Den siste tiden har vært helt ekstraordinær for oss alle. Når vi snakker med kundene våre er det særlig et spørsmål som går igjen: «hvordan skal jeg orientere mine nye og eksisterende kunder om endrede åpningstider?».
Heiki Strengelsrud
Heiki Strengelsrud

Dette gjesteinnlegget er skrevet av Heiki Strengelsrud, medgrunnlegger av Aprila Bank.

Den siste tiden har vært helt ekstraordinær for oss alle, ikke minst for dem som #holderhjuleneigang i små og mellomstore bedrifter. Når vi snakker med kundene våre er det enkelte utfordringer som går igjen, blant annet «hvordan skal jeg orientere mine nye og eksisterende kunder om endrede åpningstider?».

Her viser vi deg to av de mest effektive måtene å kommunisere dette på til så mange mennesker som mulig.

Google Min bedrift – Din forretningsoppføring på nett

Google Min bedrift er en gratis oppføring som kommer automatisk frem på Googles søkeside og Googles kart når noen søker etter navnet på din bedrift. Oppføringen kan også bli synlig når potensielle kunder er i geografisk nærhet og søker etter relevante produkter og tjenester.

Denne forretningsoppføringen er gull verdt for å få inn nye kunder.

Her får de vite hva du tilbyr og hvordan de kan finne deg. For å få mest mulig kontroll over hvordan din bedrift presenteres på nett bør du aller først ta eierskap til bedriftsoppføringen.

Slik gjør du krav på din bedriftsoppføring

Angi spesielle åpningstider

De fleste bedrifter opererer med avvikende åpningstider nå – enten som en følge av korona-pandemien, eller på grunn av påsken. Heldigvis kan dette enkelt legges inn i Google My Business, og dermed bli synlig for alle som bruker Google for å finne deg.

Fremgangsmåte

  1. Logg inn på Google My Business
  2. Klikk på Informasjon -> Spesielle åpningstider.
  3. Klikk på Bekreft åpningstidene ved siden av en forestående ferie- eller helligdag. Du kan også legge til andre datoer ved å klikke på Legg inn en ny dato.
  4. Oppgi klokkeslettet bedriften åpner og stenger denne dagen.
  5. Når du har lagt inn alle de spesielle åpningstidene klikker du på Bruk.

Les mer om angivelse av spesielle åpningstider på Google Min bedrift og ta en titt på denne videoen om hvordan du oppdaterer informasjonen om din bedrift.

Facebook

Også Facebook gir deg muligheten til å oppdatere siden din med endringer, midlertidig stengning og eventuelle alternative tjenester.

Fremgangsmåte

  1. Logg inn på Facebook.
  2. Klikk på Rediger sideinformasjon til venstre på siden.
  3. Bla ned til Åpningstider og velg Åpent på bestemte tidspunkt.
  4. Trykk på Tid for å tilpasse åpningstidene dine. Merk av i boksen ved siden av de dagene bedriften din er åpen.
  5. Trykk på åpningstidene for å redigere dem. Trykk på + for å legge til flere åpningstider.
  6. Klikk på Lagre endringer.
Les mer om bedriftssider på Facebook

Vi #holderhjuleneigang på mange måter

Det finnes mange måter å holde hjulene i gang og nå ut til flere mennesker. En av dem er Facebook-gruppen Oslo hjelper Oslo, der du kan hjelpe andre og de kan hjelpe deg. Gruppen har rundt 50 000 medlemmer.

Hvilke arenaer bruker du for å hjelpe andre? Del din historie med oss – dess flere vi klarerer å inspirere, jo flere blir det som #holderhjuleneigang!

Prøv oss gratis i 14 dager!

Prøv Tripletex gratis i 14 dager - helt uten forpliktelser eller liten skrift.

Andre relevante artikler

API MeetUp-suksess!

Ohh for en  API suksess!  Dette innlegget er skrevet av Utviklingssjef og deltaker på API MeetUp;Jan Standbakke. I Tripletex har vi i flere år arrangert fysiske meetups der vi har…

Les mer

Slik frigjør de tid til verdiskapning

Sikt Bolig er et gründereventyr fra Tromsø som så dagens lys i 2014. Gründerne Arthur Arnesen og Øyvind Opshaug hadde bakgrunn fra foto og film. Den bakgrunnen kombinerte de med…

Les mer

– Å spare penger på backup er risikosport

Hver dag mister norske bedrifter livsnødvendige data, fordi de ikke har sikker backup av IT-systemene sine. «Å sikre datasystemet til bedriften burde være like selvfølgelig som å pusse tenner!», mener…

Les mer