Blogg

Fagblogg

Alle ansatte som har mottatt lønn i 2016 og ikke lenger jobber i selskapet (også sommervikarer), må rapporteres inn med sluttdato på arbeidsforholdet via a-meldingen.

til-ansatte-som-slutter
I Tripletex gjør du det slik: Velg “Selskap/Ansattoversikt” i hovedmenyen, klikk på “Detaljer” ved siden av den ansatte og velg fanen arbeidsforhold. Her registrerer du arbeidstakeren siste arbeidsdag.

Arbeidsforholdet må sendes inn til a-ordningen i den måneden den ansatte sluttet i selskapet. Man trenger ikke kansellere tidligere sendte a-meldinger, men man kan sende en egen a-melding som kun inneholder arbeidsforholdet.

Rapporteringen av opphør av arbeidsforhold skal skje i det den ansatte slutter i selskapet, men det kan være lurt nå på slutten av året å kontrollere at man har fått rapportert inn alle arbeidsforhold korrekt.

Les gjerne om hvordan man skal rapportere sesongarbeidere og vikarer her. 

Hovedregelen er at om det ikke er avtalt arbeid de neste 30 dagene, skal man sette sluttdato på arbeidsforholdet. Neste gang de ansatte får oppdrag i bedriften opprettes det et nytt arbeidsforhold.