Til fagbloggen 10 tips for god likviditetsstyringFagbloggTips & TriksPublisert16.11.2021Sist oppdatert09.04.2024De fleste selskaper vil på et eller annet tidspunkt stå i fare for å gå tom for penger. I oppstart og vekstfase er det faktisk en veldig vanlig problemstilling å forholde seg til, og noe som krever stort fokus og mye energi. Det er likevel flere grep en kan gjøre for å styre likviditeten best mulig – slik at fokuset kan beholdes på kunde, marked og produkt.Hva er likviditet?Før vi setter i gang med likviditetsstyring er det kjekt å gå gjennom noen av begrepene som ofte brukes om temaet likviditet: Likviditet: Betalingsevne, brukes gjerne om kortsiktig betalingsevne.Solvens: Den samlede/overordnede evnen til å betjene samlet gjeld og forpliktelser, gjerne lenger sikt.Likviditetsgrad: Forholdet mellom omløpsmidler (kontanter og annet som lett kan omsettes) og kortsiktig gjeld. Vi regner vanligvis på likviditetsgrad 1 og 2.Arbeidskapital: Pengene som er tilgjengelig for å betale løpende utgifter; omløpsmidler minus kortsiktig gjeld.Kontantstrøm: Forskjellen mellom innbetalinger og utbetalinger i en gitt periode.Stort overskudd, men ingen penger?En annen viktig ting når det gjelder likviditet er å forstå hvordan alt henger sammen.For hvordan kan det ha seg at et selskap går med dundrende underskudd, men likevel ikke har likviditetsproblemer? Eller et annet går med solid overskudd, men sliter med å få betalt regningene sine?Jo, det er forskjellen mellom resultatregnskapet og kontantstrømmen. Dersom alle kostnader og inntekter betales inn og ut samme dag følger likviditet og lønnsomhet hverandre godt. Men sånn er det sjelden.Hva med investeringer som må gjøres? Eller om du må forskuddsbetale leverandører, men får etterskuddsbetalt fra kunder? God innsikt i eget selskap, drift og regnskap er viktig for å kunne håndtere likviditeten godt. Her følger 10 tips for nettopp dette.1. InnsiktStatus: Skaff deg oppdatert informasjon og få oversikt. Hvordan ser det ut fremover, hvor lenge vil dette vare?Hvorfor: Sørg for å forstå hvorfor og hvordan dere havnet i situasjonen. Kan det unngås senere, burde du sett det før?Dårlig likviditet trenger ikke være krevende dersom du vet om det på forhånd, kan gjøre grep tidlig og vet hvor lenge det varer.Dårlig likviditet som kommer uventet er svært krevende og vil fort ta alt fokus (og piff!) fra en deg.2. Lag en planHvilke tiltak kan du gjøre?Lag en plan for både kortsiktige og langsiktige tiltak.3. Følg (opp) planenPass på å både følge planen du legger, og også å følge den opp. Prioriter tid på kontroll og rapportering. Sørg for å til enhver tid vite hvordan dere ligger an. Vær i forkant.4. Øk inntekteneHvilke kortsiktige og langsiktige grep kan du gjøre for å øke inntektene? Tar du riktig pris? Kan prisene økes?Kan du selge mer til kundene du har i dag?Er det noen produkter/tjenester du ikke tjener på og hvor tiden heller kan brukes på de lønnsomme?Er det noen oppgaver du kan kutte ut for å frigjøre tid til salg og levering?5. Gode faktureringsrutinerSørg for å gjøre det riktig første gangen når du sender ut faktura. Riktig fakturaTil riktig kunde (og rett kontaktperson, innkjøpsordre osv)Til riktig tid (ikke utsett)Kan noen forskuddsfaktureres? A-konto?6. Gode innkrevingsrutinerSørg for at kundene dine betaler ved forfall. Punkt 5 om gode faktureringsrutiner er en viktig del av detteSørg for at alle eventuelle uenigheter finnes ut av før fakturaen forfallerHvor lang betalingsfrist får kundene dine?Kan factoring (fakturasalg) være en ide i en periode?Sett opp automatisk purring i systemet dittBruk inkassobyrå på dårlige betalerePass på at store innbetalinger kommer inn før du har store utbetalinger.7. Reduser utbetalingerHvordan få pengene til å vare lengst mulig? Kan noen kostnader kuttes ned/ut?Må du permittere i en periode?Kan noen/du redusere lønn i en periode?Kan noen kostnader og innkjøp utsettes?Kan noe leases i stedet for kjøpes?Snakk med leverandører og be om utsettelseSnakk med leverandør og Skatteetaten FØR det forfaller, da er det enklere å få aksept på utsettelse8. Reduser varelageretDersom du selger varer, er varelageret et sted hvor mye penger ofte er bundet opp: Kan du gjøre grep for å selge mer/fortere?Kan/bør du gi en rabatt/ha et salg for å frigjøre kapital fra varelageret?Er det noen varer du ikke ønsker å beholde i varesortimentet, så sett opp rabatten på disseKan du utsette/redusere innkjøp til varelageret?Kan noen av varene selges “i kommisjon”, altså betale leverandør/produsent etter salg?Hva slags lagerkostnader har du? Finnes det rimeligere alternativer?9. FinansieringKan du få inn eksterne midler? Fra eierne: Lån eller ny egenkapital fra eierneFra nye eiere: Finnes det noen nye aksjonærer du vil ha inn? Eller ev. crowdfunding?Bank / låneinstanser: Kan du øke/søke om kassekreditt? Banklån? Crowdlending?Andre alternativer? Finnes det noen tilskuddsordninger dere kan være berettiget til? Har dere prosjekter som kan være aktuelle å søke tilskudd eller lån fra Innovasjon Norge på?10. KommunikasjonTydelig og god kommunikasjon er viktig i en situasjon med trang likviditet. Vær ærlig til de som bør vite om detteVær tidlig ute og gi beskjed dersom noe blir betalt for sentHold de avtalene du lover – eller vær tidlig ute med beskjed om endringSpesielt mot ansatte kan det være vanskelig å vite hvor mye en skal fortelle. Det er viktig å være tydelig på at selskapet er inne i en tøff periode, men at det jobbes med og at du har en plan. Ikke hold de ansatte for narr og lov noe du ikke klarer å holde.OppsummertFor å oppsummere likviditet og likviditetsstyring med ett ord: Kontroll.Få kontroll på informasjon og tall, ta kontroll på kunder, salg og innbetalinger, kontroller utbetalinger og når de må gjøres og ha kontroll på informasjonen du gir til både ansatte, bank, leverandører og ikke minst eiere.Artikkelen er skrevet av Origami Paperworks. Prøv oss gratis i 14 dager!Prøv Tripletex gratis i 14 dager - helt uten forpliktelser eller liten skrift. Prøv gratis Se priserAndre relevante artikler FagbloggTips & TriksPublisert23.08.2024Sist oppdatert11.09.2024Hvordan registrere, endre eller slette deg fra mva-registeret Registrering i mva-registeret er en viktig del av skatte- og avgiftsforvaltningen i Norge. I denne guiden får du oversikt over hvordan du registrerer, oppdaterer, eller fjerner virksomheten din fra mva-registeret. FagbloggKunderPublisert20.08.2024Sist oppdatert20.08.2024Kaféen Smørtorget tar verdensborgere med storm Skal du til Tromsø, er et kafébesøk på Smørtorget anbefalt på det varmeste. Sammen med Trygg-Økonomi har de virkelig fått sving på sakene. FagbloggFor regnskapsførerePublisert19.08.2024Sist oppdatert27.08.2024Dette ble en gamechanger for byrået Med integrasjonen mellom Sticos Oversikt og Tripletex får regnskapsførere en kraftig forbedring i håndtering av oppgaver og kunder.Prøv Tripletex gratisÅ prøve Tripletex er helt gratis og uforpliktende. Kontoen krever ikke betalingsdetaljer og utløper automatisk etter prøveperioden på 14 dager dersom du ikke ønsker å fortsette. Hei 👋 Lurer du på noe? Send meg en melding!