Denne delen av året er derfor også en høytid for svindel. I tillegg til de hverdagslige forsøkene, kan du i julen bli utsatt for enda flere svindelforsøk og du bør være på vakt.
Hva er de vanligste svindelforsøkene?
De fleste av oss har et budsjett å forholde seg til med tanke på julegavene til våre kjære. Derfor kan det være lett å falle for tilbud som er litt for gode til å være sanne. En kjent taktikk for svindelforsøk er å sette opp en falsk side for et velkjent merke, få det til å se ut som et godt tilbud, og samle inn personopplysninger eller stjele kredittkortinformasjonen din ved kjøp. Det kan du unngå ved å bruke en password manager.
Har du handlet mye rundt black friday, cyber monday og jul, så kan det være vanskelig å holde styr på alle ordre- og sendingsbekreftelser som strømmer inn i innboksen. Dette er en av de tingene svindlerne gjerne utnytter ved å lage falske e-poster som ser ut til å være fra et troverdig budfirma (f.eks. DHL, Fedex eller Posten). Der vil de oppfordre deg til å klikke på en link for å spore forsendelsen din, betale toll eller lignende.
Julen er også høytid for svindel på sosiale medier, som falske giveaways, konkurranser eller adventskalender. Målet med dette er å lokke til nedlasting av skadelig programvare eller å stjele personopplysninger.
Hvordan unngå svindel?
Den beste oppskriften er å alltid praktisere god cyberskikk, men noen konkrete råd er:
- Vær forsiktig med hvilke koblinger du klikker på og når du blir bedt om å gi ut personlig informasjon
- Ikke last ned noe fra en usikker kilde
- Vær oppmerksom på feil stavemåte og begrensede betalingsalternativer
- Er du ikke kjent med nettstedet fra før, så gjør et rask Google-søk for å finne anmeldelser og artikler om det
- Betal helst med Mastercard, Paypal eller andre sikre betalingsmåter. Er ikke disse tilgjengelig, så kan det være et dårlig tegn
Prøv å alltid gjøre en liten bakgrunnssjekk på selskaper og personer du møter på på nettet, og er du i tvil, så forsøk gjerne å nå selskapets kundeservice for å stille spørsmål.