Kredittsjekk

Skrevet av Hege Grønnhaug i Creditsafe AS

Det er turbulente tider med etterdønninger av koronapandemi, renteøkning, prisvekst, varemangel og konkursøkning. Kort oppsummert er vi inne i en periode med stor usikkerhet og raske endringer.

Midt oppe i alt dette jobber de fleste bedrifter nå med å få inn utestående beløp på riktig side av årsskiftet. For mange betyr det en hektisk periode med oppfølging av sene eller dårlige betalere, for å sikre at pengene kommer inn på konto.

Med gode rutiner for jevnlig kredittsjekk og oppfølging av kunder gir du bedriften et bedre utgangspunkt for å drive sunt – uavhengig av den økonomiske situasjonen i samfunnet – og du står bedre rustet når pilene peker nedover på børsen og oppover på konkursstatistikken.

Her er fem gode grunner til å få på plass gode rutiner for kredittsjekk av eksisterende og potensielle kunder i 2023.

1. Du får oversikt raskt og effektivt

En kredittsjekk gir deg en rask oversikt over den aktuelle statusen til en eksisterende eller potensiell kunde. Informasjonen presenteres på en tydelig, intuitiv og oversiktlig måte, slik at du slipper å bruke masse tid på å skaffe deg nok data til å gjøre en god vurdering.

Et par klikk er alt du trenger for å finne svarene du er ute etter på en rask og effektiv måte. Så er det opp til deg å vurdere hvorvidt du skal jobbe med kunden, hvor mye kreditt de skal få, hvordan du skal fakturere dem og hvor lang betalingsfrist de skal få.

2. Du gjør vurderinger basert på fersk informasjon

Hvordan avgjør du en kundes kredittverdighet og betalingsdyktighet? Mange ser fremdeles på tidligere års regnskap og resultat – men er det én ting de siste par årene har lært oss så er det at ting kan snu fort.

Informasjon er ferskvare, og en kredittsjekk gir deg et oppdatert øyeblikksbilde på den finansielle statusen til en kunde akkurat nå.

Mye tyder på at bedriftsledere har svært forskjellige rutiner på bruk av kredittsjekk. Mens noen bruker det hyppig, sjekker andre bare kunden én gang og nøyer seg med det. Vi anbefaler at du følger opp kunden med jevnlige kredittsjekker. Da får du med deg viktige endringer i kundens økonomi før det det er for sent.

3. Du begrenser risiko og unngår dårlige betalere

Et av de viktigste formålene med å gjøre en kredittsjekk er å avdekke og begrense risiko. Har du kunder du ikke har hørt fra på en stund? Kunder med utestående fakturaer du ikke får tak i? Da bør varsellampene lyse.

Vær særlig obs på betalingsanmerkninger når du vurderer nye og potensielle kunder. Uavhengig av selskapets generelle økonomiske bilde, betyr en betalingsanmerkning at det er noen som ikke har fått et oppgjør i andre enden. Og hvis det kan skje dem, kan det også skje deg.

Hvorvidt du vil handle med en kunde som har en noe frynsete betalingshistorikk er din avgjørelse, men husk at ikke alle kunder bør få de samme betalingsvilkårene. En kredittsjekk kan hjelpe deg med å avgjøre om en kunde skal få kreditt eller ei, og om betalingsfristen skal være 30 dager eller kun 14.

4. Du finner nye muligheter

En kredittsjekk kan bidra til mer enn bare å avdekke risiko – den kan også hjelpe deg med å finne nye, gode muligheter.

Har du nettopp fått en ny kunde med god likviditet og plettfri betalingshistorikk? Da bør du legge forholdene til rette for mersalg og oppsalg der dette er mulig.

Du kan også identifisere mindre kunder med en tilsynelatende begrenset økonomi, men som likevel alltid gjør opp for seg i tide.

Gode rutiner på kredittsjekk kan gjøre det enklere å si ja til de gode kundene du ellers ville ha sagt nei til, og åpner dermed døren for nye forretningsmuligheter.

5. Du kan gjøre kredittsjekk direkte i Tripletex

Kredittsjekk fra Creditsafe er tilgjengelig direkte i Tripletex. Du trenger med andre ord ikke å logge deg inn i et eget dashbord, og du trenger ingen ekstra kontoer eller passord.

Skal du sende faktura til en ny kunde for første gang? Gjør en rask kredittsjekk, få oversikt over kundens betalingshistorikk og ta smarte beslutninger.

En kredittsjekk er ingen dyptgående analyse – det er et enkelt og intuitivt verktøy du kan bruke der og da, for å sikre at du navigerer videre på rett grunnlag.

Hvordan fungerer kredittsjekk i Tripletex?

Tjenesten er tilgjengelig ved oppretting av ny kunde/leverandør, samt ved oppretting av nytt tilbud, nytt prosjekt og ny ordre/faktura. Å foreta en kredittvurdering koster 29 kroner, og kontrollen kan utføres av alle brukere som har tilgang til å oppdatere kunde-/leverandørinformasjon. Alle brukere som har tilgang til å se kundeinformasjon kan også se kredittopplysningene. Kredittsjekk er automatisk aktivert for alle som har tilgang til kunde-/leverandørinformasjon. 

En mann og en kvinne sitter ved et skrivebord på et kontor, ser på en dataskjerm og smiler. Ulike kontorrekvisita og en plante står på pulten.

Prøv Tripletex gratis i 14 dager!

Over 130 000 bedrifter bruker Tripletex, og det er ikke uten grunn! Prøv du også – uforpliktende og kostnadsfritt.