To personer i et kontrollrom fokuserer på dataskjermer som viser ulike data og grafer. En person peker på skjermen og fremhever en AI-algoritmes utgang, mens den andre ser intenst på.

Kunstig intelligens (AI) byr på utfordringer og muligheter for både små og store bedrifter. Samtidig er det kun 24 prosent av norske virksomheter som har tatt i bruk kunstig intelligens, ifølge en rapport fra Samfunnsøkonomisk Analyse. 

Mange peker på manglende kompetanse som forklaring på at de ikke har kommet i gang. Heldigvis trenger det ikke å være så avansert. Her er fem steg som kan ta deg og bedriften litt nærmere en AI-løsning som gir verdi.

1: Identifiser bruksområder for AI

Start med å kartlegge områdene i bedriften der AI kan gi størst verdi. Dette kan være alt fra automatisering av rutineoppgaver til forbedring av kundestøtte eller analyse av data. AI kan bidra til å effektivisere prosesser som krever mye tid av de ansatte, og åpne for helt nye muligheter.

Andre bedrifter bruker AI til blant annet:

  • Kundeservice: AI kan håndtere kundehenvendelser gjennom chatboter.
  • Markedsføring: Innholdsproduksjon og personlige annonser.
  • Lagerstyring: Overvåke salgstrender og optimalisere lagerbeholdning. 
  • Automatisering: Automatiser rutineoppgaver som regnskap og bilagsføring.
  • HR og rekruttering: Gjennomlesing og rangering av CV-er.

I Tripletex bruker vi for eksempel AI til både kundestøtte og for å skanne kvitteringer og foreslå kontoer for bilagsføring, noe som hjelper både ansatte og kunder. 

Den nye AI-assistenten i Tripletex hjelper alle som trenger hjelp i systemet. Den svarer på spørsmål og forklarer hvordan du kan løse eventuelle utfordringer. Siden lanseringen har assistenten tatt imot og svart på tusenvis av henvendelser.

Ved å identifisere utfordringer som AI kan bidra til å løse i din virksomhet, kan du prioritere de løsningene som vil gi størst verdi.

2: Utnytt eksisterende teknologi

– Utviklingen går raskt. Allerede nå kan du kjøpe ferdige komponenter som kobles til andre systemer i bedriften, og mate disse med for eksempel hjelpedokumentasjon, som Tripletex har gjort. Dette krever ikke nødvendigvis en stor investering eller en stor IT-organisasjon, forteller Tripletex-gründer og AI-entusiast Are Meisfjord.

Ved å utnytte eksisterende teknologier kan du raskt være i gang med AI-baserte verktøy eller tjenester.

Du trenger ikke nødvendigvis bygge noe nytt fra bunnen av. Det finnes et stort antall AI-plattformer og verktøy som kan tilpasses behovene i bedriften din. Disse verktøyene kan implementeres raskt og effektivt, og gir deg muligheten til å dra nytte av AI uten store investeringer i tid eller ressurser.

Are Meisfjord er teknologientusiast og en av gründerne bak Tripletex. Han er nå tilknyttet selskapet som konsulent.

3: Forbedre kunnskapsgrunnlaget

For å sikre at en AI-løsning gir verdi, må den trenes på et godt kunnskapsgrunnlag. Dette innebærer å kvalitetssikre og utvide dokumentasjonen og dataene som modellen trenes på. En AI-basert løsning er bare så god som dataene den får, så det er avgjørende å ha nøyaktig, relevant og omfattende informasjon som utgangspunkt.

– Hvis vi vil heve treffprosenten og kvaliteten på svarene fra AI-assistenten vår, må vi øke kvaliteten og mengden på hjelpemateriellet løsningen baserer svarene sine på, forklarer Meisfjord. 

– Det handler ikke om å gjøre mer programmering, men å forbedre treningsgrunnlaget.

4: Lær og eksperimenter

Utforsk de nye AI-verktøyene på markedet og lær av suksesshistorier. Bare fantasien setter grenser for hva teknologien kan brukes til. Selv enkle løsninger kan få stor effekt for en bedrift. 

Å forstå hvordan man stiller gode spørsmål, og på den måten lære mer om hva kunstig intelligens kan gjøre for deg kan være verdifullt, ifølge Meisfjord.

– En god start er å bli kjent med disse nye chatbotene. De store teknologiselskapene har alle sine varianter, men de fungerer på samme måte. Du bruker vanlig språk, som betyr at dette er noe alle kan gjøre, ikke bare nerdene på datarommet. Hvis du lærer hvordan du stiller gode spørsmål, så er det nesten som å ha en egen assistent, og det til en veldig lav kostnad. 

5: Del erfaringer og lærdommer

Noen har allerede oppnådd suksess med AI, men i mange bransjer er det fremdeles langt mellom eksemplene. Å dele erfaringer med andre kan inspirere til nye bruksområder og skape innovative løsninger. Dette gjelder både internt i bedriften og eksternt med samarbeidspartnere og bransjekollegaer.

– Kunstig intelligens har flere positive enn negative sider. Vi må lære å bruke teknologien på en positiv måte for å utnytte potensialet og gjøre det til en verdifull ressurs for alle. Folk var skeptiske til internett også, og se hvilken betydning det har hatt, oppsummerer Meisfjord.

LES OGSÅ: Teknologi som puncher for deg

Prøv oss gratis i 14 dager!

Prøv Tripletex gratis i 14 dager - helt uten forpliktelser eller liten skrift.