Chat with us, powered by LiveChat
Blogg

Fagblogg

18. februar åpnet Skatteetaten opp for innsending av skattemelding for alle næringsdrivende.

Fristen for innsending er ikke før 31. mai 2019, men det kan være en god idé å starte allerede nå for å være sikker på å unngå tvangsmulkt ved forsinket levering.

Men først; hvem skal levere skattemelding?

Helt enkelt sagt så skal alle som driver en skattepliktig virksomhet levere skattemelding for fjoråret.

En detalj mange ikke får med seg, er at skattemeldingen for næringsdrivende må leveres uansett om du har gjort endringer eller ikke.

Også i tilfeller hvor selskapet ikke lenger eksisterer skal skattemeldingen likevel leveres dersom du har mottatt “Skattemeldingen for personlig næringsdrivende mv.” Denne må leveres selv om du ikke har hatt verken inntekt eller aktivitet i løpet av fjoråret.

Og hvilken leveringsform skal du så velge?
Det er faktisk en del alternativer, og du kan velge mellom følgende;

  • Skattemelding med næringsoppgave og tilleggsskjema: dette er leveringsmåten de fleste bruker. Og som leveringen tilsier må du også levere eventuelle tilleggsskjema, disse finner du på Altinn. Dette alternativet gjelder for enkeltpersonforetak (Næringsoppgave 1 eller 2), aksjeselskap og NUF (Næringsoppgave 2)

  • Skattemelding og næringsrapport skatt: gjelder for enkeltpersonforetak og aksjeselskap med enklere skattemessige forhold enn alternativet over. Dersom løsningen passer for din bedrift er det anbefalt av Skatteetaten at du bruker dette alternativet.
    Lurer du må om du kan bruke denne leveringsformen? Ta en enkel test på Skatteetatens nettside og finn det ut.

  • Forenklet levering for virksomheter med driftsinntekter på kr 50 000 eller lavere: de fleste enkeltpersonforetak med lav omsetning kan rapportere dette direkte i skattemelding for næringsdrivende.

Enkelte personlig næringsdrivende er fritatt fra å levere næringsoppgave, men kan likevel velge å levere næringsoppgave eller Næringsrapport skatt. Sjekk om det gjelder din bedrift her.

Og så? Slik fyller du ut skattemeldingen

Første gang du åpner skattemeldingen ligger den allerede delvis forhåndsutfylt i innboksen og venter med opplysninger fra Skatteetatens registre, banker, finansinstitusjoner, andre offentlige etater og arbeidsgivere. De skattemessige forholdene fra næringen din er derimot ikke utfylt på forhånd. Det er derfor viktig at du kontrollerer det som er forhåndsutfylt, samt fyller på med opplysninger om dine næringsforhold. Obs: Du er selv ansvarlig for at alle opplysninger er korrekt – også de forhåndsutfylte.

Skulle du ønske å gjøre endringer i næringsoppgaven åpner du bare en ny versjon.

Oi! Har du sendt skattemeldingen med feil opplysninger? Ikke noe problem

Hvis det viser seg at du har oppgitt feil i skattemeldingen, eller dersom du har fått nye eller endrede opplysninger om inntektsåret 2018 eller hva enn det måtte være, er det intet å frykte. Send inn skattemeldingen med eventuelle vedlegg på nytt innen 31. mai.

Trenger du utsettelse?

Om det er svært vanskelig for deg å levere innen fristen, for eksempel på grunn av sykdom, kan du søke om utsettelse frem til 30. juni. Dette gjør du enkelt og elektronisk på denne siden.

Til slutt; hvordan levere skattemeldingen?

Når du er ferdig med å fylle ut alle nødvendige opplysninger trykker du på “Kontroller skjema” og deretter “Send inn”