Til fagbloggen Bedriftsforsikringer – Dette må du viteFagbloggOppstartshjelpenPublisert09.11.2023Sist oppdatert09.04.2024Alle bedrifter er lovpålagt å ha noen forsikringer, mens andre er valgfrie. Vi gir deg oversikten over hvilke bedriftsforsikringer du må ha og hvilke som kan være aktuelle.Når du starter egen bedrift, er det naturlig å ha mye fokus på det bedriften skal gjøre, enten du skal tilby en tjeneste, starte nettbutikk eller drive café. Men du bør også bruke tid på alt det praktiske rundt det å være ansvarlig for sin egen arbeidsplass. Én av de tingene du absolutt ikke bør glemme, er bedriftsforsikringer. Å sørge for riktige og relevante forsikringer for bedriften din bør være høyt opp på prioriteringslisten når du starter opp.Les også: Sykeforsikring for enkeltpersonforetak – dette bør du tenke påHvilke typer bedriftsforsikringer trenger jeg?Eksakt hvilke forsikringer bedriften din trenger avhenger av hvilken type bransje bedriften er innenfor. Enkelte forsikringer er alle bedrifter pålagt å ha, ifølge norske lover. Andre forsikringer kan det være kjekt å ha, selv om de ikke er lovpålagte. Det finnes også forsikringer som kan gi bedriften din et konkurransefortrinn, men hvilke? Det skal vi prøve å gjøre rede for i dette innlegget.Disse to forsikringene må bedriften din haLeder du en nyoppstartet bedrift, er det viktig å passe på at du har de riktige forsikringene i orden.Som arbeidsgiver er det to forsikringer du er lovpålagt å tegne – yrkesskadeforsikring og tjenestepensjonsforsikring for dine ansatte. Det kan i tillegg være andre forsikringer som er pålagt ulike bransjer, men de to ovennevnte gjelder uansett bransje eller sektor.Mange bedrifter velger også frivillig å tegne andre forsikringer tilknyttet helse, reise, ulykker og sykdom.Alle bedrifter i Norge er altså pålagt å tegne pensjons- og yrkesskadeforsikring for sine ansatte. Felles for dem begge er at det finnes et minstekrav.PensjonsforsikringEller tjenestepensjon, som man også kaller det, er noe de aller fleste arbeidsgivere er pliktig å ha for sine ansatte.Minstekrav: En slik ordning skal inneholde alderspensjon og innskudds-/premiefritak ved uførhet. Fra 1. juli 2022 ble i tillegg reglene endret, slik at obligatorisk tjenestepensjon gjelder fra første krone, for alle arbeidstakere over 13 år år, uavhengig av stillingsprosent. Pensjonssparing må være på minimum 2 %.Les mer om de nye reglene for obligatorisk tjenestepensjonNoen bedrifter velger å inkludere andre typer ytelser utenom minstekravet, som for eksempel uførepensjon og etterlattepensjon. Dette er opp til hver enkelt bedrift, men er blant godene som kan gjøre bedriften mer attraktiv i arbeidsmarkedet.YrkesskadeforsikringEn yrkesskadeforsikring skal dekke alle ansatte i bedriften, og har til hensikt å dekke tap, utgifter og eventuell erstatning i forbindelse med skade eller sykdom påført i arbeidssammenheng.Minstekravet: at den dekker den ansatte på arbeidsstedet og i arbeidstiden.For de fleste bedrifter er det likevel av interesse å utvide denne type forsikring til å dekke litt mer. Skulle en ansatt for eksempel bli langvarig syk, vil en yrkesskadeforsikring som er utvidet til å også dekke behandling ved sykdom, svekke bedriften mindre.Dette dekker en standard yrkesskadeforsikring: Løpende og fremtidige utgifterLøpende og fremtidig inntektstapErstatning til etterlatte ved dødsfallErstatning ved skader som gir varige ménOBS: Er du selvstendig næringsdrivende eller frilanser må du tegne frivillig yrkesskadeforsikring via NAV.Hvilke andre bedriftsforsikringer bør jeg ha?Avhengig av hva bedriften din driver med, er det en rekke andre forsikringer som også kan være aktuelle.FirmabilforsikringDersom din bedrift bruker bil eller andre typer kjøretøy i jobbsammenheng må du også ha ansvarsforsikring på gjeldende kjøretøy. Ansvarsforsikring er også en lovpålagt forsikring og er et minstekrav til forsikring ved bruk av firmkjøretøy. Denne forsikringen dekker kun personskade og skade du påfører andre kjøretøy, ikke skader på egen bil.Ønsker du en forsikring som dekker litt mer en ovennevnt, lovpålagt forsikring finnes også delkasko– eller kaskoforsikring, som begge dekker mer enn ansvarsforsikring, inkludert skader på egen bil.AnsvarsforsikringEn ansvarsforsikring beskytter hvis virksomheten blir erstatningsansvarlig. En ansvarsforsikring skal beskytte din virksomhet dersom den blir erstatningsansvarlig, og det finnes en rekke ulike ansvarsforsikringer, og det varierer fra bedrift til bedrift hvilke forsikringer det kan lønne seg å tegne. Her er en kort innføring:BedriftsansvarsforsikringBedrifter som produserer ting, selger en vare eller utfører fysiske tjenester står alltid overfor en risiko for en skade på ting eller personer. Skjer dette kan bedriften også holdes erstatningsansvarlig. Store krav kan true bedriftens økonomi.ProduktansvarsforsikringSikrer bedrifter som importerer, produserer eller omsetter produkter økonomisk dersom produktene forårsaker skader på personer eller ting. Denne forsikringen selges ofte sammen med bedriftsforsikring.ProfesjonsansvarsforsikringDersom bedriften stilles ansvarlig for å erstatte et økonomisk tap en kunde eller tredjeperson er påført, kan det være lurt å ha denne type forsikring. Dette kan være spesielt lurt for bedrifter som selger tjenester, som megling, taksering eller rådgivning.StyreansvarsforsikringStyreansvarsforsikringen har til hensikt å beskytte privatøkonomien til styremedlemmer i bedriften din. Dersom en i styret gjør en feil, blir saksøkt og derav erstatningspliktig, skal denne forsikringen sikre at vedkommende ikke mister alt h*n eier. (Styremedlemmer står nemlig ansvarlig for alt man eier. Alt).OBS: Det er også styret som er ansvarlig for at bedriften oppfyller og etterlever kravene i forbindelse med GDPR (EUs personvernforordning).Cyberforsikring: få hjelpen du trenger dersom din bedrift utsettes for et hacking eller virus. Prisen for å være etterpåklok kan være veldig høy.Kontoransvar: Svært mange bedrifter, og spesielt nyoppstartede, leier kontorlokaler. I slike tilfeller er det viktig å ha forsikringer for det ansvaret du som leietaker av lokalet kan få. Dette er often utenom bedriftsansvarsforsikring og må tegnes som en tilleggsdekning.Avbruddsforsikring: dekker tapt omsetning dersom driften stopper opp grunnet erstatningsmessig skade, som skade på eiendeler eller lokaler. Avbruddsforsikring sikrer at driftsresultatet blir det samme som det ville blitt dersom skaden ikke oppsto.Til slutt bør viktigheten av å forsikre maskiner, eiendeler, varer, inventar og annet løsøre også poengteres. Her finnes det også ulik grad av forsikring, avhengig av hvor godt sikret du ønsker å være og hvor store verdisaker du har.Få et konkurransefortrinn:Det finnes også en rekke forsikringer som på ingen måte er pålagt, men som for de aller fleste oppleves som attraktive. Reiseforsikring, for eksempel. Mange er forsikret via jobb i forbindelse med jobbreise, men også reise på privaten. Så skulle det være forsinkelser, du blir skadet på tur eller noen stjeler mobilen din, ja da dekkes det ofte av reiseforsikringen.Mange bedrifter tilbyr også sine ansatte helseforsikring. Med det får dine ansatte behandling ved behov innen få dager, om det så skulle gjelde operasjon, kiropraktor eller annen behandling. De ansatte slipper med andre ord de lengste køene, får raskere behandling og er (forhåpentligvis) mer på jobb.Flere tips for oppstartsbedrifter finner du herDette blogginnlegget er en del av en serie med blogginnlegg som skal hjelpe, veilede og inspirere oppstartsbedrifter. Sjekk ut resten av innleggene her.Ofte stilte spørsmålHvordan varierer premien på de ulike forsikringene avhengig av bedriftens størrelse og bransje?Premien på forsikringer for bedrifter kan variere mye basert på en rekke faktorer. Størrelsen på bedriften og hvilken bransje den opererer i spiller ofte en stor rolle. Større bedrifter eller de som opererer i høyrisikobransjer kan forvente å betale mer for forsikringene sine. Dette er fordi risikoen for skader eller krav antas å være høyere.Hva er prosessen for å melde et krav under de forskjellige forsikringene?Prosessen for å melde et krav kan variere fra forsikringsselskap til forsikringsselskap, men det innebærer vanligvis at bedriften må samle og sende inn relevant dokumentasjon som støtter kravet. Det er viktig at du kontakter forsikringsselskapet ditt så snart som mulig etter en hendelse for å sikre at prosessen går smidig.Er det spesielle vurderinger eller forberedelser en bedrift bør gjøre før de tegner bestemte typer forsikringer?Før du tegner en bestemt type forsikring, kan det være nyttig å gjennomføre en grundig risikovurdering. Dette kan hjelpe deg med å identifisere hvilke forsikringer som er mest relevante for dine spesifikke behov. Dokumentasjonskrav og andre forberedelser kan også være nødvendig, avhengig av forsikringstypen. Prøv oss gratis i 14 dager!Prøv Tripletex gratis i 14 dager - helt uten forpliktelser eller liten skrift. Prøv gratis Se priserAndre relevante artikler FagbloggTips & TriksPublisert23.08.2024Sist oppdatert11.09.2024Hvordan registrere, endre eller slette deg fra mva-registeret Registrering i mva-registeret er en viktig del av skatte- og avgiftsforvaltningen i Norge. I denne guiden får du oversikt over hvordan du registrerer, oppdaterer, eller fjerner virksomheten din fra mva-registeret. FagbloggKunderPublisert20.08.2024Sist oppdatert20.08.2024Kaféen Smørtorget tar verdensborgere med storm Skal du til Tromsø, er et kafébesøk på Smørtorget anbefalt på det varmeste. Sammen med Trygg-Økonomi har de virkelig fått sving på sakene. FagbloggFor regnskapsførerePublisert19.08.2024Sist oppdatert27.08.2024Dette ble en gamechanger for byrået Med integrasjonen mellom Sticos Oversikt og Tripletex får regnskapsførere en kraftig forbedring i håndtering av oppgaver og kunder.Prøv Tripletex gratisÅ prøve Tripletex er helt gratis og uforpliktende. Kontoen krever ikke betalingsdetaljer og utløper automatisk etter prøveperioden på 14 dager dersom du ikke ønsker å fortsette. Hei 👋 Lurer du på noe? Send meg en melding!