Bruk en passordbank - password manager

I løpet av en helt vanlig dag logger vi på mange forskjellige kontoer og plattformer, både i løpet av arbeidstiden og privat. Flere undersøkelser viser at gjennomsnittspersonen har rundt 100-150 forskjellige nettkontoer. Når disse kontoene i tillegg skal ha unike og sterke passord, er det vel ikke rart at det kan gå i krøll av og til?

Passord er kommet for og bli, og selv om vi kanskje tror vi et flinke på å skape nye passord er faktisk 80% av alle hacking-relaterte brudd knyttet til passord. Nettopp fordi de har tendens til å være svake, og også fordi mange velger å gjenbruke sine passord for å slippe å huske så mange forskjellige.

Derfor kan den beste løsningen for å unngå disse problemene, være en password manager, også kalt passordbank.

Hva er en password manager?

En password manager er et hvelv der du lagrer alle dine passord som du bruker over hele Internett. Her ligger de trygt lagret og beskyttet i kryptert form. Du kan låse opp hvelvet ved bruk av et hovedpassord.

Avhengig av tjeneste kan den lage komplekse og unike passord for hver enkelt konto du bruker. Den kan også synkroniseres på tvers alle enhetene dine, noe som gjør det enkelt for deg å få tilgang til kontoer uansett om du bruker telefonen, laptop, iPad etc. Dermed trenger du ikke å huske alle de ulike passordene selv. 

Det er imidlertid avgjørende at hovedpassordet ditt er sterkt, unikt og komplekst siden den beskytter ALLE passordene dine.

Trygg og sikker oppbevaring

Det er mange forskjellige password managers på markedet. Noen er gratis, mens andre koster penger å bruke eller du betaler for visse funksjoner. Noen er skybaserte, noe som gjør dem tilgjengelige på dine andre enheter via f.eks. Wi-Fi, iCloud etc. mens andre lagres lokalt – der de bare kan nås på én arbeidsstasjon/enhet.

Leverandøren bak tjenestene har ikke tilgang til passordene dine i det hele tatt, da de bruker en sikkerhetsmodell som hindrer slik innsyn. Selv om selskapet bak tjenesten blir hacket, kan ikke brukerdataen blir kompromittert.

Det er kun du som har tilgang til hvelvet ditt.

Her kan du lese mer om hva du kan gjøre for å sikre dine passord, hvordan du oppdager kriminell aktivitet og hva du gjør hvis uhellet først er ute.

Hva er fordelene med å bruke en password manager?

Den største fordelen er hvor enkelt det er. Du kan få lange, komplekse og unike passord som du slipper å huske. Når du er på en side du vil logge på, fylles automatisk brukernavn og passord inn. Alt du må sørge for er å huske hovedpassordet til din password manager.

Risikoen for å bli lurt av nettfiske-forsøk reduseres også betraktelig. Om du blir sendt til en side som ligner på eksempelvis innloggingen til Tripletex, men er et svindelforsøk, vil ikke brukernavn og passord fylles ut.

En bedrift kan ha individuelle hvelv for hver enkelt ansatt. I tillegg er det enkelt å administrere delte kontoer uten å måtte huske alle de unike passordene.

Hvorfor har Tripletex valgt å implementere en password manager?

Tripletex, og Visma forøvrig, har valgt å gi «1Password» til alle sine ansatte. Slik kan vi styrke vår sikkerhet i forhold til passord i hele selskapet.

Vi ønsker at det skal være enkelt for våre ansatte, og derfor kan den benyttes både på jobb og til private kontoer. Målet er å bedre cyberhygiene – også hjemme.

«1Password» er en av de mest kjente passordbankene. Etter en grundig gjennomgang har våre sikkerhetseksperter landet på at dette er det beste alternativet for vårt selskap.

Prøv oss gratis i 14 dager!

Prøv Tripletex gratis i 14 dager - helt uten forpliktelser eller liten skrift.