Som fagutdannet regnskapsfører har du et solid og høyst relevant tjeneste- og produkttilbud. Men dersom din nettside ser ut som en digital arkeologisk utgraving, og du ikke effektivt markedsfører deg digitalt, vil du aldri kunne nå ut til potensielle kunder med det arbeidet du virkelig briljerer i.

Heldigvis finnes det enkle grep som kan hjelpe deg å sanke nye kunder som regnskapsfører.

Hvordan forbedre din hjemmeside

Først og fremst, la oss ta en titt på hjemmesiden din. Det er nemlig slik at uansett hvor godt du markedsfører deg digitalt vil kundene svært ofte ende opp på nettsiden for å benytte seg av ditt tilbud. Hvis de blir møtt med åpenbare designmessige mangler vil du oppleve at mange brukere snur i døra.

La oss se på noen enkle grep du kan gjøre allerede i dag.

Les også: Tunco-gründerne om wok og vekst

Hjemmesiden har noen viktige oppgaver å gjennomføre. Sørg for at den ikke ligger på latsiden, men arbeider hardt med å lede potensielle kunder inn til produktene og tjenestene du tilbyr. Hjemmesiden er ofte første håndtrykk med kunden – og du har sikkert selv opplevd hvor viktig et førsteinntrykk kan være.

Gå over din nettside og se om den imøtekommer sjekklisten:

1. Gi et godt førsteinntrykk. Bruk rikelig med kvalitetsbilder av bedriftens ansatte. Knips – Smil!

2. Besvar spørsmål. Dine kunder kommer til nettsiden med spørsmål. Gjør det lett å navigere gjennom nettsiden slik at de får besvart sine spørsmål så raskt som mulig.

3. Vær tilgjengelig. Kontaktskjema, live-chat, mail og telefon gjør det lett for kunden å ta kontakt. Sørg for at du har disse løsningene lett tilgjengelig på nettsiden.

4. Bruk sosiale referanser. Integrer anmeldelser fra sosiale medier så besøkende ser hva andre kunder sier om ditt arbeid. Det er viktig å skryte av seg selv – men andre folks meninger treffer kundehjertet som amors pil.

Med disse fire enkle grepene kan du med god samvittighet åpne døren for dine nye kunder. Nå – la oss se på hvordan digital annonsering gjennom Google, SEO og LinkedIn kan gi deg økt trafikk.

Digital annonsering: Google, SEO og LinkedIn

Via disse tre kanalene kan du med en variert og målrettet tilnærming booste din markedsføringseffekt på 1-2-3. Med kombinert innsats gjennom disse kanalene vil du over tid oppleve økt trafikk – helt organisk.

La oss ta en titt på hver enkelt kanal.

Les også: Skal bli et flaggskip i regnskapsbransjen

Google

Google har utviklet flere hendige verktøy for deg som vil videreutvikle din digitale markedsføring. Du kan for eksempel:

1. Finne relevante nøkkelord

Bruke Google Adwords for å finne ut hvilke nøkkelord din målgruppe bruker i sine nettsøk. Her kan du også se nøkkelord spesifikt for byen der du er lokalisert. Nøkkelord som «regnskapsfører Oslo» er for eksempel enklere å rette seg mot enn kun «regnskapsfører» (mer om dette under SEO).

2. Sammenligne deg med konkurransen.

Google har hendige verktøy for konkurranseanalyser, som tillater deg å sammenligne din virksomhet med markedet og industristandardene.

3. Finne ut hvem som kjøper ditt produkt og hvorfor.

Med denne informasjonen kan du enklere skreddersy dine markedskampanjer på nett.

4. Bruke effektive diagnostikkverktøy

For å finne ut om din nettside er rask nok sammenlignet med industristandardene. Eller om du bruker rett plattform for din virksomhet, eller for eksempel hvordan din kampanje yter sammenlignet med resten av markedet. Informasjon er nøkkelen i digital markedsføring. Og døren til suksess er hvordan du velger å bruke denne informasjonen.

Dette bringer oss videre til SEO.

Les også: Mer tid til kunder med færre permer

Visste du: Google har også flere kurs innen digital markedsføring – blant annet 40-timers-kurset Fundamentals of Digital Marketing. Veldig nyttig, og helt gratis!

SEO – søkemotoroptimalisering

SEO trenger ikke nødvendigvis å være et komplisert virvar av tekniske fagmetoder forbeholdt kun for folk med en mastergrad i IT. Det kan gjøres ganske enkelt:

Med god SEO sørger du for at din nettside dukker opp så høyt som mulig i din målgruppes nettsøk.

Hvordan? Her er en hendig smørbrødliste:

1. Nøkkelord

Tidligere nevnte vi brukernes søkeord i Google. Når en bruker søker etter «regnskapsfører» er målet med SEO at din nettside skal rangere godt og bli vist tidlig i resultatet. Nøkkelordet «regnskapsfører» er antakelig tungt trafikkert og har høy konkurranse. Men det finnes mange mindre trafikkerte nøkkelord som du kan vektlegge på din nettside. Når du har kartlagt nøkkelordene du vil rangere for må du inkorporere disse i innholdet du publiserer på nett. Enten det er i blogginnlegg, produktsider, informasjonssider etc. Et hendig verktøy er Google Keyword Planner. Dette hjelper deg med å kartlegge relevante nøkkelord for din bedrift.

2. Optimalisering:

En viktig del av SEO er å rydde opp og optimalisere din nettside. Både så Google sine roboter finner frem, og slik at kundene dine blir møtt med en rask og brukervennlig nettside. Optimaliser lenking, titler, beskrivelser, bilder, video og filstørrelser. Og legg inn relevante nøkkelord i brødtekst, titler og alternativ bildetekst. Dette styrker din rangering hos Google, og gir deg bedre resultater i søk.

3. Lenkebygging:

Når det kommer til å bygge lenker så er det to hovedområder du bør vektlegge: intern og ekstern lenkebygging. Intern lenkebygging handler om å styrke din nettside internt ved å lenke mellom de forskjellige delene (produktsider, blogginnlegg etc.). Dette for at besøkende enkelt skal kunne navigere gjennom ditt innhold og finne det de er ute etter. Ekstern lenkebygging handler om å få andre nettsider til å lenke tilbake til din egen. Det er nemlig slik at Google er litt som kunden. De er opptatt av andres meninger. Når en ekstern nettside lenker tilbake til din egen, forteller det Google at du publiserer nyttig innhold med et kvalitetsstempel fra andre eksterne nettsider.

4. Responsiv nettside:

Dine kunder bruker et bredt spekter av digitale flater for å interagere med din nettside. Sørg for at du imøtekommer så mange som mulig. Enten de sitter på stasjonær PC eller på en snerten tablet. Med responsivt design gir du kundene dine en brukervennlig opplevelse. Og dessuten er Google begeistret for godt web-design. Win-win!

Videre lesing: Dette er en kortfattet liste som kun berører overflaten av SEO. Om du vil lære mer kan du sjekke ut en utdypende artikkel med avanserte teknikker om søkemotoroptimalisering.

LinkedIn

LinkedIn tilbyr et flott sett med verktøy for å virkelig skreddersy din digitale markedsføring. Her kan du segmentere annonsene slik at de når ut og treffer akkurat den målgruppen du ønsker. Med et godt stykke forarbeid kan du med andre ord få svært god effekt av en LinkedIn-kampanje.

Et annet aspekt ved LinkedIn er også det faktum at mange bedrifter frekventerer nettsiden. Det betyr at du potensielt kan lande store bedriftskunder. Noe som gir deg flere solide ben å stå på som regnskapsfører.

Les også: Fra fysisk butikk til nettbutikk på rekordfart

LinkedIn tillater deg også å identifisere dine beste kunder (de som oftest handler dine tjenester). Og videre utvikle en såkalt «avatar» som du kan rette markedsføringen mot. Slik når du ut til de kundene som har størst sannsynlighet for å handle dine produkter og tjenester som regnskapsfører.

Start arbeidet i dag

Med disse grepene får du ikke bare økt trafikk – du gir også kunden et positivt møte med din virksomhet. En velutviklet og brukervennlig nettside kombinert med effektiv digital markedsføring er mer enn bare summen av sine deler. Du opptrer også som en proaktiv og engasjert aktør som virkelig kan sakene sine. 

Skrevet av André Mikalsen

Prøv oss gratis i 14 dager!

Prøv Tripletex gratis i 14 dager - helt uten forpliktelser eller liten skrift.