De fleste selskaper vil på et eller annet tidspunkt stå i fare for å gå tom for penger. I oppstart og vekstfase er det faktisk en veldig vanlig problemstilling å forholde seg til, og noe som krever stort fokus og mye energi. Det er likevel flere grep en kan gjøre for å styre likviditeten best mulig – slik at fokuset kan beholdes på kunde, marked og produkt.
Innlegget er skrevet av Origami Paperworks
Innlegget er skrevet av Origami Paperworks

Origami Paperworks bistår med alt av regnskap, administrasjon og papirarbeid slik at gründere, ledere og eiere får kontroll og kan fokusere på kunde, produkt og vekst.

Hva er likviditet?

Før vi setter i gang er det kjekt å gå gjennom noen av begrepene som ofte brukes om temaet likviditet:

  • Likviditet: betalingsevne, brukes gjerne om kortsiktig betalingsevne
  • Solvens: den samlede/overordnede evnen til å betjene samlet gjeld og forpliktelser, gjerne lenger sikt
  • Likviditetsgrad: forholdet mellom omløpsmidler (kontanter og annet som lett kan omsettes) og kortsiktig gjeld
  • Arbeidskapital: pengene som er tilgjengelig for å betale løpende utgifter; omløpsmidler minus kortsiktig gjeld
  • Kontantstrøm: Forskjellen mellom innbetalinger og utbetalinger i en gitt periode

Stort overskudd, men ingen penger?

Lene Aspen Nilsen er Arbeidende styreleder / Rådgiver i Origami Paperworks.

En annen viktig ting når det gjelder likviditet er å forstå hvordan alt henger sammen.

For hvordan kan det ha seg at et selskap går med dundrende underskudd, men likevel ikke har likviditetsproblemer? Eller et annet går med solid overskudd, men sliter med å få betalt regningene sine?

Jo, det er forskjellen mellom resultatregnskapet og kontantstrømmen. Dersom alle kostnader og inntekter betales inn og ut samme dag følger likviditet og lønnsomhet hverandre godt. Men sånn er det sjelden.

Hva med investeringer som må gjøres? Eller om du må forskuddsbetale leverandører, men får etterskuddsbetalt fra kunder? God innsikt i eget selskap, drift og regnskap er viktig for å kunne håndtere likviditeten godt. Her følger 10 tips for nettopp dette.

1. Innsikt

Status: Skaff deg oppdatert informasjon og få oversikt. Hvordan ser det ut fremover, hvor lenge vil dette vare?

Hvorfor: Sørg for å forstå hvorfor og hvordan dere havnet i situasjonen. Kan det unngås senere, burde du sett det før?

Dårlig likviditet trenger ikke være krevende dersom du vet om det på forhånd, kan gjøre grep tidlig og vet hvor lenge det varer.

Dårlig likviditet som kommer uventet er svært krevende og vil fort ta alt fokus (og piff!) fra en deg.

2. Lag en plan

Hvilke tiltak kan du gjøre?

Lag en plan for både kortsiktige og langsiktige tiltak.

3. Følg (opp) planen

Pass på å både følge planen du legger, og også å følge den opp. Prioriter tid på kontroll og rapportering. Sørg for å til enhver tid vite hvordan dere ligger an. Vær i forkant.

4. Øk inntektene

Hvilke kortsiktige og langsiktige grep kan du gjøre for å øke inntektene?

  • Tar du riktig pris? Kan prisene økes?
  • Kan du selge mer til kundene du har i dag?
  • Er det noen produkter/tjenester du ikke tjener på og hvor tiden heller kan brukes på de lønnsomme?
  • Er det noen oppgaver du kan kutte ut for å frigjøre tid til salg og levering?

5. Gode faktureringsrutiner

Sørg for å gjøre det riktig første gangen når du sender ut faktura.

  • Riktig faktura
  • Til riktig kunde (og rett kontaktperson, innkjøpsordre osv)
  • Til riktig tid (ikke utsett)

Kan noen forskuddsfaktureres? A-konto?

6. Gode innkrevingsrutiner

Sørg for at kundene dine betaler ved forfall.

  • Punkt 5 om gode faktureringsrutiner er en viktig del av dette
  • Sørg for at alle eventuelle uenigheter finnes ut av før fakturaen forfaller
  • Hvor lang betalingsfrist får kundene dine?
  • Kan factoring (fakturasalg) være en ide i en periode?
  • Sett opp automatisk purring i systemet ditt
  • Bruk inkassobyrå på dårlige betalere
  • Pass på at store innbetalinger kommer inn før du har store utbetalinger.

7. Reduser utbetalinger

Hvordan få pengene til å vare lengst mulig?

  • Kan noen kostnader kuttes ned/ut?
  • Må du permittere i en periode?
  • Kan noen/du redusere lønn i en periode?
  • Kan noen kostnader og innkjøp utsettes?
  • Kan noe leases i stedet for kjøpes?
  • Snakk med leverandører og be om utsettelse
  • Snakk med leverandør og Skatteetaten FØR det forfaller, da er det enklere å få aksept på utsettelse

8. Reduser varelageret

Dersom du selger varer, er varelageret et sted hvor mye penger ofte er bundet opp:

  • Kan du gjøre grep for å selge mer/fortere?
  • Kan/bør du gi en rabatt/ha et salg for å frigjøre kapital fra varelageret?
  • Er det noen varer du ikke ønsker å beholde i varesortimentet, så sett opp rabatten på disse
  • Kan du utsette/redusere innkjøp til varelageret?
  • Kan noen av varene selges “i kommisjon”, altså betale leverandør/produsent etter salg?
  • Hva slags lagerkostnader har du? Finnes det rimeligere alternativer?

9. Finansiering

Kan du få inn eksterne midler?

  • Fra eierne: Lån eller ny egenkapital fra eierne
  • Fra nye eiere: Finnes det noen nye aksjonærer du vil ha inn? Eller evt en Crowdfunding?
  • Bank / låneinstanser: Kan du øke/søke om kassekreditt? Banklån? Crowdlending?
  • Andre alternativer? Finnes det noen tilskuddsordninger dere kan være berettiget til? Har dere prosjekter som kan være aktuelle å søke tilskudd eller lån fra Innovasjon Norge på?

10. Kommunikasjon

Tydelig og god kommunikasjon er viktig i en situasjon med trang likviditet.

  • Vær ærlig til de som bør vite om dette
  • Vær tidlig ute og gi beskjed dersom noe blir betalt for sent
  • Hold de avtalene du lover – eller vær tidlig ute med beskjed om endring

Spesielt mot ansatte kan det være vanskelig å vite hvor mye en skal fortelle. Det er viktig å være tydelig på at selskapet er inne i en tøff periode, men at det jobbes med og at du har en plan. Ikke hold de ansatte for narr og lov noe du ikke klarer å holde.

Oppsummert

For å oppsummere likviditet og likviditetsstyring med ett ord: Kontroll.

Få kontroll på informasjon og tall, ta kontroll på kunder, salg og innbetalinger, kontroller utbetalinger og når de må gjøres og ha kontroll på informasjonen du gir til både ansatte, bank, leverandører og ikke minst eiere.

Hjelp til likviditetsstyring

Din regnskapsfører eller økonomisjef er en viktig medspiller i styringen av likviditeten og må være 100% involvert. Vi i Origami er både regnskapsfører, økonomisjef og rådgiver for selskaper i oppstart og vekst som opplever utfordringer med likviditet. Ta gjerne kontakt med oss ved behov for bistand.

Prøv oss gratis i 14 dager!

Prøv Tripletex gratis i 14 dager - helt uten forpliktelser eller liten skrift.

Andre relevante artikler

Ta skattegrep før nyttår og styr unna økt utbytteskatt

Innlegget er skrevet av Trygg-Økonomi ASTrygg-Økonomi betjener små og mellomstore kunder i de fleste bransjer og har kontor sentralt i Tromsdalen. Ønsker du en ryddig og oversiktlig økonomi i din…

Les mer

Derfor bør du bruke en password manager

I løpet av en helt vanlig dag logger vi på mange forskjellige kontoer og plattformer, både i løpet av arbeidstiden og privat. Flere undersøkelser viser at gjennomsnittspersonen har rundt 100-150…

Les mer

Bytte lønnssystem – dette sier regnskapsbyrået om Tripletex lønn

For mange er lønnssystemet de bruker i dag i ferd med å gå ut på dato. Men likevel er det en del som kvier seg for å bytte lønnssystem. Vi…

Les mer