Blogg

Fagblogg

<span style="color: #eeeeee;" class="ugb-highlight">Jon-Olaf Sanne</span>
Jon-Olaf Sanne

Skrevet av Jon-Olaf Sanne i Oseberg Services.

– Vær kritisk og tålmodig

Mange kjemper om å være først ute med nyheter og informasjon. Dette gjelder både i sosiale medier og i mer tradisjonelle kanaler. Resultatet er at det kommer ut mange små drypp med informasjon og tolkninger som ikke alltid er korrekt eller oppdatert.

Vårt råd er derfor at du bør opptre varsomt og være litt tålmodig. Ikke ta beslutninger basert på forslag eller tiltak som man forventer skal komme. Vent til myndighetene har offentliggjort sine tiltak og konsekvensene av disse er avklart. 

– Søk råd hos pålitelige rådgivere

Vi er inne i en tid hvor mange ikke lenger har de fysiske møtene og daglige samtalene med sine kolleger. For mange bedriftsledere betyr dette at de mister sine naturlige punkter for sparring og rådgiving. Noen står helt alene i dette, mens andre har en ledergruppe å lene seg på. Uansett er dette en situasjon som ingen av oss har vært med på før, og behovet for å ha noen å diskutere løsninger med og få råd av er stort. 


Behovet for å ha noen å diskutere løsninger med, og å få råd av, er stort. 


Ta kontakt med regnskapsføreren din for å diskutere hvordan situasjonen påvirker din bedrift. Vi diskuterer mest sannsynlig det samme som du lurer på med en annen kunde akkurat nå. Mange søker råd om eksempelvis permitteringer og likviditet, og vi kan komme med råd som gir deg et godt grunnlag for videre tiltak. Og har vi ikke diskutert din problemstilling med med andre har vi tilgang til pålitelige kilder hvor vi kan finne svarene.

LES OGSÅ: Slik kommer du i gang med likviditetsstyring

– Sett i gang allerede nå

I nesten alle bransjer er det nå fokus på å sørge for at man har likviditet til å betale ansatte og leverandører slik at man unngår konkurser. Det er mange tiltak du kan iverksette for å sikre likviditeten i perioden vi er inne i nå. Noen av disse kan virke strenge i en periode hvor vi oppfordres til å dele og utvise solidaritet, men det handler om å sikre at du og dine ansatte har en arbeidsplass å gå til også etter at ting har normalisert seg. 


Det handler om at du og dine ansatte skal ha en arbeidsplass å gå til, også etter at ting har normalisert seg. 


Tiltak mot kunder 

Hold deg oppdatert på kundene dine

  • Hvilket aktivitetsnivå har de?
  • Vurder om det er nødvendig å kontrollere kundenes betalingsevne med en kredittsjekk.
  • Trenger de utvidet kredittid, og er du villig til å gi det? 
  • Står noen få kunder for en stor del av omsetningen din, så forsøk å å tilpasse kundestrukturen. Hva skjer om din største kunde forsvinner? 

Følg opp betalinger og tilpass vilkår

  • Vær bevisst på hvilken kredittgrense du gir den enkelte kunde. 
  • Følg nøye med på alt du har utestående.
  • Sørg for at misligholdte krav følges opp raskt. 
  • Vær rask med å sende ut betalingspåminnelser.  
  • Sørg for at kundereskontro i økonomisystemet ditt alltid er ajour.
  • Tilpass betalingsvilkårene til kundene, og gi så korte kredittider som mulig.
  • Sørg for at Tripletex alltid er oppdatert med korrekte fakturaadresser. 

Gjør det enkelt å betale til deg

  • Benytt EHF når du kan.
  • Unngå å sende papirfaktura.
  • Ta betalt ved leveranse. Med Tripletex kan dette eksempelvis gjøres ved bruk av Tidypay sin integrerte bankterminal.

Tiltak mot leverandører 

Gå i dialog med leverandørene dine

  • Be om å øke leverandørkreditten. 
  • Be om lengre kredittid fra store leverandører, eksempelvis for husleie etc.

Ikke bestill mer varer enn du må ha

  • Tenk på å dekke ditt kortsiktige behov. 

Tiltak internt i bedriften 

Reduser kostnader

  • Vent med investeringer som ikke er kritiske. 
  • Reduser varelageret ditt så mye som mulig. 
  • Vurder bemanningssituasjonen fortløpende.
  • Unngå unødvendige innkjøp.

Frigjør kapital

  • Vurder å sette ned prisen på varer som har ligget lenge på lager. Ved å selge disse kan du frigjøre kapital og bedre likviditeten. 
  • Sørg for at du har gode betingelser på kassekreditten din eller selg fordringene dine. I Tripletex er dette enkelt ved å benytte tjenestene fra Aprila Bank.
  • Betal ned på gjeld hvis du har mulighet, og undersøk mulighetene for bedre finansieringsordninger.

Ta vare på de ansatte

  • Det er viktig å følge opp de ansatte jevnlig og med god informasjon. Selv om du mener har kontroll på situasjonen betyr ikke det at de ansatte har det.
  • Følg opp de som er permitterte, sykmeldte eller i karantene.

Noen siste råd på veien

Pass på at du har en god dialog, både med de i og de rundt virksomheten. Prøv å tenk langsiktig selv om det skjer mye på kort tid. Husk at det kommer en tid også etter at alt normaliserer seg. 

Hvis du lurer du på noe så ta kontakt med regnskapsføreren din. Tenk på de som næringslivets helsevesen. De er her for å hjelpe, og gjør det med glede og stolthet.

LES OGSÅ: Oseberg Services velger Tripletex

Prøv Tripletex gratis nå – helt uten forpliktelser!