En håndverker med øreklokker bruker en boremaskin mens han jobber på et reisverk.

Jobber du som anleggsarbeider, elektriker, eller i et serviceyrke der du ikke bruker dine private klær i arbeidshverdagen?

I mange yrker er det vanlig at arbeidsgiver dekker kostnadene for arbeidsklær. Altså klær som er funksjonelle, slitesterke og kanskje også beskytter mot varme, kulde, kjemikalier eller lignende. Dette kan omfatte alt fra uniformer og arbeidsdresser til verneutstyr.

Selv om arbeidsgiver dekker klærne dine, kan det likevel være at du må betale skatt av dem. Det er viktig å være klar over skattereglene for arbeidsklær for å unngå uventede skattekrav og sikre at både ansatte og arbeidsgivere følger loven.

Når er arbeidsklær skattepliktige?

Arbeidsklær vil regnes som skattepliktig inntekt dersom klærne også kan brukes privat, og ikke bare i jobbsammenheng. Vanlige klær, som for eksempel jeans og t-skjorter som ikke er designet for arbeidsbruk, faller derfor inn under denne kategorien.

Les også: Så mye må du betale i skatt på firmabilen din

Unntak for spesialiserte arbeidsklær

Skatteetaten gir unntak for spesialiserte arbeidsklær som ikke har privat anvendelse. Dette inkluderer:

  • Verneutstyr: Hjelmer, vernesko, hansker og annet sikkerhetsutstyr som er nødvendig for å oppfylle HMS-krav.
  • Uniformer: Klær som tydelig identifiserer vedkommende som ansatt i en bestemt bedrift – for eksempel uniformer med logo.
  • Annet spesialtøy: Klær som er tilpasset spesifikke sikkerhetskrav, som flammehemmende drakter for brannmenn eller sterilt tøy for medisinsk personell.

Viktige regler for bedrifter

For å sikre at arbeidsklær og klesgodtgjørelser ikke utløser skatteplikt for de ansatte, bør bedrifter:

  • Dokumentere behovet: Dette kan gjøres ved å inkludere krav til arbeidsklær i stillingsbeskrivelsen og arbeidskontrakter, samt ved å oppbevare kvitteringer og dokumentasjon for innkjøpte arbeidsklær. Med Tripletex-appen er det enkelt å dokumentere utlegg og kvitteringer.
  • Ha tydelige retningslinjer: Sørge for at det finnes skriftlige retningslinjer for hva som dekkes og hvorfor. Retningslinjene kan inkludere detaljerte beskrivelser av hvilke typer klær som er dekket, prosedyrer for innkjøp, og krav til oppbevaring av dokumentasjon.
  • Føre nøye regnskap: Ha oversikt over innkjøp og godtgjørelser for arbeidsklær.

Følger du de riktige prosedyrene kan du unngå uventet skatteplikt for de ansatte, samtidig som du sikrer at bedriften oppfyller alle krav fra Skatteetaten.

En mann og en kvinne sitter ved et skrivebord på et kontor, ser på en dataskjerm og smiler. Ulike kontorrekvisita og en plante står på pulten.

Prøv Tripletex gratis i 14 dager!

Over 140 000 bedrifter bruker Tripletex, og det er ikke uten grunn! Prøv du også – uforpliktende og kostnadsfritt.