDRE LIV – Uten krav om å tenke positivt eller delta i helvetesuke

06.06.2018

Dette innlegget er skrevet av Heiki Strengelsrud | Medgrunnlegger av Aprila Bank.


 

I løpet av 2014 leste forsker Kristian Bjørkdahl 52 selvhjelpsbøker. En bok i uken. Dommen hans var ganske krass. Bjørkdahl samlet påstander og råd fra alle bøkene, og komponerte en systematisert versjon av disse opp mot forskning som er gjort på temaene. Hele 48 bøker får sterk kritikk, fordi leseren tilbys enkle løsninger som ikke har noe vitenskapelig belegg.

Alle har en idé om hva som skal til

Flere småbedrifter Aprila har snakket med i et forsøk på å forstå deres hverdag forteller at det er mange som kommer med råd. Familie. Venner. Tidligere kollegaer. Kunder. Leverandører. Og svært mange selgere, selvsagt. Alle har en idé om hva som skal til for at bedriften skal lykkes, eller få gründerlivet til å bestå av mer enn endeløse todo-lister og mangel på søvn.  

I selvhjelpsbøkene har alle ulik oppskrift på hvordan du vil få et bedre liv dersom du tenker positivt, bygger opp selvtilliten eller presser deg gjennom en helvetesuke. Alle basert på egne opplevelser, egen erfaring. I Bertrand Larsens Helvetesukaforteller Bjørkdahl at det er – smått imponerende – først på side 283 av bokens 288 sider at selvhjelpsbokforfatteren tenker på leseren.

“Sett deg et mål og følg min oppskrift basert
på selvopplevde læringer, så vil ditt liv bli bedre”

Hvem kan du stole på når alle har sin egen agenda?

Historiene til småbedriftseierne Aprila har vært i kontakt med er dessverre ikke så forskjellig fra Bjørkdahls observasjon. Altfor ofte tar rådgiveren utgangspunkt i seg selv, uten å sette seg særlig inn i mottakeren. Veldig mange småbedrifter er bevisst på at de ikke er best i alt, og egentlig burde søke andre om hjelp. Men hvem kan en stole på? For de aller fleste har sin egen agenda. Og uansett hvor positivt en tenker har ikke døgnet mer enn 24 timer, og driver man en liten bedrift er det ofte slik at prioritet 1-10 er å holde hjulene i gang.

En av Aprilas samtalepartnere ga følgende eksempel: Når jeg går nedover Karl Johan og ser en av disse strømselgerne som vifter med en brosjyre i hånden, da går jeg i en stor bue rundt salgsboden. Det er fullt mulig selskapet de jobber for har det beste økonomiske tilbudet i markedet, en avtale det er lett å komme seg inn og ut av og den mest bærekraftige strømproduksjonen som er å finne. Men – jeg har ikke kapasitet til å forholde meg til flere problemstillinger eller å utsette meg for flere beslutninger enn jeg allerede går og kværner på.

“Innen jeg har fått betalt for jobben min
har jeg allerede brukt pengene to ganger”

Det er jo feil at det skal være slik …

Uavhengig av dine målsettinger utgjør likviditet blodpumpa til bedriften og en anstrengt økonomi fører til søvnløse netter for enhver bedriftseier. Liten som stor. Kundene betaler sent og du har kanskje startkostnader til et nytt prosjekt eller varelager på vei inn som skal betales. Det er jo feil at det skal være slik, at du skal være bank for kundene dine. Det kan vi være, vi er jo en bank. Her kommer vi, Aprila Bank, direkte til deg – i Tripletex. Uten krav om å tenke positivt eller delta i helvetesuke kan du nå få finansiering der du allerede håndterer bedriftens økonomi. Hvorfor gå til banken når banken kan komme til deg?

Ønsker du å lese mer om Aprila Bank fakturasalg, klikk her.


Dette innlegget er skrevet av Heiki Strengelsrud

Medgrunnlegger Aprila Bank

Aprilas misjon er å skape nye bankopplevelser og tilføre SMB superkrefter – og dermed bidra til vekst og sysselsetting i samfunnet.


Dette blogginnlegget er en del av en serie med blogginnlegg som skal hjelpe, veilede og inspirere oppstartsbedrifter. Sjekk ut resten av innleggene her.