Et av de første og viktigste valgene man må gjøre når man skal starte en nettbutikk, er å velge en plattform som passer deg og virksomheten din. Det er et hav av ulike systemer der ute, så det kan være vanskelig å vite hva man kan velge. Her får du fordelene og ulempene med 3 av de mest populære plattformene.


Shopify

Shopify er blitt en av verdens mest populære plattformer, og har i skrivende stund over 1 000 000 registrerte nettbutikker. Det er en fleksibel og kraftig plattform som både er enkel og billig å komme i gang med. Det å sette opp en ny nettbutikk er svært lettvint, og du kan i teorien få den fullt funksjonell på kun noen timer. Få andre plattformer er så strømlinjeformet. Designmessig får du tilgang til rundt 100 designmaler, hvor en håndfull er gratis og resten koster penger.

Pris

Prismessig tilbyr Shopify 3 planer: Basic, standard og advanced til henholdsvis 29$, 79$ og 299$ per mnd. I tillegg kommer transaksjonsgebyr: 2%, 1% og 0.5%. Dette er gebyr til Shopify, og kommer i tillegg til eventuelle transaksjonsgebyr for betalingsløsninger. Det er verdt å nevne at de også tilbyr Shopify Plus, som er beregnet på større nettbutikker med mer avansert funksjonalitet.

Utvidelser og integrasjoner

En av de store fordelene med Shopify er deres egen app store, hvor man får tilgang til over 3200 applikasjoner. Dette betyr i praksis at du har enkel “plug and play” tilgang på stort sett all funksjonalitet du kan tenke deg, uten at du trenger å bygge det fra scratch.

Du kan for eksempel installere utvidelser for å automatisk vise prisene dine i 160 valutaer, sende ordrebekreftelser og markedskampanjer via Facebook Messenger eller implementere en one-click checkout, for å nevne noen av mulighetene dette gir.

Les også: Hvilken selskapsform bør du velge?

En annen av fordelene er at svært mange verktøy har integrasjoner mot Shopify, som kan gjøre arbeidsflyten betraktelig enklere. Du kan for eksempel med få tastetrykk koble til nyhetsbrevsklienter som Mailchimp eller analyseverktøy som Google Analytics.

Tips: Tripletex kan integreres mot Shopify

Fysisk salg

Shopify gjør det enkelt å samkjøre fysisk salg med nettbutikken din, og tilbyr både integrasjoner og egen hardware til å løse dette.

Fordeler og ulemper med Shopify

Fordeler

– Enkelt å komme i gang med
– Lave startkostnader
– Kraftig og fleksibelt
– Stort utvalg utvidelser og integrasjoner
– Muligheter for å knytte fysisk salg til butikken

Ulemper

– Transaksjonsavgiftene kan bli høye, særlig på de billige planene
– Noe begrenset utvalg av designmaler
– Bruker et eget kodespråk for designmalene, som kan gjøre det vanskelig å tilpasse etter mer avansert behov


WooCommerce

WooCommerce slår i bordet med over 86 millioner nedlastinger, og skriver at deres plattform benyttes av rundt 28% av alle nettbutikker i verden. Noe av grunnen til at den er blitt så populær er fordi den er bygget på et av verdens mest benyttede CMS, nemlig WordPress. WooCommerce er en plugin du kan legge til en hvilken som helst nettside som bruker WordPress, og kan derfor komme raskt i gang.

Les også: Dette må du tenke på når du skal starte nettbutikk

Pris

WooCommerce i seg selv er gratis, men det er en del indirekte kostnader tilknyttet: Du må ha en egen side som bruker WordPress, og får følgelig kostnadene ved å sette opp og hoste denne siden. Dette er dog lett å gjøre, og det finnes drøssevis med billige webhotell der ute som du kan benytte. Flere av dem tilbyr også enkel opprettelse av WordPress inkludert.

I tillegg kommer eventuelle kostnader som betalte utvidelser, betalte designmaler, og du slipper uansett ikke unna transaksjonskostnaden tilknyttet betalingsleverandøren du velger.

Utvidelser og integrasjoner

I likhet med Shopify har WooCommerce utrolige mange utvidelser, både betalte og gratis, som sparer deg for mye tid og penger. WooCommerce er også en så stor aktør at de aller fleste verktøy som tilbyr integrasjoner mot nettbutikker, har en egen integrasjon mot dem.

Tips: Tripletex lar seg også integrere mot WooCommerce!

Fysisk salg

WooCommerce har ingen egen hardware slik som Shopify, men det finnes utvidelser som lar deg samkjøre fysisk salg med nettbutikken din, slik som denne betalte versjonen.

Fordeler og ulemper med WooCommerce

Fordeler

– Relativt enkelt å komme i gang med, spesielt dersom man allerede har erfaring med WordPress
– Lave eller ingen startkostnader
– Fleksibelt og skalerbart
– Stort utvalg utvidelser og integrasjoner
– Open source, enkelt å tilpasse og skreddersy
– Muligheter for å samkjøre fysisk salg

Ulemper

– Brattere læringskurve enn f.eks Shopify
– Grunnleggende kostnader som f.eks domene, webhotell og SSL-sertifikat kommer i tillegg, så det å sette opp en nettbutikk med WooCommerce er ikke i praksis gratis
– Kan bli kostbart å tilpasse butikken med alle nødvendige funksjoner og utvidelser
– Minimal kundeservice (men stort community)


Mystore

Mystore er en norsk e-handelplattform pakket med funksjonalitet, og kommer blant annet ferdig integrert med betalingsløsningene Klarna Checkout og Vipps. De tilbyr også en egen spesialavtale med PostNord med inntil 70% rabatt.

Utvidelser og integrasjoner

I likhet med Shopify har Mystore en egen app store med både utvidelser og integrasjoner, dog med et mer begrenset utvalg enn førstnevnte. Et stort pluss er at de tilbyr en rekke tjenester, som design av nyhetsbrev, markedsføringshjelp og mye mer.

Tips: Tripletex lar seg selvfølgelig integrere med Mystore

Fysisk salg

Mystore har en kasseløsning som er 100% integrert med nettbutikken, og godkjent av norske skattemyndigheter. Her har du også muligheten til å velge mellom ulike pakkeløsninger, slik at du kan skalere kasseløsningen etter bedriftens behov.

Pris

En nettbutikkpakke starter på kr 949,- per mnd, og den dyreste ligger på kr 2749,-. Mystore tilbyr som nevnt også utviklingstjenester, og du kan hyre dem til alt fra å lage et unikt design til nettbutikken din, til å utvikle funksjoner og integrasjoner du har behov for.

Fordeler og ulemper med Mystore

Fordeler

– Enkelt å komme i gang med
– Norsk plattform og support
– Tilgang på unik fraktavtale
– Kasseløsning tilpasset norske standarder
– Mengder av funksjonalitet og integrasjoner

Ulemper

– Dyrere enn å gjøre alt selv i f.eks WooCommerce
– Ikke like stort antall utvidelser som Shopify, WooCommerce eller Magento


Magento

Magento har også en solid brukermasse, og er blant de mest populære plattformene. Magento er open source og kan skreddersys etter eget ønske. Dersom man har behov for avansert funksjonalitet og stor grad av kontroll kan det være verdt å ta en mer inngående titt på denne plattformen.

Pris

Magento Community Edition er i seg selv gratis, men i likhet med WooCommerce vil det tilkomme grunnleggende kostnader for å kunne bruke systemet. En av fordelene med Magento er at det er veldig fleksibelt og komplekst, men det betyr også at det gjerne er vanskeligere å sette opp og komme i gang med. Med mindre du selv sitter med nok teknisk kompetanse vil du antagelig trenge en webutvikler eller et byrå til å bistå deg, og sammenlignet med Shopify og WooCommerce vil sannsynligvis Magento ligge i en helt annen liga kostnadsmessig for å sette opp en funksjonabel nettbutikk.

Det sagt så vil du sitte med større grad av kontroll over nettsiden din, og du slipper for eksempel unna transaksjonsavgifter til plattformen som Shopify tar seg betalt for.

Tips: Tripletex kan integreres både mot Magento 1 og Magento 2

Utvidelser og integrasjoner

Magento Marketplace har ca 6000 utvidelser, både gratis og betalte. Det står derfor ikke noe tilbake for alternativer som Shopify eller WooCommerce.

Fordeler og ulemper med Magento

Fordeler

– Svært fleksibelt og kraftfullt, få grenser
– Stort utvalg av utvidelser og integrasjoner

Ulemper

– Krever inngående teknisk kompetanse for å sette opp, evt kostnad ved å benytte egen utvikler eller byrå
– Større læringskurve på bruk av systemet
– Kan bli et veldig dyrt prosjekt, avhengig av krav til funksjonalitet og skreddersøm

Konklusjon

Har du et lite budsjett og ønsker å komme så raskt som mulig i gang med nettbutikken, og ikke har behov for stor grad av skreddersøm? Shopify kan være riktig alternativ for deg.

Har du et lite til medium budsjett og ønsker funksjoner og tjenester tilpasset det norske markedet?
Mystore er Norges ledende e-handelsplattform og kan være verdt å utforske.

Har du et større behov for skreddersøm, eller kanskje allerede har erfaring med og en nettside bygget på WordPress? Ta en nærmere titt på WooCommerce.

Har du et behov for avansert funksjonalitet, stor grad av skreddersøm og et større budsjett? Sjekk ut Magento, og ta en prat med for eksempel Visma Digital Commerce, som er blant Norges ledende aktører på plattformen.

Andre alternativer som det er verdt å se på:

Prøv Tripletex gratis nå – helt uten forpliktelser!

Prøv oss gratis i 14 dager!

Prøv Tripletex gratis i 14 dager - helt uten forpliktelser eller liten skrift.

Andre relevante artikler

API MeetUp-suksess!

Ohh for en  API suksess!  Dette innlegget er skrevet av Utviklingssjef og deltaker på API MeetUp;Jan Standbakke. I Tripletex har vi i flere år arrangert fysiske meetups der vi har…

Les mer

Slik frigjør de tid til verdiskapning

Sikt Bolig er et gründereventyr fra Tromsø som så dagens lys i 2014. Gründerne Arthur Arnesen og Øyvind Opshaug hadde bakgrunn fra foto og film. Den bakgrunnen kombinerte de med…

Les mer

– Å spare penger på backup er risikosport

Hver dag mister norske bedrifter livsnødvendige data, fordi de ikke har sikker backup av IT-systemene sine. «Å sikre datasystemet til bedriften burde være like selvfølgelig som å pusse tenner!», mener…

Les mer