Fra håndverker til selvstendig næringsdrivende
Daniel Mork driver Mork Snekkerservice i Møre og Romsdal, og vært sin egen sjef i flere år nå. I løpet av denne tiden har han fått mange spørsmål fra andre som vil starte opp for seg selv. Spørsmål som: Hva må jeg ha på plass? Hvilken selskapsform bør jeg velge? Hvilke systemer gjør jobben enklere?
– Dette varierer naturligvis ut fra hva du ønsker å starte oppe med og hvilke ambisjoner du har, sier Daniel.
Enten du vil starte tømrerfirma med fokus på nybygg og husprosjekter, eller tilby mindre servicejobber og rehabilitering, så er det viktig å ha en plan.
Tips: Start ditt eget AS med Tripletex.

Daniel sine 6 beste tips til deg som vil starte byggefirma
- Bestem deg for hva du vil drive med
Skal du bygge nytt, drive med restaurering, eller gjøre småoppdrag og vedlikehold? Det første steget er å spisse tjenestene dine. - Velg riktig selskapsform
Ta stilling til hvilken selskapsform du ønsker. AS eller ENK? Mange velger å starte byggefirma som AS for å skille privatøkonomi fra firmaet – det gir økt trygghet, spesielt i byggebransjen der prosjektene kan være store. - Invester i godt verktøy
Du skal leve av utstyret ditt – kjøp kvalitet og ta vare på det. Billig verktøy blir ofte dyrt i lengden. - Ha et system på alt
Ordentlig struktur på alt fra bil til regnskap, kontrakter og fakturaer gjør deg mer profesjonell – og sparer deg for masse tid. Her har Daniel et klart favorittsystem: Tripletex - Bygg merkevaren fra dag én
Logo, firmabil, profilklær – det førsteinntrykket er viktig! Det er lettere å skille seg ut og få tillit om du ser profesjonell ut fra start. Ha en tydelig og fin logo som du printer og bruker på alt fra bil til signatur i mailen. - Gjør en ærlig jobb
Rykte sprer seg raskt: Å være ærlig, rydde og pålitelig er det beste markedsføringskortet du har.
Lag en forretningsplan
– Personlig mener jeg at noe av det viktigste å ha på plass før du starter er en forretningsplan, sier Daniel.
Den hjelper deg å konkretisere idéen, markedet og hvordan du skal tjene penger. Har du ambisjoner om å bygge et team eller vokse på sikt, er dette helt essensielt. For bank, samarbeidspartnere – og ikke minst deg selv.
– Har du dette på plass er mye av grunnarbeidet lagt, mener Daniel.
LES OGSÅ: Oppskriften på en komplett forretningsplan
Regnskap og oversikt – på byggeplass og kontor
En ting Daniel raskt oppdaget var verdien av å ha full kontroll på bedriftens regnskap og økonomi. Derfor ble det viktig for han å skaffe seg en regnskapsfører og et system som ga ham godt innsyn i egen bedriftsøkonomi.

I tillegg ønsket han å gjøre deler av arbeidet selv, og sette bort resten til regnskapsfører. Det var derfor valget falt på Tripletex.
– Da regnskapsføreren min introduserte meg for Tripletex var det som om en helt ny verden åpnet seg – alt er så mye enklere. Tripletex er oversiktlig, intuitivt og det er ekstremt enkelt å samarbeide med regnskapsfører, sier en tydelig lettet Daniel.
Han gjør deler av regnskapsjobben selv, og overlater de store tallene og innleveringene til regnskapsfører.
– Jeg godkjenner bilag, betaler regninger og fakturerer, mens regnskapsfører fører “ikke bokførte bilag” og har ansvar for alle tall og dokumenter som skal innleveres til staten og liknende. Det fungerer utmerket!
Er det for alle?
Daniel er klar på at det å starte tømrerfirma eller byggefirma ikke er for alle. Det krever stå-på-vilje, struktur og tålmodighet. Men for den som er motivert og ønsker friheten, er det utrolig givende.
Han påpeker at du ikke trenger å ha alt på plass med en gang. Men oversikt og gode systemer gir både trygghet og en profesjonell fremtoning.
– Jeg kan rette det meste av fokuset mitt mot driften. Tripletex gjør store deler av jobber for meg, så er det en drøm å jobbe med, avslutter Daniel.
Ønsker du å komme i kontakt med Daniel og Mork Snekkerservise? Besøk deres nettside her.