LES OGSÅ: Slik jobber Tripletex effektivt sammen, hver for oss – Del 1

I Tripletex har vi nå praktisert hjemmekontor i over to uker, og vi har rukket å opparbeide oss noen gode vaner som fungerer bra for oss. De ønsker vi selvfølgelig å dele med dere, så vi har tatt en prat med lederne for hver avdeling for å få deres beste tips for en avdeling i harmoni.

Dette er deres tips for å jobb effektivt sammen, hver for seg – individuelt, i hver avdeling, og sammen på tvers:


Anders Rønning, leder for salgsavdelingen:

  1. Ha faste møter morgen og ettermiddag

Selv holder vi disse over Hangout, og vi har to enkle regler: alle har kamera på, og alle kler og ter seg som de ville gjort på kontoret. Møtene bruker vi til å dele dagsplaner, tips og strategier, hendelser fra dagen som har gått, og spøker og ler masse. Alt dette er viktig for å holde dynamikken i avdelingen så “normal” som mulig. 

2. hold møter og opplæring som normalt

Et av våre mål er at verken partnere, nye eller eksisterende kunder skal kjenne på at vi er i en litt annerledes og midlertidig situasjon. Vi holder møter og opplæringer som normalt, vel og merke over skjermen, og vi hjelper, sparrer og diskuterer med glede med de som måtte trenge det.

3. Spill på styrkene våre

Jeg sier ikke at vi var forberedt på koronakrisen, på ingen måte. Men fordelen med å være skybasert i disse dager er ganske opplagt – vi er alltid godt rigget og har ressurser klare til å ta i mot det som måtte komme av nye og eksisterende kunder og partnere – bare hjemmefra!


Julie Wium Lie, leder for markedsavdelingen:

  1.  Ha morgenmøter på video – hver dag! Uansett.

I en liten og kreativ avdeling som vår snakker vi mye sammen i løpet av dagen, men uansett hvor samsnakket man tror man er er det alltid ting som dukker opp når man snakker “face to face”. Dessuten er det hyggelig og sosialt. Vi begynner møtene våre med “dagens vits” og får en felles humresesjon før møtet begynner.

2. Ta i bruk et digitalt samarbeidsverktøy – vi bruker Trello.

For å koordinere og planlegge oppgavene som skal gjøres fremover bruker vi Trello, som er et gratis verktøy. Der får vi alle en oversikt over hva de andre i teamet jobber med, og kan bruke verktøyet for å enklere koordinere oppgaver med hverandre.

3. Sett av nok tid og ressurser til å kommunisere med kundene, partnere og internt.

I en slik situasjon som vi er inne i nå kan vi nesten ikke få kommunisert nok, og det er viktig at kundene føler seg helt trygge på tjenesten og supporten. I tillegg er det også ekstremt viktig å huske på å fortelle internt hva man har kommunisert ut eksternt. Dette er lett å glemme når man stresser med å få informasjon ut, men må absolutt prioriteres!


Gry Hege Weisæth, leder for supportavdelingen:

  1. Informasjonsdeling

Våre daglige morgenmøter brukes blant annet til informasjonsdeling. Smidig informasjonsdeling er ekstremt viktig i denne avdelingen – de ansatte må være godt orientert for lettere å kunne hjelpe våre kunder. Til det bruker vi blant annet Slack som et verktøy. Der kan og har vi opprettet flere grupper for å sikre at riktig informasjon treffer riktig mennesker, og skapt rom for å sparre med hverandre der det trengs.

2. Oppretthold møtepunkter med andre avdelinger

Informasjonsdelingen gjelder ikke bare i egen avdeling, men er avgjørende på tvers av alle avdelinger dersom bedriften skal gå smidig. Derfor er det viktig for oss å opprettholde allerede eksisterende møtepunkter – om det så blir via video.

3. Hold humøret oppe

Det er viktig å holde humøret oppe for å holde supportavdelingen i gang. Vi skal være like effektive nå som alltid, og har tro på at glede på arbeidsplassen er en stor kilde til effektivitet.


Jan Strandbakke, leder for utviklingsavdelingen:

  1. Ikke vær beskjeden 

Vi bruker kommunikasjonsverktøyet Slack veldig aktivt. Mitt beste tips til akkurat det er å ikke være beskjeden – send meldinger, ring og bruk video. Dette verktøyet er nok blant våre viktigste i disse dager.

2. Stand up

Ha daglige stand up i alle team – også ledergruppen. Dette sikrer at alle ser hverandre og få unna den typiske “kaffemaskin”-avsjekken. 

3.  Egne og personlige gode rutiner

Ha gode rutiner for deg selv også. Stå opp – dusj – kle på deg og ha en helt “normal” arbeidshverdag. Dette tror jeg bare blir enda viktigere jo lenger vi blir hjemme. 

4. Følg opp litt ekstra

I Tripletex har vi stor tro på tillit til de ansatte, men å følge opp litt ekstra i disse dager kan være bra. Sørg for at medarbeidere blir sett, sikre at leveranser kommer ut, og at alle er trygge på sine oppgaver.

5. Aktiviser de ansatte

Gjennomfør planlagte arrangement og aktiviteter med de ansatte, og planlegg nye. Det være seg Hackathons, demoer, planninger o.l. Dette skaper glede og fungerer som et viktige møtepunkt. Selv skal vi ha “hackathon Home Edition” denne uken – jeg gleder meg!

6. Del suksess og skap trygghet

Det er viktig å dele suksessene våre. Selv deler jeg med alle i Tripletex at vi fortsetter å levere flere titalls leveranser per dag. Og salg er flinke til å dele gode salgstall. Dette skaper en trygghet og glede i en ny og annerledes hverdag.  


Gode verdier

Helt til slutt er det viktig at vi i disse tider etterstreber og minner hverandre på våre verdier – Glede, tillit og driv. Og selvfølgelig at vi fortsette å jobbe sammen for å forenkle hverdagen til alle våre kunder.  

Trenger du flere tips til hjemmekontor, du finner våre beste her: https://finansavisen.no/agenda/7507651/slik-jobber-du-best-hjemmefra

Prøv oss gratis i 14 dager!

Prøv Tripletex gratis i 14 dager - helt uten forpliktelser eller liten skrift.

Andre relevante artikler

API MeetUp-suksess!

Ohh for en  API suksess!  Dette innlegget er skrevet av Utviklingssjef og deltaker på API MeetUp;Jan Standbakke. I Tripletex har vi i flere år arrangert fysiske meetups der vi har…

Les mer

Slik frigjør de tid til verdiskapning

Sikt Bolig er et gründereventyr fra Tromsø som så dagens lys i 2014. Gründerne Arthur Arnesen og Øyvind Opshaug hadde bakgrunn fra foto og film. Den bakgrunnen kombinerte de med…

Les mer

– Å spare penger på backup er risikosport

Hver dag mister norske bedrifter livsnødvendige data, fordi de ikke har sikker backup av IT-systemene sine. «Å sikre datasystemet til bedriften burde være like selvfølgelig som å pusse tenner!», mener…

Les mer